Szerző: Mózes Tárgy: A kezdetek Megírás ideje: kb. Kr. e. 1450-1410
Az 1Mózes a kezdetekről szól. Nemcsak az ég és föld, a növény- és állatvilág és az emberi élet kezdetét Írja le, hanem az emberi berendezkedések és kapcsolatok kezdetét is. Jelképesen beszél az újonnan születésről, az új teremtésről ott, ahol minden csupa káosz és romlás volt.
Mózes első könyvétől kezdve Isten fokozatosan kijelenti önmagát, és ez a kijelentés Krisztusban éri el tetőfokát. Isten három alapvető neve - Elohim, Jahve és Adonai - valamint az öt legfontosabb összetett neve fordul elő az 1Mózesben, mégpedig olyan előrehaladó sorrendben, amelyet nem lehet fölcserélni az összezavarás veszélye nélkül.
A könyv lényeges mondanivalója: a bűn problémája, és annak hatása az ember helyzetére a földön, és Istenhez való viszonyára, továbbá ennek a problémának isteni megoldása. A nyolc nagy szövetség közül, melyek meghatározzák az ember életének feltételeit, és fokozatosan feltárják az isteni megváltás részleteit, négy ebben a könyvben található: az Édenben, az Ádámmal, a Nóéval és az Ábrahámmal kötött szövetségek. Ezekhez az alapvető szövetségekhez kapcsolódik a másik négy: a Mózessel, a Palesztinában, a Dáviddal kötött és az új szövetség, melyek elsősorban a fejlődés további részleteit tartalmazzák.
Az 1Mózes föltétlenül hozzátartozik az Újszövetség igazi felépítéséhez, melynek tizenhét könyve több mint hatvan esetben idézi. A későbbi kijelentések a legmélyebb értelemben véve az 1Mózesben gyökereznek, és aki valóban meg akarja érteni ezeket a kijelentéseket, annak itt kell elkezdenie.
Maga Jézus Krisztus tett bizonyságot arról, hogy az 1Mózes Istentől ihletett, és hogy ez a könyv isteni kijelentésnek tekintendő (Mt 19,4-6; 24,37-39;
Márk10,4-9; Lk 11,49-51; 17,26-29.32; Jn 7,21-23; 8,44-56), és bizonyságot tesz róla a történelem is. És ahogy e könyv jegyzeteiből is láthatjuk, a régészet tudománya is bizonyságot tesz az 1Mózes megbízhatóságáról.
Az 1Mózes öt részre osztható fel:
I. A teremtés, 1,1-2,25.
II. Az elbukás és a megváltás ígérete, 3,1-4,7.
III. Kain és Sét utódai az özönvízig, 4,8-7,24.
IV. Az özönvíztől Bábelig, 8,1-11,9.
V. Ábrahám elhívásától József haláláig, 11,10-50,26.