HADD
MESÉLJEM EL NEKTEK EGY IFJÚ KIRÁLY TÖRTÉNETÉT, aki tizenhat évesen került
Izrael trónjára! Uzzijjá volt a neve, amelynek héber jelentése: „Istennel
erős”. Ez a király Istent kereste egészen fiatal korától. Az írások szerint
„amíg az Urat kereste, sikert adott neki Isten” (2Krón 26,5).
Uzzijjá
anyjának Jekoljá volt a neve, amelynek jelentése „Isten tesz képessé”. Jekoljá
nyilvánvalóan istenfélő asszony volt, aki már kora gyermekkorában megtanította
fiát Isten útjaira. Talán ezt mondta neki: Egy napon örökölni fogod atyád
trónját. És amikor a trónra ülsz, szükséged lesz Isten erejére. Amikor tehát
eljön az idő, fordulj mindig az Úrhoz! Add át neki a szívedet egészen minden
időben, és ő felruház a szükséges erővel. – Jekoljá talán még azt is mondta a
fiának, hogy emiatt kapta az Uzzijjá nevet. Azt szerette volna, ha a fia egész
életén át az Úrtól nyeri az erőt, hogy megfelelhessen Isten szent céljának.
Uzzijjá
életére a másik hatalmas befolyást Zekarjá próféta tette. Ez az igaz ember
Ézsaiás próféta kortársa volt. A Szentírás (Károli - ford.) szerint „az isteni
látásokban értelmes vala” (5. v.). Zekarjá Istennek nagyon kegyes prófétája
volt, aki egész életén át hűségesen szolgálta az Urat. Kétségtelen, hogy
Uzzijját is megtanította az Úr útjaira. Az Ige szerint az ifjú király kegyes
tanítója teljes idejében kereste Istent.
A
Biblia nagyon egyszerű, de mély értelmű megállapítást tesz Uzzijjával
kapcsolatban: „Isten megsegítette őt” (7. v.). Isten igen megáldotta ezt az
embert. Uzzijjá a maga korában az egyik leghatalmasabb király volt, és igen
sikeresen uralkodott Júda felett ötvenkét évig. Ez idő alatt pedig – ahogyan az
írás mondja – állandóan kereste az Urat. Arra is következtethetünk, hogy
Uzzijjá nemcsak katonai és pénzügyi szempontból volt erős, hanem erkölcsileg
is. Azt olvassuk, hogy kiűzte az országból a bálványimádókat, és ez a bátor
cselekedete még inkább növelte hírnevét. Uzzijjá láthatóan valamiben
különbözött másoktól. Erős jellem volt, aminek nyilván az volt az oka, hogy
Isten igéje már gyermekkorától mélyen beágyazódott a szívébe. Gondos anyját és
a kegyes prófétát, Zekarját ismerhetjük föl ebben.
Azonban
Uzzijjával ötven év után, amelyben hűségesen járt az Úr előtt, és segítségül
hívta Isten nevét, tragikus dolog történt. Erejének teljében, királyságának
ötvenedik évében Uzzijjá vétkezett Isten ellen: „Amikor azonban megerősödött,
vesztére felfuvalkodott, és vétkezett Istene, az Úr ellen. Bement ugyanis az Úr
templomába, hogy illatáldozatot mutasson be az illatáldozati oltáron” (16. v.).
A
király rettenetes dolgot követett el. Megpróbálta önmagát Júda főpapjává tenni.
Néhány rövid versben emlékezik meg az írás a királynak erről a szokatlan
tettéről. Először fogott egy réz füstölőedényt. Azután megtöltötte a saját maga
által gyújtott – „idegen” – tűzzel, nem pedig az illatáldozati oltáron lévő
szent tűzzel. Végül elindult befelé Uzzijjá a szentélybe, önmaga által felkent
papként. De nem tudta véghezvinni, amit akart. Azarjá főpap és nyolcvan más pap
útját állta. Egyértelműen megmondták neki: „Nem a te dolgod, Uzzijjá, hogy
illatáldozatot mutass be az Úrnak, hanem Áron fiaié, a papoké, akiket azért
szenteltek föl...” (18. v.). Ezt mondták neki: Uzzijjá, téged nem kentek föl
erre a feladatra. Jól tudod, hogy nem vagy az Isten által rendelt papi
nemzetségből való. Gonosz dolgot cselekedtél, mert erre senki sem hívott el.
Amikor
ezt Uzzijjá meghallotta, haragra gerjedt a papok ellen. Ekkor valami rettenetes
dolog történt: „...amikor felbőszült a papok ellen, leprás folt jelent meg a
homlokán az Úr házában lévő papok előtt, az illatáldozati oltár mellett” (19.
v.). Mielőtt Uzzijjá egy lépést is tehetett volna, homlokán előtört a lepra. A
tévelygő király azonnal felismerte, mi történt vele. Megelőzve, hogy bármi
újabb módon megszentségteleníthesse a templomot, a papok kivitték onnan a
királyt: „... kiűzték onnan, de ő maga is sietett kimenni, mert az Úr verte meg
őt” (20. v.). A kegyvesztett király kirohant a templomból, amikor rájött, hogy
leprás lett.
Talán
eltűnődődsz: Vajon mi köze ma hozzánk ennek a történetnek? Hogyan függ össze a
szövetséggel? Tudom, hogy Pál szerint minden, ami az Ószövetségben fel van
jegyezve, azt a célt szolgálja, hogy tanítson minket, és ismereteket adjon.
Mégsem látom, mi ebben a tanítás.
Talán
arra tanít minket ez a történet, hogyan bukhatunk el – bár már évek óta
követjük őt –, amikor hirtelen elkezdünk a saját erőnkre támaszkodni? Igen,
valóban erről szól, azonban még ennél sokkal többről is. Arra tanít, hogy mire
vezet, ha nem törődünk azokkal a veszélyekkel és kelepcékkel, amelyekkel a
siker és a gazdagság jár? Igen, erre is tanít; a történet azonban még ennél is
sokkal több dologról szól.
Az
igeszakasz lényege az, hogy az igazán vallásos ember is bűnbe eshet. Olyan
hívőket céloz meg, akik hosszú időn át hűségesen járnak az Úrral – olyan
embereket, akik nagy erkölcsi erővel rendelkeznek, és ennek eredményeként Isten
megáldja őket. Uzzijjához hasonlóan nem erkölcstelenek, nem is hűtlenek, mindig
igyekeznek azt tenni, amit az Úr helyesnek lát. És mivel becsületesek, a bűnről
szóló tanítást hallva őszintén kimondják: Örülök, hogy ez a tanítás rám nem
vonatkozik. Semmiféle bűn nem uralkodik rajtam. Nincs az életemben
megkötözöttség, paráznaság, megrögzött bűn vagy keserűség. Őszintén elmondhatom
Pállal együtt: „Ama nemes harcot megharcoltam”.
Mindnyájan
ismerünk ilyen hívőket. Tényleg áldást jelentenek a környezetük számára.
Uzzijjá király is hasonló szolgája volt az Úrnak. A Biblia szerint azonban
hiábavalóvá lett az ötvenévi hűséges szolgálata. Hogyan történhetett meg, hogy
egy ilyen erkölcsös ember mégis megszegte az Úr parancsait? Hogyan lehet az,
hogy valaki, akit az Isten annyi éven át támogatott, ítéletre jut, és a lepra
miatt a társadalmon kívül kerül?
Úgy
hiszem, hogy Uzzijjá története figyelmeztetés minden ma élő igaz hívőnek.
Gondoljuk meg: Uzzijjá tiszta és erkölcsös életet élt. Két erős próféta,
Zekarjá és Ézsaiás prófétai szolgálatának ideje alatt uralkodott. Ötven évig
Istennek tetszően élt. Mi volt hát annyira rettenetes abban, amit Isten
templomában tett, hogy kárba vesztek miatta ezek az értékes évek? Hogyan
válhatott Isten szemében utálatos ócskasággá ötven év erkölcsi ereje?