2013. szeptember 3., kedd

Tom Marshall - A megértés fogalmának megértése 7.

A szavak mint a szellem hordozói

Ezek után az a kérdés, hogyan építhetjük fel ezt a hidat szellem és szel­lem között. Megtehetjük-e tudatosan, vagy csak úgy magától fog lét­re­jönni? Előfordul, hogy spontán módon kialakul, de meg is ta­nul­hat­juk, hogyan kell felépíteni, hogy egyre jobban tudjuk csinálni, és egy­re gyak­rabban sikerüljön. Leggyakrabban szavakkal hozzuk létre ezt a hi­dat. A szavak a szellem hordozói. Jézus ezt mondja a János 6: 63-ban: “A beszédek, amelyeket én szólok néktek, szellem és élet”. Ellul találó megfogalmazása szerint a beszéd a leg­jel­leg­ze­te­sebb em­be­ri ké­pes­sé­günk. Valami történik a másik ember hozzáférhetetlen lé­nyé­ben, de ami­­kor ő ezt szavakba önti, és én meghallom és megértem, ak­kor ez lét­rehozza bennem annak a bi­zonyos dolognak a meg­fe­le­lő­jét. Ez Isten Igé­jének csodája. Isten kimondja azt, ami lé­nyé­nek hoz­zá­fér­he­tetlen bensejében lezajlik, kijön az Ige az Atya kebléből, és ami­kor ez eljut hoz­­zám, akkor szellememben megismerhetem az Isten szí­vé­ről szóló ki­nyilatkoztatást.

Magától értetődik, hogy a szavak nem mindig közvetítenek szel­le­met. A beszéd lehet egy ér­tel­metlen, tartalom nélküli zaj is, köz­ve­tít­het steril adatokat, ezenkívül lehet hamis vagy meg­té­vesztő. De ami­kor a sza­vak szellemben és igazságban hangzanak el, akkor képesek az em­ber élete lényegének közvetítésére. Egy alkalommal be­szél­get­tem egy asszonnyal. Leányának há­zassága súlyos válságban volt. Az édes­anya ezt mondta: “Az a problémájuk, hogy amióta csak ismerik egy­mást, so­ha nem voltak egymástól távol. Én jóformán csak le­ve­lez­tem Da­vid­del, amikor a menyasszonya voltam, mivel ő a háborúban volt. De töb­bet megtudtam róla, és jobban megismertem őt a levelei alap­ján, mint amennyire valaha is megismerhettem volna, ha másként ala­kul­nak a dol­gok”. Amikor ezt mondta, ráeszméltem, hogy minden va­­ló­­szí­nű­ség sze­rint sokkal teljesebb és tisztább kijelentést kapunk Is­ten­ről a Bib­­li­án, az Ő saját ma­gá­ról írt fantasztikus levelein keresztül, mint­ha le­ülne, és szemtől szemben beszélgetne velünk. Az Igén ke­resz­tül meg­érintjük az Ő Szellemét, kijelentést kapunk szellemünkben a Szent Szellemtől.

De ahhoz, hogy a tárgyalt fogalmak szerint értett kom­mu­ni­ká­ció jöhessen létre, a beszélőnek “benne kell lennie” azokban a sza­­vak­ban, amelyeket kimond, az énekesnek “benne kell lennie” az elő­­adott dalban. Ez azt jelenti, hogy meg kell tanulnunk szel­le­münk­­ben élni és szellemünkből beszélni. Le kell mondanunk arról, hogy álcázzuk mon­danivalónkat, nem szabad burkoltan, homályosan be­­­szél­nünk annak érdekében, hogy bi­zo­nyos benyomásokat keltsünk be­­­szél­getőpartnerünkben, vagy kiváltsunk belőle valamilyen ha­tást. Meg kell tanulnunk őszintén kimondani az igazságot. Az egyik dolog, amit a legtöbbre ér­tékelek abban a vezetőségben, amelyhez tar­toz­ha­tom, hogy az évek során eljutottunk oda, hogy kertelés nélkül el­mond­hat­juk egymásnak az igazságot. Ma már tudom, hogy ha az egyik test­vé­rem mond valamit, akkor pontosan arra gondol, amit mond, nem kell va­lami burkolt mondanivalót megértenem a szavaiból. Én is nyu­god­tan ki­mondhatom, ami a szívemen van, és biztos lehetek abban, hogy a töb­biek nem kezdenek el azon gondolkodni, vajon mit is akar­tam “va­ló­jában” mondani. Tudatára ébredtem annak, hogy milyen rit­kán mond­juk ki az igazságot, még a házasságunkban vagy a szoros ba­rá­ti kap­csolatainkban is. “Ezt mondta ugyan, de tudom, mire gon­dolt”.

Persze nem minden félreértés szándékos vagy tudatos. Előfordul, hogy a szellemünkből szár­ma­zó üzenet eltér szavaink mon­da­ni­va­ló­já­tól. Tudnunk kell, hogyan lehet mindkét üzenetre oda­figyelni. Jézus ezt remekül csinálta. Ő tudta, hogyan kell hallgatni. Ha valami csoda foly­­­tán lelepleződne az igazság, akkor kiderülne, hogy legtöbbször nem is figyelünk oda egy­más­ra. Saját gondolatainkat öntjük formába, és alig várjuk, hogy egy kis szünet álljon be a be­szél­getésben, hogy el­süt­hes­sük mondanivalónkat.