2013. szeptember 22., vasárnap

Tom Marshall - A megértés fogalmának megértése 10.

Hogyan jönnek létre azok a körülmények, amelyek fel­bá­to­rít­ják a másik embert arra, hogy vállalja a sebezhetőség koc­ká­za­tát, amely elkerülhetetlenül együtt jár önmaga le­lep­le­zésével? En­nek előfeltételei történetesen megegyeznek azokkal a tényezőkkel, me­lye­ket az eddigiekben már tárgyaltunk: őszinte, gondoskodó sze­re­tet, a másik ember belső értékének meg­erősítése, és a tapasztalatokra épü­lő bizalom, amely a döntésen alapuló bizalomból fej­lő­dik ki. Nem le­het kierőszakolni, hogy létrejöjjön rólunk ez a kép. A szó szoros ér­tel­mé­ben te­he­tet­le­nül állunk az ajtó előtt. Csak annyit tehetünk, hogy lét­re­ho­zunk egy olyan légkört, amely­ben a másik ember kész vállalni ön­ma­ga leleplezésének kockázatát. De ne hagyd fi­gyel­men kívül eze­ket a lépcsőfokokat:

· Soha nem értheted meg embertársaidat, ha nem leplezik le magukat előtted.

· Soha nem fogják leleplezni magukat előtted, ha nem szavaznak neked bizalmat.

· Soha nem fognak benned megbízni, ha nem ismernek téged.

· Soha nem fognak téged megismerni, ha nem mutatod meg nekik, ki vagy.

Ez az a kritikus pont, amit meg kell értenünk. Manapság tele van­nak az üzletek a kom­mu­ni­ká­cióról szóló könyvekkel. Neuro­ling­visz­ti­kai programozás, testbeszéd, kreatív kér­dés­fel­te­vés és fogékony oda­fi­gyelés: ezek vezetik a legkeresettebb könyvek listáját, mivel egy mé­lyen át­érzett problémára keresik a választ. Szép dolog a kom­mu­ni­ká­ci­ó­ban való jártasság elmélete és gyakorlata, de nekem van egy kel­le­met­­len érzésem ezekkel kapcsolatban. Mégpedig az, hogy ezeket a köny­­ve­ket gyakran azért vásárolják, hogy olyan technikákat tanuljanak meg be­lő­lük, amelyek előnyt jelentenek a kommunikációs küz­de­lem­ben. Meggyőző beszéd, a sza­vak­ban rejlő erő, jobb és még meg­győ­zőbb érvek, barátok szerzése és emberek befolyásolása: mind­ezek a dol­­gok remekül felhasználhatók arra, hogy manipuláljunk és le­ural­junk má­sokat. A személyes kapcsolatokban pedig az a vágy, hogy ural­kod­junk embertársainkon, vagy manipuláljuk őket, gyalázatos dolog.

Csak akkor ismerhetünk és érthetünk meg valakit, ha teljes mér­ték­­ben tiszteletben tarjuk integritását, és hajlandók vagyunk vállalni ugyan­azokat a kockázatokat, amelyeket tőle elvárunk. Ha valakit meg aka­­rok ismerni, késznek kell lennem arra, hogy engem is meg­is­mer­je­nek. Ha azt akarom, hogy a másik ember leplezze le magát előttem, ak­­kor nekem kell elő­ször vállalnom annak kockázatát, hogy le­lep­le­zem sa­ját magamat. Csak akkor kezdjük el meg­érteni egymást, ha lét­re­jön az a találkozás, amelyben így szólhatunk: “Ez az igazi énem, sem­mi ve­­szélyt nem jelent a számodra az, ha te is megmutatod nekem a valós lé­nyedet”.