3. A bizalom kockázatot
jelent, amit vállalnod kell
A bizalom azzal a kockázattal
jár, hogy bizonyos dolgok kimenetelét kiengeded a kezedből, és átadod annak
vagy azoknak az embereknek, akikre képességeik és megbízhatóságuk alapján
rábíztad magad. Ha azt mondod, hogy rábízol valakire egy feladatot, aztán megcsinálod
magad, vagy személyesen ellenőrzöd, mit csinál, akkor a munka elkészül
ugyan, de értelmetlenné válik az az állításod, hogy te megbízol abban az
emberben.
4. Azzal bizonyítod, hogy megbízol valakiben, hogy nem készítesz terveket arra az esetre, ha esetleg mégis cserbenhagyna
Ha védekező helyzetet
foglalsz el, vagy felkészülsz arra, hogy “mented a menthetőt”, hogy így
védekezz az esetleges csebenhagyás ellen, az csodálatra méltó körültekintés
lehet ugyan, de egészen biztosan megkérdőjelezi bizalmad mértékét. Ha a
másik ember tudomást szerez terveidről, melyeket előre nem látható
helyzetekre készítettél, akkor nagyon gyorsan arra a meggyőződésre jut, hogy
egyáltalán nem is bízol benne.
5. A bizalom ára a
sebezhetőség
A bizalom azzal jár, hogy
sebezhetővé válunk, mivel a dolgok végkifejlete kicsúszik a közvetlen
irányításunk alól, és egy másik ember kezébe kerül, akinek képességeiben vagy
megbízhatóságában kénytelenek vagyunk megbízni. Ezt a függő helyzetet a
bizalom hozza létre, és ezzel tudunk a legnehezebben megbirkózni. Bukott
állapotunk lényege az, hogy nem vagyunk hajlandók Istentől való függőségben
élni. Tudatosan úgy döntöttünk, hogy függetlenek leszünk, a magunk javát keressük,
és a saját kezünkbe vesszük sorsunk irányítását. A bizalom gyökereiben
támadja meg mindezeket a dolgokat.
De itt van egy paradoxon.
Erre akkor jöttem rá, amikor egyszer azt fejtegettem, milyen nehéz meggyőző
etikai érveket felsorolni a szerencsejátékok ellen. Ekkor hirtelen
megláttam, mi a szerencsejátékok lényege. Az világos, hogy a társadalmi
életnek egy gonosz betegsége, de ezenkívül egyfajta szekularizált hit
szerepét is betölti. Választ ad az embernek arra a szükségletére, hogy
vállaljon valamilyen kockázatot. Mivel az Istentől való függőség kockázatát
nem hajlandó vállalni, mindenféle nem megfelelő és káros úton kénytelen megszerezni
ezt az izgalmat. Úgy tűnik, hogy Isten két nagy szükséglettel teremtett
bennünket: a biztonság és a bizonytalanság szükségletével. A
biztonságérzet iránti szükségletünket az az Isten tölti be, Aki mindig
ugyanaz, és Akinek szeretete és szava teljesen megbízható és változhatatlan.
A bizonytalanság iránti szükségletünket pedig az az Isten tölti be, Aki mindig
új dolgokat tesz: “Ímé, újat
cselekszem...” Állandóan kihív minket a megszokott dolgokból,
hogy a hit útján járjunk, és egy bizalomra épülő függőséget jelentő
személyes kapcsolatban éljünk Vele. Szinte akaratunk ellenére újra meg újra
felszínre tör bennünk az az igény, hogy hitben járjunk, hogy bízzunk, bizonytalan
helyzeteket éljünk át és kockázatokat vállaljunk. Ez megmagyarázza, mire
gondol Pál, amikor ezt írja: “Hitt pedig
Ábrahám az Istennek, és tulajdoníttaték az őnéki igazságul.” A megigazultság
egyik jelentése a normáknak és elvárásoknak való megfelelés. Amikor
Ábrahám megbízott Istenben, amikor vállalta azt a kockázatot, hogy hisz az
ígéretekben, pedig még egyetlen fia sem volt, aki az ő nevét viselte volna (ez
aztán a furcsa helyzet!), akkor betöltötte az embernek azt a rendeltetését,
hogy Istenben bízó lény legyen.
Az Ádám által keresett
függetlenség soha nem volt és nem is lesz lehetséges, ezért életünk minden
egyes napján rákényszerülünk arra, hogy megbízzunk valakiben vagy valamiben. Ez
még az olyan egyszerű dolgokra nézve is igaz, mint amikor megvásárolunk egy
csomag gabonapelyhet, felszállunk az autóbuszra, vagy belépünk egy telefonfülkébe,
hogy elintézzünk egy hívást. Ami pedig ezekben a meglehetősen hétköznapi
jellegű dolgokban igaz, az még inkább vonatkozik a személyes kapcsolatokra.
A helyzet az, hogy minél fontosabb egy kapcsolat, annál alapvetőbb szerepet
játszik benne a bizalom, és minél intimebb, annál fontosabb benne a
bizalom, és annál magasabb lesz a valódi bizalom elkötelezettségének az
ára. Nem meglepő tehát, hogy a bizalom a legfontosabb feltétele az olyan
kritikus kapcsolatoknak, mint például a vezetőkkel, a szolgáltatásokat nyújtó
iparosokkal, a közhivatalokat betöltő emberekkel való érintkezés, vagy az
olyan intim kapcsolatoknak, mint a házasság, a pszichiátriai kezelés, vagy a
lelkigondozás.