2013. május 28., kedd

Tom Marshall - A bizalom: az elkötelezettség ára 7.

Egy pillanat műve, vagy egy folyamat ered­mé­­nye-e a bizalom?

A bizalom, a keresztény terminológiához közelebb álló “hit” fo­ga­lom­hoz hasonlóan lehet mind egy pillanat műve, mind pedig egy fo­lya­mat végeredménye. Egy döntéssel kez­dődik, ugyanakkor olyan do­log, ami fo­kozatosan alakul és fejlődik ki. Mindkét as­pek­tust meg kell ér­tenünk.

A bizalom, mint döntés

Egy pillanat alatt meghozhatjuk azt a döntést, hogy megbízunk va­la­ki­ben. Alkalmazok valakit, és rábízok egy olyan munkakört, ahol ko­moly felelősséget fog viselni, rábízom magam az orvos kezelésére, vagy igent mondok egy házassági ajánlatra. Lehet, hogy sok kér­dé­sen és kételyen át vezet el az út ehhez a döntéshez, de előbb-utóbb el­ér­ke­zem arra a pontra, ahol döntenem kell: vagy megteszem, vagy pe­dig meg­­hátrálok. Tisztában vagyok azzal, melyik az a pillanat, ami­kor a koc­­ka már el van vetve, amikor a döntés meg­szü­le­tett. Ha ezek után meg­­változtatom az elhatározásomat, vagy megint el­bi­zony­­ta­­la­no­dom, an­­nak olyan íze van, mintha hűtlen lennék, vagy vissza­él­nék a bi­za­lom­­mal. Minél nehezebb volt meghozni azt a dön­tést, hogy bízni fo­gok, annál komolyabban fogom venni el­kö­te­le­zett­sé­ge­met, és annál ne­hezebben szánom rá magam arra, hogy meg­vál­toz­tassam dön­té­semet.

Ez segíthet megértenünk, hol van a hit helye Istennel való kap­cso­la­­tunk­ban. Elkezdjük meglátni, hogy a hit nem valami szeszélyből fa­ka­­dó döntés vagy feltétel, amit Isten az üdvösség alapjaként meg­ha­tá­ro­­zott. A hit minden személyes kapcsolat előfeltétele. Bele van épít­ve er­kölcsi világunkba az a tény, hogy minden kapcsolatban sze­re­pet ját­szik a bizalom. Igen különös felfedezés lenne, ha azt ta­pasz­tal­nánk, hogy hit vagy bizalom nélkül is lehetséges személyes kap­cso­la­tot ápol­ni Istennel. Bármilyen is lenne egy ilyen kapcsolat, egy do­log egé­szen biztos: nélkülözné a személyes jelleget.

A bizalom, mint folyamat 

De a bizalom folyamat is, mivel a bizalomnak növekednie kell. Egyet­len bizalomból fakadó cselekedet nem fogja bizalmunkat olyan erő­vel felruházni, hogy az képes legyen elviselni a kapcsolatra ne­he­ze­dő nyo­má­sokat. Ez az oka annak, hogy az Újszövetség sokkal na­gyobb fi­gyel­met szentel a növekedésnek és a hit táplálásának a meg­té­rés után, mint a hit kezdeti cselekedetének, amely belehelyez min­ket Krisz­tusba.

Nem kétséges, hogy ezen a területen súlyos hiányosságok mu­tat­koz­­nak a házasságról szóló tanításokban. A szeretet és egymás meg­ér­té­­se megkapja a kellő hangsúlyt, de csak nagyon keveset beszélnek ar­ról, hogyan kell felépíteni a bizalmat, vagy kifejleszteni ma­gunk­ban a meg­bízhatóságot. Ha megadnánk a bizalomnak azt a figyelmet és gon­dos­kodást, amit megérdemel, sokkal kevesebb házasság fe­nek­le­ne meg a megszegett ígéretek és a hűtlenség zátonyán.

A szülőknek is tudniuk kell, hogyan neveljenek gyermekeikből meg­­bíz­ha­tó tinédzsereket és felnőtteket, és a munkaadóknak is tisz­tá­ban kellene lenniük azzal, hogyan fejlesszék alkalmazottaik körében a fe­le­lősségtudatot. Következzen itt néhány vezérfonal arra nézve, hogyan lehet ezt el­kez­­de­ni. Az első kérdés az, hogyan fejleszthetjük magunkban a má­sok irán­ti bizalmat, és ezzel egyidőben hogyan segíthetjük elő azok­nak az em­bereknek a megbízhatóságát, akikben megbízunk. Má­sod­szor: ho­gyan fejleszthetjük saját megbízhatóságunkat, hogy az em­be­rek köny-nyebben meg tudjanak bennünk bízni.