A külső eseményekből nem lehet tudni azt, hogy pontosan mi és hogyan történt, csak azt a kétségbevonhatatlan tényt állapíthatjuk meg, hogy a gyógyulás a legreménytelenebb helyzetekben is megvalósult. Ezért ennek a rövid összeállításnak a címe némileg megtévesztő. A gyógyító mozgalom igazi története ugyanis a nem látható szinten zajlott. Nem évszámokban, teológiákban és statisztikai adatokban, hanem emberi sorsokban, Isten szeretetének személyes megtapasztalásában, ember és Isten hit által való bensőséges kapcsolatában, a Szent Lélek láthatatlan működésében. E rövid anyag közreadásával elsősorban arra vállalkozunk, hogy az Egyház legújabbkori történetében legjelentősebb szerepet játszó mozgalom fontosabb személyiségeit és eseményeit felvázoljuk.
A gyógyító mozgalom jelentősége
A keresztények minden korszakban hittek Isten gyógyító beavatkozásában, és az Egyházban a gyógyítás szolgálata sohasem szakadt meg. Bizonyos időszakokban a gyógyítás az Egyház egészének természetes gyakorlata volt, máskor csak kis csoportjaiban létezett. Gyógyítás tehát mindig volt, de a "gyógyító mozgalom" elnevezést nyert irányzatról attól kezdődően beszélhetünk, amikor a gyógyítás tudatos gyakorlattá vált, és saját tanításokkal, vezetőkkel és követőkkel rendelkezett.
A gyógyító mozgalom legjelentősebb felfedezése az volt, hogy a gyógyulás a megváltásnak a bűnbocsánattal egyenrangú része. A gyógyító mozgalom képviselői ezt hirdették, aminek eredményeképpen a hívők bűnbocsánatot nyertek és meg is gyógyultak. A gyógyító mozgalomnak azok az irányzatai, amelyek megkérdőjelezték a bűnbocsánat és a gyógyulás egyenrangúságát a megváltásban, azok rövid időn belül kikerültek az ébredés élvonalából. Amikor a gyógyulást kiemelték a megváltás egészéből, és attól függetlenül igyekeztek gyógyítani, vagy tévtanításokkal kapcsolták össze, a jelek és a csodák megszűntek. Mindazok, akik a gyógyulást csak kiegészítő áldásnak, és az egyház különleges szolgálatának tekintették, kiestek a Szent Lélek munkájából, így például azok az 1894 előtti szentség-gyülekezetek, amelyek nem követték a mozgalmat a pünkösdi ébredésben.
A gyógyító mozgalom története mutatja, hogy azok a keresztény csoportok, amelyek a gyógyulást a megváltás szerves részének tartották, hittek az isteni gyógyításban és gyakorolták is azt, azok a Szent Lélekkel való rendkívül szoros közösségre jutottak, amelynek bizonyítéka, hogy már a pünkösdi és a karizmatikus ébredés előtt a Szent Lélek egyéb ajándékai is működtek az életükben. Ezeken a helyeken a bűnbocsánatnak és a megigazulásnak az elfogadása is nyilvánvalóbb volt. A Szent Lélekkel való szoros közösségnek köszönhetően pedig a szentségnek sokkal magasabb foka valósult meg. E két ok miatt a kiteljesedő gyógyító mozgalom gyakorlatilag eggyé vált az ún. szentség mozgalommal, és előkészítője volt a pünkösdi és a karizmatikus ébredésnek is. A hitből való gyógyulások újra Isten természetfölötti munkájára, a Szent Lélek személyére, erejére és ajándékaira irányította a hívők figyelmét. Ezáltal az Egyház újraéledésének elindítóivá váltak.
Már a mozgalom kezdetén nagy meglepetést okozott, hogy a természetfeletti gyógyulások mellett a Szent Lélek erős jelenlétében elkezdtek nyelveken szólni olyan emberek, akik mit sem tudtak erről az ajándékról.
Charles Parham, a pünkösdi mozgalom atyja szerint ahol hittek a gyógyulásban, ott könnyen elfogadták a Szent Lélek-keresztséget, a nyelveken szólást is. Így a pünkösdi megtapasztalással és a nyelveken szólás hangsúlyozásával, a gyógyító mozgalom a pünkösdi ébredés elindítója, később pedig első számú bázisa lett.
A nyelveken szólás után joggal feltételezték, hogy a Szent Lélek többi ajándékának is működnie kell. Ez a feltételezés lett a karizmatikus mozgalom kiindulópontja, amely aztán a Szent Lélek valamennyi ajándékával kapcsolatos bibliai igazságra ráirányította a figyelmet A gyógyító mozgalom másik jelentősége abban áll, hogy képes volt ledönteni a felekezeti korlátokat, mert a hitetlen és üres teologizálás helyett Isten szeretetére, a megváltás valóságára és Istennek az emberek legtermészetesebb szükségeivel kapcsolatos válaszaira irányította a figyelmet. A kereszténység megosztottságával kapcsolatban megmutatta a Szent Lélekben való egység helyes útját a hazug és képmutató ökumenizmussal szemben.
A gyógyítás szolgálata ma is természetes gyakorlat azokban a gyülekezetekben, amelyek a jelenleg is zajló keresztény ébredés élvonalában vannak.
A nyelveken szólás után joggal feltételezték, hogy a Szent Lélek többi ajándékának is működnie kell. Ez a feltételezés lett a karizmatikus mozgalom kiindulópontja, amely aztán a Szent Lélek valamennyi ajándékával kapcsolatos bibliai igazságra ráirányította a figyelmet A gyógyító mozgalom másik jelentősége abban áll, hogy képes volt ledönteni a felekezeti korlátokat, mert a hitetlen és üres teologizálás helyett Isten szeretetére, a megváltás valóságára és Istennek az emberek legtermészetesebb szükségeivel kapcsolatos válaszaira irányította a figyelmet. A kereszténység megosztottságával kapcsolatban megmutatta a Szent Lélekben való egység helyes útját a hazug és képmutató ökumenizmussal szemben.
A gyógyítás szolgálata ma is természetes gyakorlat azokban a gyülekezetekben, amelyek a jelenleg is zajló keresztény ébredés élvonalában vannak.