Jézus a Seolban
- Teológiai magyarázata
Miért
kellett Jézusnak lemennie a Seolba? A kereszten azt kiáltotta, hogy
teteleszthai), azaz hogy teljessé, tökéletessé tétetett, célhoz vitetett,
befejeztetett. Akkor miért nem mehetett föl egyből az Atyához? Miért kellett
neki három napot a Seolban töltenie? Ahhoz,
hogy ezekre a kérdésekre választ kaphassunk, meg kell néznünk Jézus Krisztus
helyettesítő és engesztelő áldozatának részeit. Ehhez a legjobb kép az ÓSZ-ben,
a Lev.16-ban található. [1]
A Lev.16. része a Nagy Engesztelő Áldozat
rendtartását írja le. Ez ma is a zsidók egyik legnagyobb ünnepnapja, Jom
Kippurnak hívják. Az ÓSZ-ben akkora jelentősége volt, hogy néha csak Jom-nak, a
''nap''-nak hívták. Ez az ünnep volt az ÓSZ-i Istentisztelet tetőpontja. Lev.16,6-10:
És áldozza meg Áron a bűnért való áldozati tulkot, amely az övé, és végezzen
engesztelést magáért és háza népéért. Azután vegye elő a két kecskebakot, és
állítsa azokat az Úr elé a gyülekezet sátorának bejáratához. És vessen sorsot
Áron a két bakra, egyik sorsot az Úrért, a másik sorsot Azázelért. És áldozza meg
Áron azt a bakot, amelyre az Úrért való sors esett, és készítse el azt bűnért
való áldozatul. Azt a bakot pedig, amelyre az Azázelért való sors esett állítsa
elevenen az Úr elé, hogy engesztelés legyen általa, hogy elküldje azt Azázelnek
a pusztába.
A főszerepet
tehát két kecskebak játszotta. Ez a Nagy Engesztelő Áldozat két része. Áronnak először egy tulkot kellett
áldoznia magáért, hogy a népért való áldozatot bűn nélkül tudja bemutatni.
Miután magáért és háznépéért elvégezte az engesztelést, ki kellett sorsolnia a
sátor bejáratánál, hogy a két bak közül melyiket öljék meg és melyiket küldje
el a pusztába Azázelnek.
Lev.16,15-22: És ölje meg a bűnért
való áldozati bakot, amely a népé, és vigye be annak vérét a függönyön belül,
és úgy tegyen annak vérével, amint a tuloknak vérével tett, azaz hintse azt a
fedélre és a fedél elé. Így szerezzen engesztelést a szenthelynek Izrael
fiainak tisztátalanságai és vétkei miatt, mindenféle bűnei miatt, így
cselekedjen a gyülekezet sátorával is, amely közöttük van, az ő
tisztátalanságaik között. Senki se legyen a gyülekezet sátorában, amikor bemegy
a szenthelybe, hogy engesztelést szerezzen, egészen az ő kijöveteléig, és
végezzen engesztelést magáért, házanépéért és az Izrael egész gyülekezetéért.
Azután menjen ki az oltárhoz, amely az Úr előtt van, és végezzen engesztelést
azért is, vegyen ugyanis a tulok véréből és a bak véréből és kenje meg az oltár
szarvait köröskörül. És hintsen arra a vérből az ő ujjával hétszer, így tegye
tisztává és így szentelje meg azt Izrael fiainak tisztátalanságaitól. Miután
pedig elvégzi a szenthelyért, a gyülekezet sátoráért és az oltárért való
engesztelést, hozza elő az élő bakot. És tegye Áron mind a két kezét az élő bak
fejére, és vallja meg felette Izrael fiainak minden hamisságát és minden
vétkét, mindenféle bűneit, és rakja azokat a bak fejére, azután küldje el az
arravaló emberrel a pusztába, hogy vigye el magán a bak minden hamisságukat
kietlen földre, és bocsássa el a bakot a pusztába.
A sorsolás után megölte Áron azt a bakot, melyre a sorsolásnál az
Úrért való sors esett. A vért a szentek szentjében a kegyelem fedelére kellett
hintenie, majd a gyülekezet sátorát és az oltárt is meg kellett így tisztítania
Izrael fiainak tisztátalanságaitól. Miután így elvégezte az engesztelést a szenthelyért,
a sátorért és az oltárért, elő kellett vezetnie az élő bakot, és rá kellett
olvasnia, szavaival rá kellett raknia a bak fejére Izrael fiainak minden bűnét.
Majd el kellett küldenie a bakot kietlen földre, hogy az első bak megölése, a
vérontás által elnézett bűnöket elvigye Izrael fiai közül Azázelnek. Az Azázel
csak ebben a fejezetben fordul elő a Bibliában, jelentése is bizonytalan:
eltávolodni, eltávolítani, elküldés, odaadás, az, aki elmegy, elfordít. Úgy
tűnik, arra utal, hogy Izraelből eltávolítják a bűnöket, amikor neki küldik.
Használata személyre utal, a zsidó hagyományban Azázel egy nagy hatalmú gonosz
angyal.
Lev.16,30-31: ...ezen a napon engesztelés lesz értetek,
hogy megtisztítson titeket, minden bűnötökből megtisztultok az Úr előtt. Szombatok
szombatja ez nektek, sanyargassátok meg azért magatokat, örökkévaló rendtartás
ez. Lev.16,34: És örökkévaló rendtartás legyen ez nektek, hogy egyszer
egy évben engesztelést végezzenek Izrael fiainak minden bűnért.
Nagyon fontos rendelet volt ez. Izraelből
az egy év alatt felhalmozódott bűnöket ez vezette le, ez távolította el, a bűn
minden következményével együtt. Ha ezt betartotta volna Izrael, nagyon nagy hatalma lett volna, nem
alakult volna úgy a történelmük, ahogy alakult (fogságok stb.). Ezenkívül is van még ok, ami miatt
nagyon fontos ez az áldozat: ez Jézus Krisztus helyettesítő és engesztelő
áldozatának egyik legnagyobb ÓSZ-i előképe, amire már az elnevezéséből is lehet
következtetni (Nagy Engesztelő Áldozat, bár a Bibliában ez így nincsen benne).
Az első bakot tehát, a bűnért való
áldozatot megölték. Ez Jézus halálának képe a keresztfán. Ahogy az első baknak
kifolyt a vére, úgy Jézusnak is, de ez Jézus áldozatának is csak az első része
volt. A második rész is egy bak, nem tulok, nem galamb, tehát ugyanolyan
hangsúly van rajta, ugyanolyan fontos, mint az áldozat első része. Ez a második bak is azonosult a bűnnel,
amikor Áron ráolvasta. De ezt nem ölték meg, hanem az volt a feladata, hogy -
Isten rendeléséből - a bűnöket kietlen helyre vigye, el Izraelből. A
kecskebakot azután a pusztában sorsára hagyták. (Ez a bűnvallás lényege is:
amikor elfogadjuk Jézus Krisztus egyszeri és tökéletes áldozatát, akkor ezzel
együtt megbocsátatnak a bűneink. Isten többé nem tulajdonítja azokat nekünk. De
ezek a bűnök - a terhei - még rajtunk maradnak, ahogyan Izraelben is ott maradt
volna a bűn, ha az első bak feláldozása után nem küldték volna el a másodikat a
pusztába a rárakott bűnökkel. Ez nem csak jelképes cselekedet volt, ma sem az.
Ahhoz, hogy lemenjenek rólunk ezek a terhek, nekünk is meg kell vallanunk, rá
kell raknunk a megfeszített Jézusra. Így valósul meg az, hogy ''betegségeinket
Ő viselte'' és hogy ''az Úr mindnyájunk vétkét Őreávetette''
[1]Derek Prince: Szellemi konfliktus,
2. rész: Jézus Krisztus elszenvedte a halál mindhárom szakaszát c. fejezet. Itt
ír Derek Prince a Lev. 16 - ról, mint Jézus kereszthalálának kettős előképéről.