A szeretet kifejezési formái
A szeretet egy eleven valóság, ezért kell, hogy
legyen tárgya. Nem szerethetsz csak úgy általában; valamit vagy valakit tudsz
csak szeretni. Hasonló módon a szeretetnek ki kell fejeződnie. Gyermekek felé
nagyon sokszor és sokféleképpen ki kell mutatni, hogy hihető legyen. Már nem
tudnám összeszámolni azokat, akik gyermekkorukra visszatekintve szomorúan
ezt mondták: “Azt hiszem, a szüleim a maguk módján szerettek engem, de ezt én
soha nem éreztem”.
A szeretetet ki kell mondani. A legédesebb szó, amit mondhatnak nekünk ez:
“Szeretlek”. Egyik barátomnak van két tizenéves fia, akik nagyon sok
bosszúságot okoztak neki. Ezt mondta: “Egyszer odahívtam őket magamhoz.
Kicsit kényelmetlenül éreztem magam, mert már nagyfiúk voltak, mégis így
szóltam hozzájuk: Nézzétek, már régóta nem mondtam ezt nektek, de szeretném, ha
tudnátok, hogy valóban szeretlek titeket.” Fiaival való konfliktusai azonnal
megszűntek.
A szeretetet szavak nélkül, tekintetünkkel és érintésünkkel is ki kell fejezni. Egyik fiam egy olyan iskolában tanít, ahol
nagyon sok a szétesett családból származó gyermek. Elmondta nekem, hogy amikor
ebédszünetben átmegy a játszótéren, az alsóbb osztályokba járó legkisebb
gyermekek odamennek hozzá és megfogják a kezét. Nem szólnak egy szót sem, csak
a kezét fogva mennek mellette, aztán egy idő múlva megelégedetten elmennek
játszani. Egy gondoskodó kéz érintésén keresztül megkapják azt, amire
szükségük van.
Minél intimebb egy
kapcsolat, annál fontosabb lesz benne a szeretet, és annál jobban a felszínre
kerülnek az érzelmi aspektusok. Ez különösen igaz a házasságra és a családi
életre nézve, mivel minél közelebbi viszonyba kerülünk másokkal, annál
nagyobb szerepet játszanak a kapcsolatban az érzelmeink.
Ezzel összefüggésben szeretném
megjegyezni, hogy a szeretet parancsa, amit az Igében olvashatunk, gyakrabban
vonatkozik a férjre, mint a feleségre. Ennek valószínűleg alapos oka van. A nők
alaptermészete a reagálás: ha bölcsen szereted a feleségedet, valószínűleg
nem jelent majd neki különösebb problémát, hogy ezt szeretettel viszonozza.
Ha pedig ez így van, akkor egyértelmű, hogy a férj vállán nyugszik a
felelősség azért, hogy van-e elég szeretet a házasságban. Pál még tovább megy,
és nem kevesebbet állít, mint hogy a férjnek az a dolga, hogy egy tökéletes
feleséget produkáljon! “Ti férfiak, szeressétek
a ti feleségeteket, miképen a Krisztus is szerette az egyházat, és önmagát
adta azért, hogy azt megszentelje, megtisztítván a víznek fürdőjével az ige
által, hogy majd Önmaga elé állítsa dicsőségben az egyházat, úgy hogy azon ne
legyen szeplő, vagy sömörgőzés, vagy valami afféle...” Férjként az a feladatom, hogy odaadjam magam a feleségemnek, és így egy
olyan környezetet biztosítsak a számára, amelyben tökéletes beteljesülést
élhet át.
Minél jobban kifejlődik egy kapcsolat, annál inkább
a háttérbe szorulnak a szeretet érzelmi összetevői, és egyre fontosabbakká
válnak a döntésre épülő aspektusok. De akkor is szeretet marad. Csak a saját
tapasztalataimról számolhatok be, és az igazság az, hogy soha nincsenek
meleg, áradozó érzelmeim saját magammal kapcsolatban. Amikor a fürdőszobában
belenézek a tükörbe, soha nem gyengül el a térdem, és nem kiáltok fel
elragadtatásomban: “Ó, micsoda elbűvölő férfi vagy!” Soha. Mégis gondot viselek
magamról, és megadom magamnak azt, amire szükségem van, függetlenül attól,
hogy semmit sem érzek magam iránt. Úgy kell szeretnem embertársaimat is,
ahogyan magamat szeretem: ugyanolyan hűségesen és tudatosan kell szolgálnom
az ő érdekeiket, mint a sajátomat.