2016. február 22., hétfő

Hack Márta - Az elragadtatásról 4.

5. Próféták eksztázisban

Érdemes megemlítenünk Sámuel könyvének azt az epizódot, amelyből - közvetve - Sámuel és „köre” szelle­mi áldásaira figyelhetünk fel, és amely Saul király követeinek rámái látogatásáról szól. A követek azért érkeztek, hogy elfogják Dávidot, azonban - amint meglátták a (Sámuellel az élükön) jövendölő prófétákat - maguk a követek is prófétáim kezdtek. Az eset megismétlődött, míg végül Saul személyesen ,,szállt ki” Rámába — de még oda sem ért, a prófétálás szelleme őt is megragadta. Teljes mértékben elveszítette a tudatos ellenőrzést önmaga és szándékai felett. Ruháit levetve prófétált, egy álló nap és éjszaka egy helyben feküdt Sámuel előtt. (Isten szuve­rén módon megérintheti azokat is, akik céljaival ellentétes terveket szőnek.) Természetesen ettől az élménytől Saul nem vált prófétává. A Szent Lélek be­folyása alá került, ám a régi természete nem változott meg. Jogos volt a „hitetlenkedés”: „Avagy Saul is a próféták közt van?”

6. Szellemi utazás

Az Istentől elhívott próféták számára azonban az elragadtatás maradandó és sorsfordító élményt jelentett. Ezékiel prófétai szolgálatára illik a legtipikusabban az eksztatikus jelző; nála nem volt ritka a szellemi utazás (Ez 8,3), sőt Isten dicsőségének látása sem!

A titkok közé tartozik, hogy testben vagy testen kívül történik-e az elragad­tatás, amely során Isten trónját, mennyei székhelyét is megpillanthatják az erre kiválasztottak. Ezékiel Isten trónszekeréről leírt látomását a hagyomá­nyos zsidó írásmagyarázat egyértelmű­en eksztatikus jelenségnek, elragadtatásnak értelmezi (Chagiga 13-15);

"Fölemelve vitt engem a Szellem a föld és az ég között, és bevitt engem Jeruzsá­lembe isteni látásokban (Ez 8,3). „A Szellem pedig felvett engem, és vitt Káldeába (Babilonba) a foglyokhoz látásban az Isten Szelleme által, és fel­szállt előlem a látás, amelyet láttam." (Ez 11,24)

7. Elragadtatás fizikai testben

A héber nyelv a leghétköznapibb szavak egyikét használja a fizikai el­ragadtatás kifejezésére: lágah - meg­fogta, felvette. Ugyanez a nemes egyszerűség jellemzi azokat a bibliai be­számolókat is, amelyek szinte tőmon­datokban tudósítanak a testben törté­nő elragadtatásokról. „És Énókh az Is­tennel járt-kelt. És mivel Énókh Isten­nel járt-kelt, nem volt (többé ott), mert Isten felvette (lágah) őt." A Zsidókhoz írt levélből arról is értesülünk, hogy ez megragadás, áthelyezés (metatheszisz) volt - a mennybe! (Zsid 11,5) Amit nem tesznek át más helyre, az a helyén marad. Jézus ugyanezt az egy­szerű képet használta: „...az egyik fel­vétetik, a másik otthagyatik”. (Mt 24,40)

Illés próféta elragadtatása kapcsán a Szentírásban ugyancsak a lágah ige szerepel. A Királyok 2. könyvének 2. fejezetében összesen hatszor olvashat­juk ezt a szót, melynek jelentése: fizi­kai elragadtatás. Az esemény után az áláh (ejtsd: álá), felmegy ige múlt idő­ben fordul elő a Bibliában, egyszerű tényközlésként: „És felment Illés a szél­vészben az égbe” (2Kir 2,11).

Énokról - eltűnése után - az Újszö­vetségben olvasunk ismét A Zsidók­hoz írt levél idézett versén kívül Júdás levele azt is megemlíti, hogy próféta volt. Énok a feltámadásnak (a mai szentek szemszögéből is) jövő idejű, még előttünk álló szakaszáról prófé­tált. Üzenetében az Úr eljöveteléről szólt, aki az egyház elragadott - átvitt, áthelyezett - szentjeivel együtt jelenik meg majd dicsőségben.

Énok a hetedik volt Ádámtól fogva - és így bizonyos módon a Messiásban teljességre jutott, utolsó időkben élő megváltott hívő generáció szimbóluma is. Ő rólunk így prófétáit: „íme eljött az Úr az Ő sok ezer szentjével!" (Júd 14).

Elragadtatás tekintetében Énok az egyik koronatanú!


Forrás: Hit Infó III/10.