Az ébredés fogadtatása
Az Azusa utcai ébredés új eseménynek számított Los Angelesben. A város többek  között  arról  volt  ismert,  hogy számos vallási irányzatot megtûrt falai között, ám amikor az ébredés elindult,  a  Los  Angeles  Daily  Times-ban valaki cinikus megjegyzést tett az „új  vallás”-ra.  „Úgy  látszik  —  gúnyolódott  —,  újabbnál  újabb  vallásokat kell alapítanunk, míg mindenki meg nem találja a magáét. Akkor talán majd nyugtunk lesz végre.”
A  névtelen  kritikus  egyfelõl  a posztmodern gondolkozásnak adott hangot, másfelõl pedig annak a fásultságnak, melyet oly sok amerikai érzett az elmúlt másfél évszázad alatt az ország vallási palettájának  folyamatos  átrendezõdése  láttán.
Miközben  egyesek  imáik  meghallgatásának  tekintették  az  ébredést,  mások fenyegetést  láttak  benne,  és  tartottak
térhódításától. Frank  Bartleman  úgy  fogalmazott, hogy Joseph Smale-nek, a Los Angeles-i Elsõ Újszövetségi Gyülekezet pásztorának 1906 áprilisában már az Azusa Utcai  Misszióhoz  kellett  ellátogatnia,  ha látni akarta a gyülekezetét. Bár ez nyilvánvalóan  túlzás,  Smale  valóban  sokat tett annak érdekében, hogy az ébredés mind a maga gyülekezetében, mind pedig  Los  Angeles  történelmi  egyházaiban  teret  nyerhessen.  Az  Azusa  utcai misszió  1906-ban  hihetetlen  ütemben növekedett. A szentségmozgalom számos  gyülekezete  vagy  kénytelen  volt bezárni kapuit, vagy komoly létszámbeli károkat szenvedett, amikor tagjai tömegesen csatlakoztak az ébredéshez. A helyi sajtó elítélte a mozgalmat, a történelmi egyházak hívei pedig kérdésekkel bombázták  lelkészeiket.  Mindezen  tények  cselekvésre  kényszerítették  a  Los Angeles-i Gyülekezetek Szövetségét (Los Angeles Church Federation).
A  Szövetség  1906 júliusára  gyûlést  hirdetett. Bár állításuk szerint kizárólag  a  közös  nyári programot tervezték megvitatni,  a  sajtó  elõl nem  maradhattak  rejtve valós  céljaik.  A  Szövetség annak készült megtalálni  a  módját,  hogy miként  állíthatnák  le  az ébredést jó hírük rontása nélkül. Smale, aki korábban  a  híres  Los  Angeles-i   Elsõ   Baptista Gyülekezet     pásztora volt,  nyílt  levélben  szólította  föl  a  Los Angeles-i  Gyülekezetek  Szövetségét, hogy  engedjenek  teret  az  ébredésnek,
magukat pedig vessék alapos és szigorú vizsgálat alá. Közbenjárása  hatására  a Szövetség négy pontból álló tervet dolgozott ki, melyben a következõket vállalták:
(1)  bátorítani  fogják  híveiket,  hogy imádkozzanak Los Angeles ébredéséért, s e célból az eddiginél több ima-összejövetelt rendeznek gyülekezeteikben;
(2) egész nyáron rendszeresen közös utcai összejöveteleket tartanak és hirdetni fogják  az  evangéliumot;
(3)  bejárják  a  várost, hogy azok is otthonra leljenek valamelyik  gyülekezetben,  akik  még  sehová sem  tartoznak;  valamint  (4)  1907-re nagyszabású,  városi  szintû  evangélizációs programot készítenek elõ.
Smale  ugyan  nem  meríttetett  be Szent Szellembe az Azusa utcai tanítás értelmében, ennek ellenére néhány hónapig engedte, hogy az Elsõ Újszövetségi Gyülekezet azon tagjai, akik szorosan  bekapcsolódtak  az  ébredésbe, nyelveken szóljanak, prófétáljanak, démonokat  ûzzenek,  betegekért  imádkozzanak,  és  elessenek  a  Szent  Szellem jelenlétében. Bár Seymour tanításaival  nem  értett  teljes  mértékben egyet, az Azusa utcai gyakorlatok java részét  elfogadta.  Az  ébredéshez  való segítõ  hozzáállása  azonban  váratlan véget ért, amikor régi barátja és támogatója,  Dr.  Henry  S.  Keyes  16  éves Lillian nevû lánya felemelte a szavát ellene.  Lillian  próféciában  elmarasztalta Smale-t, amiért nem engedett kellõ teret a Szent Szellemnek az istentiszteleteken, s ezáltal megoltja a Szellemet. A prófécia  heves  vitát  robbantott  ki.
Smale azt javasolta Keyes doktornak és asszonynak, hogy vigyék pszichológushoz  vagy  orvoshoz  a  lányukat,  mert nem a Szent Szellem szólt rajta keresztül. Ráadásul arra is tett célzást, hogy talán  egy  másik  szellem  lakik  benne. Dr.  Keyes nagyon  megharagudott. Amikor Lillian egy késõbbi alkalmon is üzenetet akart átadni a Szent Szellem által, Smale nem engedte. Keyesnél itt telt be a pohár. Otthagyta az Elsõ Újszövetségi  Gyülekezetet,  majd  Smale egyik munkatársával, Elmer K. Fisherrel megalapították   a   Felház   Missziót (Upper  Room  Mission),  mely  késõbb Los Angeles második legnagyobb pünkösdi  gyülekezetévé  nõtte  ki  magát. Smale erre az egész mozgalmat bírálni kezdte, s azt állította: Los Angelesben éppen az zajlik, amirõl maga Pál apostol  is  elítélõen  nyilatkozott  az  1Korinthus  12–14-ben.  1906  novemberében Smale írásban is szót emelt az ébredés ellen.
S ha ez még nem lett volna elég, az ébredést nem várt oldalról is kritika érte, éspedig Parham részérõl. Az ébredés  kezdetén  Seymour  elismerõen  beszélt Parhamról, és atyjának nevezte az apostoli hitben. Amikor az ébredés terjedni kezdett a városban, és egyre-másra  alakultak  Apostoli  Hit  gyülekezetek, Seymour meghívta Parhamot, hogy városszerte tartson ébredési összejöveteleket.  Parham  1906 októberében  érkezett Los  Angelesbe,  ám  az ott töltött egy hét alatt végig  azon  volt,  hogy
feltartóztassa  az  ébredést.  „Istennek  felfordul   a   gyomra!”   — mondta a látottak kapcsán. Parham nem volt híve  a  Seymour  által pártolt  faji  keveredés-nek.  Kritizálta  a  híveket,  akik  saját  állításuk szerint   bemeríttettek Szent  Szellembe,  és hamisnak   bélyegezte átéléseiket. Bírálta a segítõket, s többeket közülük fanatikusnak nevezett. Nem üdvözölte Seymour ama döntését sem, amikor  evangélistákat  és  misszionáriusokat küldött ki az Apostoli Hit terjesztésére a világ  különbözõ  országaiba.  Minden erejével azon volt, hogy kiragadja az irányítást Seymour kezébõl.
Seymour és az õt felügyelõ testület ezek  után  arra  kérte  Parhamot,  hogy hagyja el a várost. Bartleman késõbb így panaszkodott  az  önkényes  Parhamra: „[Meghívásával]  ellene  imádkoztunk  a saját ébredésünknek.”
Forrás: Ceciil M. Robeckk,, Jr.. (PPhD)
A  kaliforniai  Fuller  Teológiai  Szeminárium
(Fuller  Theological  Seminary)  egyháztörténelem professzora