GYEHENNA
A tűz tava, az eljövendő ítélet
végső helyszíne. Már most is megvan:
Ésa
30,33: (ez a rész eddig a nagy öldöklés napjáról és körülményeiről, tehát e
világkorszaknak a legutolsó momentumairól szól, majd így folytatódik): mert
készen van a szörnyű tűzhely régen,
készen áll az már a királynak is (talán az antikrisztus), mélyen és szélesen
csinálta azt, máglyájában van tűz és fa bőven, az Úr fuvallata gyújtja meg azt,
mint kénköves patak.
De még nem tölti be a funkcióját,
amire teremtette Isten, még üres. A Sátánnak és angyalainak készült:
Mt.25,41:
Akkor szól majd a balkeze felől állóknak is: távozzatok tőlen ti átkozottak az
örök tűzre, amely az ördögnek és angyalainak készítetett.
A Sátán 1000 évig meg lesz kötözve,
majd egy rövid időre ismét szabadon fogja bocsátani Isten. Sátán egy hatalmas
háborút fog ekkor vezetni Jeruzsálem, az ott levő Jézus Krisztus és szentjei
ellen, de Istentől tűz fog lejönni az égből és megemészti ezt a hatalmas
sereget. Ezután a Sátánt is a gyehennába, a tűz tavába fogják dobni, így az
Antikrisztus és a hamis próféta után (aki már hamarabb oda kerültek a bűnös
emberekkel együtt - nemzetek ítélete) ő lesz a gyehenna következő lakója
örökre. Őt nemsokkal ezután a Seol és a Halál követik, majd azok az emberek,
akik nincsenek beírva az élet könyvébe. Ezzel fog zárulni a mostani Föld
történelme.
A Seol és a gyehenna tehát nem
ugyanaz. A Seol csak egy ideiglenes tartózkodási helye a halottak szellemeinek
(refaim), míg Isten saját testükben fel nem támasztja őket az 1000 éves
birodalom végén, az utolsó ítéletre. Ezután a bűnös emberek a gyehennába fognak
kerülni, már a feltámasztott testükben. Fontos különbség, hogy a Seollal
ellentétben a gyehennában a bűnös emberek a testükben lesznek:
Mt.5,29:Ha
pedig a te jobb szemed megbotránkoztat téged, vájd ki azt és vesd el magadtól,
mert jobb neked, hogy egy vesszen el a te tagjaid közül, mint hogy egész tested
a gyehennára vettessék.
Mt.10,28:
És ne féljetek azoktól, akik a testet ölik meg, a lelket pedig meg nem ölhetik,
hanem attól féljetek inkább, aki mind a testet, mind a lelket elvesztheti a
gyehennában.
Nem ugyanaz a Seol és a gyehenna,
hiszen az utolsó ítélet előtt maga a Seol gonosz angyal is a gyehennába fog
vettetni. A Seol földrajzi hely ekkor elveszti funkcióját, az egész Földdel
együtt megszűnik létezni, egy új Föld fog előállni. A gyehenna viszont nem fog
megszűnni, sőt ekkor kezd csak el igazán működni, amikor a Seolból oda kerülnek
a bűnös emberek - testben.
Ésa.66,22-24:
Mert ahogy az új ég és az új föld, melyeket teremtek, megállnak előttem, szól
az Úr, úgy megáll a ti magotok és a ti nevetek. És lesz, hogy hónapról hónapra
és szombatról szombatra eljön minden
test engem imádni, szól az Úr. És kimenvén nézni fogják azoknak az embereknek
a holttesteit, akik elpártoltak tőlem,
mert az ő férgük meg nem hal és tüzük el nem alszik, és minden test előtt
borzadásul (undorodásul) lesznek.
Ez a rész az új égről, az új földről
szól. Megmutatja, hogy a gyehenna nem az új föld belsejében lesz, mivel már
most is megvan, hanem azon kívül
(kimenvén...). Azok a kifejezések, mint pl. "külső sötétség",
"sírás és fogak csikorgatása" és ''férgük meg nem hal'' szintén a
gyehennára vonatkoznak. Jézus úgy beszélt róla, mint egy már meglevő dologról
(az ördögnek készíttetett). Tehát egy külső (földön kívüli), sötét hely, ami
már megvan. (Ez a világűrt juttatja az ember eszébe, talán valamelyik bolygón
van.)
ÖSSZEGZÉS:
Ezek alapján az Igék alapján úgy
tűnik, hogy a Seolnak több részlege van. Van az Ábrahám kebele, ahol az igazak
szellemei voltak az ÚSZ megkötéséig. Ez a rész volt a Seol tetején. Van az
Abaddon, ahol talán az Isten ítéleteként a földre feljövő gonosz szellemek
vannak most, van esetleg a Tartarosz, ahol pedig olyan szellemek vannak (gonosz
angyalok), akik csak a nagy nap ítéletekor jöhetnek fel és vannak olyan gödrei,
kútjai, részlegei, ahol az elkárhozott emberek szellemei, árnyai tartózkodnak
most.