2./
A másik ide vonatkozó rész József történetében a Gen.39-41-ben van leírva:
Az Ismaelitáktól Potifár, a fáraó
testőrfőparancsnoka vette meg Józsefet. Meglátta a rabszolgakereskedőknél, hogy
milyen szép ifjú József, és megvásárolta. De nem csak Potifárnak, hanem Potifár
feleségének is megtetszett József. Miközben ura mindent a kezeire bízott, felesége állandóan arra akarta rávenni
Józsefet, hogy háljon vele. De József nem akart vétkezni Potifár ellen és főleg
Isten ellen. Egy napon, amikor csak ketten voltak otthon, Potifár felesége
megragadta Józsefet és meg akarta erőszakolni. De József kitépte magát Potifár
feleségének kezeiből és elrohant, ruhája viszont a nő kezében maradt, aki férje
hazaérkeztekor ki is használta ezt. Haragjában és csalódottságában úgy
állította be a történteket, mintha József akarta volna őt megerőszakolni.
Potifár ezt a bizalmával való visszaélésnek vette, nagyon mérges lett, és
börtönbe vetette Józsefet, abba a börtönbe, amely saját házánál volt.
A börtön igazgatója előtt azonban
Isten kedvessé tette Józsefet, és mindent József kezeire bízott, pedig ez a
börtön a fáraó magánfoglyainak a börtöne volt, nem egyszerű embereket tartottak
ott fogva.
Ezután két főember került a
börtönbe: a fáraó főpohárnoka és fősütőmestere. Vétkeztek a fáraó ellen, aki
börtönbe vetette őket Potifár Józsefet rendelte melléjük, hogy szolgálja őket.
Az Ige azt írja, hogy sokáig voltak ott. (Józsefet kb. 17-18 éves korában adták
el a bátyjai, ezután hamarosan börtönbe került. Csak 30 éves korában szabadult
ki, akkor állt a fáraó elé.)
Egyik éjjel mind a főpohárnok, mind
a fősütőmester álmot láttak. Amikor József reggel bement hozzájuk, ott
szomorkodtak, mert nem tudták, hogy mit jelentenek az álmok. József megfejtette
nekik: a főpohárnoknak 3 nap múlva megbocsát a fáraó és visszahelyezi régi
méltóságába, a fősütőmestert pedig felakasztatja. Így is történt.
Két év múlva Isten adott egy álmot a
fáraónak is a hét bő és a hét szűk esztendőről. Miután Egyiptom egyik
álomfejtője sem tudta megfejteni az álmot, a főpohárnok elmondta, hogy két
évvel ezelőtt ő is és a fősütőmester is álmot láttak, amit egy héber ifjú
magyarázott meg és úgy is történt minden. A fáraó gyorsan maga elé hozatta
Józsefet, aki megborotválkozott és átöltözött. Nemcsak megfejtette az álmot,
hanem még tanáccsal is ellátta a fáraót. A fáraó erre felmagasztalta Józsefet:
Gen.41,40-45: Te légy az én
házamon főgondviselő, és minden népem a te szavadra hallgasson, csak a
királyiszék (trón) tesz engem nálad nagyobbá. Mondta továbbá a fáraó Józsefnek:
Íme fejedelemmé tettelek téged az egész Egyiptom földjén. És levette a fáraó a
maga pecsétgyűrűjét kezéről, és adta azt József kezére, és felöltöztette őt
drága gyolcs ruhába (bisszusz
= a legfinomabb fehér gyapjú), és aranyláncot tett a nyakába. És
meghordoztatta őt a második szekerén, és kiáltották előtte: térdet hajtsatok!
Így tette őt fejedelemmé az egész Egyiptom földjén. És mondta a fáraó
Józsefnek: én vagyok a fáraó, de nélküled senki se kezét, se lábát fel ne
emelhesse egész Egyiptom földjén. És nevezte a fáraó József nevét
Cafenát-Paneáknak (Világ Megmentője, Élet Megtartója), és feleségül adta
hozzá Aszenátot, Potiferának, On (Heliopolisz, a napkultusz központja)
papjának lányát. És kiment József Egyiptom földjére.
Jézus
előképe ez a történet is:
-
Gen40.15: Nem tettem semmit, hogy börtönbe (bór) vessenek. Jézus is bűn
nélkül szenvedett.
-
Talán nem erőltetett a párhuzam a főpohárnok és a fősütőmester valamint a két
lator között. Mindkét egyiptomi tényleg bűnös volt, ahogy a két lator is. Jézus
hamarabb ment le a Seolba, minta két lator, ő előbb halt meg, ezt bizonyítja a
János 19,32-33:
Eljöttek
azért a katonák és megtörték az elsőnek lábszárait és a másikét is, aki ővele
együtt feszíttetett meg. Mikor pedig
Jézushoz értek, és látták, hogy ő már halott, nem törték meg a lábszárait.
József is már lent volt a börtönben,
amikor a két egyiptomi odakerült. A főpohárnok megmenekült, a fősütőmester
meghalt - egyik lator elveszett, mert szidalmazta Jézust, a másik pedig
megmenekült, mert hitte, hogy Jézus, aki ekkor éppen a kereszten haldoklott, el
fog ismét jönni ''az Ő országában'' (Lk.23,39-43).
-
Zsolt.105,18:
Lábait béklyókba szorították, ő maga vasban járt.
Józsefről
ezt nem írja a Gen. könyve, de ebből a zsoltárból kiderül, hogy milyen volt
Józsefnek a börtönben. Az Ap.Csel.7,10 mond még valamit erről:
És
megszabadította (Isten) őt (Józsefet) minden nyomorúságából és adott neki
kedvességet és bölcsességet a fáraó előtt, Egyiptom királya előtt, aki őt
Egyiptom fölé és az ő egész háza fölé kormányzóul állította.
József tehát nyomorúságban volt
a börtönben, ahogy Jézus is a Seolban. A Károliék által ''békó''-nak fordított
szó láb-vasat, bilincset jelent, amibe belepréselték József lábait. ''Ő maga
vasban járt'' eredetiben: lelke vasba jutott, amit már egyértelműen Jézusra is
vonatkoztathatunk, hiszen lelke (nefes) vasba, nyomorúságba, a Seolba jutott,
ahol meg volt bilincselve, kötözve.
-
Megborotválkozás: még nem megdícsőítés, de már más állapot: Jézus dícsőséges
tesben támadt fel (ajtón-átmenés, az emmauszi tanítványok szemei elől hirtelen
eltűnés/láthatatlanná válás), de még nem volt körbehordozva a mennyben, a
"nagy mennyei bevonulás"-kor, azaz "még nem dícsőítetett
meg" a mennyben.
-
József megdicsőülése is előképe Jézus megdicsőülésének (Gen.41,40-45). Miután az Atya kivonta Jézust a bórból,
úrrá tette kezei minden munkáján, ''egész háza fölé főgondviselőül állította''.
Jézus egy diadalmenetet tartott a mennyben a bevonulása után, az Atya Neki
adott minden hatalmat (pecsétgyűrű).
József a lehető legpogányabb lányt
vette feleségül, ami azt mutatja, hogy ha megtér, akkor a legpogányabb ember is
lehet az egyház tagja, azaz Jézus Krisztus menyasszonya.
József kiment Egyiptom földjére,
azaz itt is megtalálható az, hogy Jézus a pogányoknál munkálkodik.
Borotválkozás: dicsőséges test