George Gaylord Simpson, a Harvard Egyetem őslénytanprofesszora a keresztény hitet nyíltan elfogadhatatlannak, „magasabbrendű babonának" minősíti. Idézzük: „Az ember egyedül áll a világmindenségben, és hosszú, öntudatlan, személytelen materialista folyamatok terméke, amely egységesen megérthető fejlődési lehetőségekkel rendelkezik. E lehetőségeket csak magának köszönheti és csak önmagának tartozik felelősséggel. Az ember nem egy ellenőrizhetetlen vagy kiszámíthatatlan erő teremtménye, hanem önmaga mestere. Sorsát saját magának kell eldöntenie és irányítania."
A Nobel-díjas Jacques Monod (1910-1976) a Teremtő helyett a véletlen szerepét abszolutizálja. Írásaiban az evolucionizmus magasztalása és az ember reménytelen, céltalan egyedüllétének, védtelenségének pesszimisztikus világképe keveredik. Így ír: „A puszta véletlen, semmi más, mint a véletlen, az abszolút, vak szabadság, mint az evolucionizmus csodálatos épületének az alapja..." Egy másik helyen pedig ezt mondja: "nincsen olyan terv, természetes erkölcs, természetes etika, természeti törvény, amelynek engedelmeskednünk kellene". Szerinte az embernek, mint a véletlen termékének „el kell ismernie totális elhagyatottságát, gyökeres idegenségét", aki értelem és cél nélkül „cigányként vándorol a világmindenség peremén."
W. J. Ouweneel súlyos kritikával illeti a modern evolucionizmust, megállapítva, hogy az „... nem tiszta tudományos eredményekre épül, hanem az Isten által kijelentett igazsággal szembeni gyűlöletre. Ez igen fontos tényező, mert ha a neodarwinizmust (azt az elméletet, mely az evolúcióhitet tudományos alapokra igyekszik helyezni) tökéletesen megcáfolnák is, maga az evolúcióba vetett hit egészen biztos, hogy nem szűnne meg. Vagyis tudományos bizonyítékok nélkül is tovább hinnének benne."
Teljesen hasonló álláspontra jut More professzor is a „The Dogma of Evolution" c. művében: „a mi evolúcióba vetett hitünk azon az ellenszenven alapul, amit az egyedi teremtés tanítása vált ki."
Werner Gitt az ateista evolucionizmust „tudományosnak álcázott ideológiának minősíti", amelynek minden változatát három fő ok miatt el kell utasítani.
Ezek az okok a következők:
(1) Az evolucionizmus értelmetlenségbe (kilátástalanságba) vezeti az embert;
(2) Az evolucionizmus eltávolítja az embert Istentől;
(3) Az evolucionizmus nem természettudományos.
Mindhárom megjelölt ok valós és rendkívül meggyőzően alátámasztható. Maga Werner Gitt is ad egy eléggé részletes elemzést e témakörről és neves szerzők (evolucionisták és teremtéshívők) tucatjainak véleményét ütközteti „Logosz vagy Káosz?" című kitűnő könyvében. Ebben a cikkben főként a harmadik megállapítás hátterével szeretnék foglalkozni, de ezt megelőzően röviden szólni kell még az ún. „teista evolúcióról" és a bibliai teremtéshitről.
Forrás: Új Exodus Magazin, 1991. 3. évf. 3. sz.