Ausztráliában sikertelenül indult a parlamenti választásokon, és ezt követően Amerikába költözött. Két éven át a nyugati partvidéken vándorolva gyülekezeteket alapított, amelyekből 1890-ben megalapította az Isteni Gyógyítás Szövetségét, amelynek már ekkor 5000 tagja volt. Az Isteni Gyógyítás Szövetségén kívül 1896-ban ő alapította a Keresztény Katolikus Gyülekezetet. Célja az volt, hogy ebben az új gyülekezetben intézményesítse az üdvösségről, a gyógyulásról és a szent életmódról szóló tanításokat.
Prédikációit az emberek ezrei hallgatták, és összejövetelein tömegével hagyták ott mankóikat, fűzőiket, botjaikat és fekvőágyaikat a meggyógyult emberek. 8000 férőhelyes sátra minden alkalommal zsúfolásig megtelt, hetente több mint 3000 levelet kapott imakérésekkel. A rajta levő kenet által szinte érzéketlenné vált a fizikai szükségekre, fáradhatatlanul dolgozott, éjszaka is csak egy-két órát aludt.
Hírnevét az is megalapozta, hogy 1894-ben Sadie Cody, a híres Buffalo Bill (eredetileg W. F. Cody ezredes) unokahúga és M. Hicks, Abraham Lincoln unokatestvére az ő imája által gyógyultak meg. Amerikai népszerűségét mutatja, hogy két amerikai elnök is fogadta.
Charles Cullis korábbi munkájához hasonlóan, Dowie is kiterjedt szolgálatot folytatott a társadalom peremére szorultak felé. Gyülekezetének tagjai bejárták Chicago szegényebb bérházait, hogy gondot viseljenek a szegényekre és az idősekre. Ételt, ruhát, tüzelőt osztottak, padlót sikáltak, munkalehetőségeket kerestek.
Miután Dowie összetűzésbe került Chicago város vezetőivel, 1899. december 31-én a várostól északra vásárolt egy 2600 hektárnyi földterületet Sion város megépítésének céljára. A város miután felépült, egy utópisztikus társadalom gyakorlati modellje volt, amelyben csak keresztények éltek.
Dowie hatalmas energiával rendelkező, merész és nagy tekintélyű ember volt. Sion városának egyszemélyben a polgármesteri és a pásztori tisztségét is betöltötte. A helyi újságot szerkesztette, sőt vasutat és gyárakat építtetett. Amikor 1905-ben Dowiet paralízises roham érte, Sion város lakossága túlszárnyalta a tízezer főt.
Dowie - szemben a gyógyító mozgalom más tagjaival - gyakran és nyilvánosan kritizálta a gyógyításról szóló tanítás más képviselőit, ha valamilyen gyakorlati vagy teológiai nézeteltérés támadt közöttük. Ellentétei voltak A. J. Gordonnal, A. B. Simpsonnal, R. A. Torryval, Moodieval, azt pedig különösen nem hitte el, hogy egy nőnek olyan gyógyító karizmája lehet, mint Maria Woodworth-Etternek.
Energikussága és üldöztetései összeférhetetlenné tették őt. Nem volt felesége és utódja, végül mindenki elhagyta, és a temetésén csak 400-an voltak jelen. Pedig az ajándéka akkora volt, hogy saját halálos ágyán még megérintett egy beteget és az meggyógyult.
Dowie valóban prófétikus ember volt, még a rádióról és a televízióról is prófétált. Azonban halála előtt - Branhamhoz hasonlóan - ő is Illésnek gondolta magát. Ennek ellenére hatása a XX. századi gyógyító- és pünkösdi mozgalom vezető személyiségeire is kisugárzott.
Forrás: Új Exodus Magazin, 1992. 4. évf. 2. sz.