2013. október 24., csütörtök

Tom Marshall - A kapcsolatokat károsító magatartásformák 3.

A negyedik a visszahúzódás vagy hidegség. Ez szintén az el­uta­sí­tás­nak egy formája, de ál­ta­lá­ban tudatosabb és szándékosabb. Gyak­ran az uralkodás célja lapul mögötte, mivel egy ér­zel­mi tartalommal já­ró kap­­csolatban az rendelkezik nagyobb hatalommal, aki kisebb mér­ték­ben kö­te­lezte el magát annak a kapcsolatnak, vagy kevésbé vesz részt ben­­ne érzelmileg. Ez az em­ber alacsony árat fizet ér­zel­mi­leg, ha vissza­­húzódik, és hagyja, hogy a másik ember mind­ad­dig a sza­kadék szé­lén táncoljon, amíg kész nem lesz bármit megtenni a kap­csolat fenn­­­ma­ra­dá­sa érdekében. Időnként ezt annyira számító és ci­ni­kus mó­don teszik, hogy váltogatják egy­más­sal a meleg elfogadás és a hi­deg visszahúzódás időszakait, csak azért, hogy a másik fél tud­ja: “Ak­kor hagy­lak itt, amikor akarlak, és akkor mi lesz veled?”

Ugyanakkor a visszahúzódás is lehet védekező reagálás az el­uta­sí­tás­­­sal vagy a fájdalommal szem­ben. Az ember ahelyett, hogy szem­be­néz­­­ne a helyzettel, vagy vállalná a konfliktus le­he­tőségét, kitér a prob­lé­­ma elől, vagy védőfalakat emel, hogy biztonságos távolságban tartsa ma­­gá­tól a másik embert.

Az ötödik dolog, amit a szeretet nagyon nehezen tud elviselni, az a há­látlanság. A hálátlan em­ber mindent elvesz a másiktól, amit csak tud, méltánylás vagy hála nélkül, sőt, néha még azt sem veszi észre, hogy valamit meg kellene köszönnie. Ha elkezdjük magától ér­te­tő­dő­nek te­kinteni a kapcsolatot, vagy az abban részt vevő embert, hamar be­­lo­pa­ko­dik a kapcsolatba a há­látlanság. Ez masszív ön­köz­pon­tú­sá­gunk­­ból származik, és Pál a tisztelet hiányával együtt az eredendő bűn egyik elemének tartja. “Mert bár az Istent megismerték, mind­az­ál­tal nem mint Istent dicsőítették őt, sem néki hálákat nem adtak...”

A hálátlanság valószínűleg egyik legellenszenvesebb rossz tu­laj­don­­ságunk. Azt fejezi ki, hogy az ember nem hajlandó tudomásul ven­ni: mások jóságának, bőkezűségének elfogadása kö­te­le­zett­ségekkel jár, csak elvesz mindent a viszonzás szándéka nélkül.

Hatodiknak ott van az elhanyagolás, a szeretettel kapcsolatos mu­lasztás bűnének klasszikus pél­dája. Az elhanyagolás, a há­lát­lan­ság­hoz hasonlóan úgy kezdődik, hogy valaki magától ér­te­tő­dőnek tekinti a kapcsolatot, majd azzal folytatódik, hogy visszaél a másik ember hosszú­­tű­ré­sé­vel és megbocsátókészségével. Az elhanyagolás a csaló­dott­­­ság által oltja ki a szeretetet. Olyan ez, mint egy lassú éhhalál. Nem­­törődömséget, figyelmetlenséget, közömbösséget és ha­nyag­sá­got tar­­talmaz. Az elhanyagolás egészen biztosan nem tartozik a szeretet jel­­lemzői és kí­vánalmai közé.

Különféle területeken és módszerekkel hanyagolhatjuk el egymást. Fi­­­gyelmen kívül lehet hagy­ni a gyermekek vagy más, segítségre szo­ru­ló em­berek anyagi szükségleteit. De ennél sok­kal gyakrabban ha­nya­gol­­juk el egymás érzelmi vagy szellemi szükségleteit, vagy a kap­cso­­la­tok utáni vágyát. Szellemi lények vagyunk, és nem csak ke­nyér­rel élünk. Ha nem tudjuk be­töl­teni valakinek a szükségleteit, az min­dig hi­ányt hagy maga mögött, de nem mindig va­gyunk ebben hibásak. A má­sik ember elhanyagolása viszont mindig hibáztatható, mivel azt je­­len­ti, hogy tudnánk tenni valamit, de meg se próbáljuk. Ezért fáj annyi­ra, ha elhanyagolnak ben­nünket.

A hetedik dolog az irigység, vagyis az a rosszakarat, amit a másik em­­­ber sikere, nép­sze­rű­sé­ge, eredményei, vagy az őt ért megtiszteltetés vált ki valakiből. Az irigység nem azonos a fél­té­keny­séggel, bár a két szót gyakran használják szinonimaként. A féltékeny ember azt kí­ván­ja, ami a másé: pozícióját, tulajdonát, helyét. Az irigység ennél sö­té­tebb és pusztítóbb. Csak ak­kor elégszik meg, ha sikerül elpusztítania a má­­sét: “Ha már az enyém nem lehet, ne lehessen senkié!” Irigység mo­­ti­­vál­­ta a főpapokat Jézus halálának kiagyalására. A szeretet örül a má­sik em­ber sikerének és jólétének, az irigység viszont ezzel pon­to­san el­len­té­tes. Az irigy­ség mai társadalmunk szerves része, sok viszály és meg­osz­tottság forrása.

És végül ott van a kicsinyesség, ami rendkívüli módon aka­dá­lyoz­­za a szeretet virágzását. Na­gyon nehéz szeretni ott, ahol fukarság ural­ko­dik, és most nem csak a pénzzel kapcsolatos fös­vény­ségre és szűk­mar­kúságra gondolok, hanem a szellemi aljasságra is. (Az angol “mean­ness” szó fukarságot és aljasságot is jelent. A fordító.) Hit­vány ter­mészet, rosszindulat, szűk látókörű gondolkodás és vi­selkedés a for­rása. A szeretet nagylelkűségének súlyos nehézségeket jelent, ha ilyen gör­csös és bénító attitűdökkel kell együtt élnie.