2016. február 9., kedd

Hack Márta - Az elragadtatásról 2.

2. „Hallottam, és reszket a bensőm” (Hab 3:16)

Amikor az elragadtatás egy erőteljes, valóságos prófétai látomással jár együtt, akkor az intenzív szellemi él­mény hatása alatt az emberi test csak roskadozni, remegni tud. Valószínűleg ezért is nevezték az Ószövetségben a próféciát az Úr terhének (Hab 1,1 és 3,l6/a). Jeremiás szeme előtt világos látomásban vonult el a jövő, a babiloni megszállás és a fogság: „Oh én belsőm, oh én belsőm! Aléldozom, oh én szívem­nek rekeszei! Háborog a szívem, nem hallgathatok! Hiszen hallottad én lelkem, a kürt szavát, a harci riadót! (...) Nézek a földre, de ímé kietlen és puszta; és az égre, de nincsen világossága!” (Jer 4,19-23) Jeremiás szíve ájuldozott az elkövetkezendők láttán - ezt ugyanaz a szó fejezi ki, mint a reszketősnek fordított kifejezés a Habakuk 3,16-ban. A hül (híl) ige többek között fordulást, tántorgást, remegést is jelent. Olyan erőteljes fizikai reakciói jelöl, mint a szülési fájdalom; vagy mozgást, mint a (kör)tánc.

3. Dániel elragadtatása

A testi reakciókat szinte teljesen „kikapcsoló” elragadtatásról számol be Dániel könyve. A babiloni uralkodó - Nabukodonozor - Dánielt kérte fel ál­ma jelentésének megfejtésére, akiről tudta: rendkívüli szellem működik benne. A pogány király saját teológiája szerint fogalmazott, de - a politeista felhangot leszámítva - közel járt az igazsághoz, amikor így szólt: „Ezt az álmot láttam én, Nabukodonozor ki­rály, és te, Baltazár, mondd meg an­nak értelmét; mivelhogy az én orszá­gomnak egyetlen bölcse sem tudta né­kem megmondani az álom jelentését; de te tudod, mert szent isteneknek szel­leme van benned.”(Dán 4,15)

A Biblia azt írja, hogy Dániel az álom hallatán „közel egy óráig rémüldözék” - okkal hihetjük, hogy elragadtatás szállt rá, eksztázisba került. A király és a közte zajló beszélgetés normális mederben csak ezután folytatódott, noha Dániel mindvégig a király társaságában volt. Szelleme azonban máshol járt: azt az Urat kereste, aki a titkokat kijelenti - és aki az álom szellemi üzenetét valóban meg is ismertette Dániellel. A rémüldözött kifejezésnek az ere­deti szövegben az arámi "estomam" felel meg, ami dermedt, zavart megdöbbe­nésre, és ennek az állapotnak újra és újra ismétlődő, erőteljes jelenlétére utal. Dániel az álom magyarázatának megértésekor mélyen megdöbbent, „és gondolatai nyugtalanították őt” - közel egy órán át. Az estomam szót mai - nem teljesen irodalmi - kifeje­zéssel így fordíthatnánk: hüledezett. A szóban rejlő smm gyök azt a dermedt, megmerevedett állapotot jelenti, ami összefüggésbe hozható az elborzadás kiváltotta testi reakcióval. Dániel a Nabukodonozorra váró megaláztatást, ítéletet látta elragadtatásban: „Ez a je­lentése, oh király, és a felséges Isten végzése ez, amely bekövetkezik az én uramra, a királyra."(Dán 4,21)

Dániel összegzése a látomásról csupán pár perces lehetett, töredéke az elragadtatásban töltött időnek. Sokkal több és főként kibeszélhetetlen az az ismeret (2Kor 12,4), amit Dániel szelleme Isten jelenlétében befogadhatott.

Forrás: Hit Infó III/10.