2013. november 3., vasárnap

Tom Marshall - A kapcsolatokat károsító magatartásformák 5.

A harmadik dolog az árulás. Mind a hűtlenség, mind pedig az áru­­lás vállalt kötelezettségünk megtagadását, a belénk helyezett bi­za­lom feláldozását jelenti. Az árulás azért annyira gonosz dolog, mert sze­­mélyes érdekből teszik. Péter, amikor a legnehezebb pillanatokban ma­gára hagyta Jézust, a hűtlenség bűnét követte el. Júdás viszont har­minc ezüstpénzért tette ugyanezt, ő áruló volt.

A negyedik az őszintétlenség. Ennek minden formája rombolja a bi­­zalmat. Hogyan bízhatnék meg valakiben, ha soha nem lehetek biz­tos abban, hogy amit mond, az igaz, vagy hogy nem akar becsapni vagy kihasználni? Ez az, ami sok helyen annyira megrontja a mun­ka­adók és a munkavállalók kapcsolatát: mindenki abból az alapvető fel­té­­telezésből indul ki, hogy a másik félben nem lehet megbízni.

De az egyik legáltalánosabb módja az őszintétlenségnek, amit kö­vet­­kezmények nélkül meg szoktunk úszni, az az ígéretek be nem tar­tá­sa. Nekem úgy tűnik, hogy a ma embere és különösen a fiatalok szá­­mára az egyik legnehezebben érthető dolog az a tény, hogy az ígé­ret az ígéret. Kötelező érvényű: akkor is meg kell tennünk, amit el­vál­lal­tunk, ha költségesebb vagy kényelmetlenebb, mint azt kezdetben fel­té­te­­leztük. A szituációs etika túl gyakran kínálja fel nekünk a “kis­ka­put”: az ígéret már nem érvényes, mivel a körülmények meg­vál­toz­tak. Ma­nap­ság ígéreteinkhez szinte mindig kapcsolódik egy záradék, ami va­la­hogy így hangzik: “Megígérem..., feltéve, hogy nem gon­do­lom meg ma­­gam, vagy nem merül fel egy erősebb érv, ami amellett szól, hogy más­ként te­gyek”. Újra fel kell fedeznünk az ígéretek be­tar­tá­sának er­köl­­csi pa­ran­csát.

De vajon miért kötelező érvényű egy ígéret, és miért rossz, ha nem tart­­juk be? Az ígéretek be nem tartása azért rossz, mivel Isten a szö­vet­ség Istene, Ő hűséges Isten. Ezért, amint a hazugság Isten hű­sé­gé­nek a meg­rontása, ugyanúgy az ígéretek megszegése is az. Az erkölcsi tör­vé­nyek áthágásával nem egyszerűen Isten törvényét sértjük meg, ha­nem ter­mészete, jelleme ellen is vétünk.