A „keresztény” Róma zsidók ezreit gyilkolta le - szám szerint sokkal többet, mint amennyit a pogány Róma. Izrael földjére úgy tekintettek, mintha az a római katolikus egyház és nem a zsidók tulajdona lenne. 1096-ban II. Orbán pápa kezdeményezésére indult el az első keresztes hadjárat azzal a céllal, hogy Jeruzsálemet visszaszerezzék a muzulmánoktól. A keresztesek, akiknek pajzsát és páncélját kereszt díszítette, a Szent Föld felé tartó útjuk során zsidókat mészároltak le Európa-szerte. Miután elfoglalták Jeruzsálemet „az anyaszentegyház számára”, az összes zsidót beterelték a zsinagógába, és rájuk gyújtották. Ezeket a történelmi tényeket nem lehet az ökumenikus összefogás szőnyege alá söpörni, és azt állítani, hogy soha nem is történtek meg.
A Vatikán nem bújhat ki a komoly felelősség alól, ami a náci holokauszt miatt terheli, mivel XII. Piusz tökéletesen tisztában volt azzal, ami történt, és az egész háború során teljes némaságba burkolózott ezzel a rendkívüli jelentőségű problémával kapcsolatosan. A katolikus egyháznak a holocaustban játszott szerepét a későbbiekben fogjuk megvizsgálni. Ha a pápa tiltakozott volna, ahogy erre a zsidó szervezetek képviselői és a szövetségesek felkérték, akkor saját egyházát ítélte volna el. A tények önmagukért beszélnek:
Benning, osnabrücki püspök 1936-ban találkozott a Führerrel. Hitler biztosította arról, hogy nincs lényeges különbség a nemzeti szocializmus és a katolikus egyház között. Hitler így érvelt: - Az egyház talán nem tartotta élősködőknek a zsidókat, és nem zárta gettókba őket?
„Én csak azt teszem, amit az egyház immár 1500 esztendeje, csak én alaposabb vagyok” - hencegett. Ő maga is - mondta Berning püspöknek - jó katolikus, „a kereszténység csodálója és annak jóakarója”.
Természetesen vannak más okai is annak, hogy a római katolikus egyház nem kért bocsánatot ezekért a bűnökért, és nem is bánta meg azokat. Miért is tenné? Az eretnekek kivégzése (beleértve a zsidókat is) a „csalhatatlan” pápák parancsára történt. Maga a katolikus egyház is azt állítja magáról, hogy tévedhetetlen, és így doktrínái sem lehetnek tévesek.