Konkrét példája ennek az 1988-as birminghami (Nagy-Britannia) Tűz Konferencián történt eset, amikor a Szellem tudomásomra hozta a huszonkétezer jelenlévő közül egy számomra ismeretlen fiatalember keresztnevét, és azt is, hogy az illető csak a barátnője rábeszélésére jött el, de egyébként nem különösebben érdekli a keresztény élet. Mindezt elmondtam az összegyűlteknek, a fiatalember pedig feljött a pulpitusra, és ott imádkoztam vele, hogy befogadja Krisztust. Az efféle incidensek a karizmatikus-pünkösdi világban egyáltalán nem szokatlanok.
A személyes élmények helyett azonban jobb, ha a Szentírással kezdjük, hogy annak fényében vizsgálhassuk meg az ilyen eseményeket. Kezdjük az egyik bölcseleti könyvből, a Példabeszédek 30,24-25-ből származó mondással: „A hangyák rendkívül bölcsek" (az angol fordítás alapján). A probléma az, hogy a bölcsességük mellé nincsen tudásuk. Aligha lehet a hangyákat azzal vádolni, hogy mozgó enciklopédiák volnának! Ezzel szemben az embereknek bőséges tudás áll rendelkezésére, de nagyon hasonlóan ahhoz, ahogy a bölcsességfogunkat sem túlságosan nagyra értékeljük, modern világunkban nem sok értéke van az erkölcsi bölcsességnek - ami tragikus állapot, tekintettel arra, hogy a Biblia már ötszáz éve terjed nyomtatásban!
Ha Isten a tudomány beszéde által szól, nem valószínű, hogy valami banális szükség vagy cél áll a háttérben. Ő nem fog a kristálygömbös jósolgatások szintjére leereszkedni, hogy „egy magas, sötét idegennel fogsz találkozni". A tudás a Bibliában nem csupán képzettséget jelent, hanem annál nagyobb horderejű dolgot.
Rögtön a kezdeteknél azt olvassuk, hogy „a jó és gonosz tudásának fájáról, arról ne egyél". Tudjuk, hogy mégis megtették, és az első bűn eredményeként megnyerték a tudást, pontosabban a gonosz tudását. Nem tudományos ismeret volt ez, hanem tapasztalat. Megismerték a fájdalmat, a félelmet, a bűntudatot, a szégyent. Megismerték ugyanakkor a jót is, de csak mint nyomorúságos helyzetük ellentétét.
Ez azóta is így megy. A tizenhetedik században Newton, Kepler és társaik nevével fémjelzett modern természettudomány eleinte fénylő hajnalnak látszott, a borzalmas fejlemények azonban a háború és a gyötrelem vérvörös fellegeihez vezettek. A tudomány nem a szívünket, hanem a fejünket tölti meg. Egy bölcsebb emberiség bizonyára a tudásnak más útját járta volna be.
Minket azonban az isteni tudomány érdekel. Ahhoz, hogy bölcsek legyünk, tudásra van szükségünk, ezért a tudomány beszédének ajándéka a bölcsesség beszéde ajándékának kiegészítője. Mikor a tudomány szava megvilágosít egy bizonyos szituációt, általában a bölcsesség beszédére is szükség van, ha meg akarjuk tudni, mi a teendő. Munkatársam, George Canty a tudomány beszéde segítségével értesült gyülekezeti vezetőinek éjszakai magán-összejöveteleiről, valamint az ott történtekről. Az Úr a bölcsesség beszédével is szólt hozzá, hogy tudtára adja, mit tegyen: „Mutasd ki, hogy tudsz róla, de ne csinálj semmit!". Ezt a módszert követve a várt nehézségek elhárultak. Bármit takarjon is véleményünk szerint a tudomány beszéde, tanulmányozásunkból nem szabad kihagynunk azt a tényt, hogy a Szentírás nagyon gyakran szól róla, és általában speciális értelemben. Azt mindenképpen tudjuk, hogy a szellemi bölcsesség és tudomány isteni forrása Isten Igéje. „Óh, Isten gazdagságának, bölcsességének és tudományának mélysége!" (Róm 11,33) Isten írott Igéje az Élő Igét jelenti ki, akiben „van a bölcsességnek és ismeretnek minden kincse elrejtve". (Kol 2,3)
A Szent Szellem megnyilvánulásának ajándékai túlságosan is értékesek ahhoz, hogy figyelmen kívül hagyhatnánk őket: „Boldog ember, áld megnyerte a bölcsességet, és az ember, aki értelmet szerez. Mert jobb ennek megszerzése az ezüstnek megszerzésénél, és a kiásott aranynál ennek jövedelme. Drágább a fényes karbunkulusoknál, és minden te gyönyörűségeid nem hasonlíthatók hozzá." (Péld 3,13-15) Jézus a tudást „kincsnek" nevezi. Az alternatíva viszont: „Elvész az én népem, mivelhogy tudomány nélkül való" és „nedvesség hiányában elszárad" (Mt 13,52; Hós 4,6; Lk 8,6-az angol fordítás alapján).
Az ajándékok munkaeszközök az Egyház építésére. Isten azért adja, mert szükségünk van rájuk.
Egy dolgot még egyszer ki kell hangsúlyoznunk. Az Újszövetségben a szellemi ajándékok helyi gyülekezetek számára adattak, és semmilyen más célt nem szolgálnak. Lehetnek olyan különleges ajándékok, melyek rendkívüli esetekben akár tengeren túli nemzetközi szolgálatba is beállíthatnak embereket, a helyi gyülekezetnek azonban a saját, helyi ajándékai által kell áldást nyernie. Az egyes gyülekezetek méreteit és állapotát tekintve ez idealisztikusnak tűnhet, mindazonáltal ez Isten elképzelése a dolgok rendjéről.
Az ajándékok munkaeszközök az Egyház építésére. Isten azért adja, mert szükségünk van rájuk.
Egy dolgot még egyszer ki kell hangsúlyoznunk. Az Újszövetségben a szellemi ajándékok helyi gyülekezetek számára adattak, és semmilyen más célt nem szolgálnak. Lehetnek olyan különleges ajándékok, melyek rendkívüli esetekben akár tengeren túli nemzetközi szolgálatba is beállíthatnak embereket, a helyi gyülekezetnek azonban a saját, helyi ajándékai által kell áldást nyernie. Az egyes gyülekezetek méreteit és állapotát tekintve ez idealisztikusnak tűnhet, mindazonáltal ez Isten elképzelése a dolgok rendjéről.