Az átok sokszor egy egész családon van, s nem egyes személyeken, bár gyakran úgyis előfordul. Előbb el kell bánni az átokkal ahhoz, hogy a gyógyulás, szabadulás megtörténjék. Az életben sok dolgot ellentétpárokkal szoktunk kifejezni, megérteni. Pl. hideg-meleg, kicsi-nagy, jó-rossz stb. Szeretnék én is így, ellentétpárként beszélni az áldásról és az átokról.
Áldás-átok: olyan - általában hangosan kimondott - szavak, amelyek tekintéllyel rendelkező személyektől hangzanak el, rossz vagy jó szándékkal; amelyekben természetfeletti hatalom van, és befolyásolják a jövő alakulását.
A szavakat tehát hangosan kimondják, és ezek olyan dolgokat hoznak mozgásba, amelyek nemzedékről, nemzedékre érvényesek maradnak.
Minden áldás tekintéllyel rendelkezőktől származik.
Az átok módjai és okai
I. Mózes 22,15-18. És kiálta az Úrnak Angyala Ábrahámnak másodszor is az égbõl.
És monda: Én magamra esküszöm azt mondja az Úr: mivelhogy e dolgot cselekedéd, és nem kedvezél a te fiadnak, a te egyetlenegyednek:
Hogy megáldván megáldalak tégedet, és bõségesen megsokasítom a te magodat mint az ég csillagait, és mint a fövényt, mely a tenger partján van, és a te magod örökség szerint fogja bírni az õ ellenségeinek kapuját.
És megáldatnak a te magodban a földnek minden nemzetségei, mivelhogy engedtél az én beszédemnek.
Különleges angyal volt, aki Ábrahámmal beszélt: maga Krisztus. És figyeljétek csak meg, „a megáldván megáldalak" Ábrahámnak szól, de a „megsokasítalak" már a fiának, Izsáknak, tehát itt egy egész családra kimondott áldást találunk. Ha azt akarod, hogy megsokasítson az Úr, áldozd fel magadat. Légy engedelmes, engedj az Úr beszédének. S mint tudjuk, az Ábrahámnak adott áldás főképpen a fián, Izsákon volt. Egy kereszténynek az engedelmessége áldást hoz, ami főképpen családján, gyermekein mutatkozik meg. Úgy látom, hogy az aki megérti mi az átok és mi az áldás az az egész történelmet más szemmel fogja nézni.
Fontos megértenünk, hogy ha tekintéllyel kimondunk valamit, azt többé nem lehet semmissé, ki nem mondottá tenni. Amit kimondunk, az meghatározza a történelem menetét, s nem lehet megmásítani.
Jó példa erre Jákób és Ézsau esete. (I. Mózes 27,18-38)
Az áldás és az átok tovább él nemzedékről nemzedékre. Vizsgáljuk meg az átok okait.
Példabeszédek 26,2. Miképpen a madár elmegy, és a fecske elrepül, azonképpen az ok nékül való átok nem száll az emberre.
Látnunk kell tehát, hogy ahol átokkal találjuk szembe magunkat, ott oknak is kell lennie. Az átok első oka az, amikor egy személy életére Isten mond ki átkot.
Példabeszédek 26,2. Miképpen a madár elmegy, és a fecske elrepül, azonképpen az ok nékül való átok nem száll az emberre.
Látnunk kell tehát, hogy ahol átokkal találjuk szembe magunkat, ott oknak is kell lennie. Az átok első oka az, amikor egy személy életére Isten mond ki átkot.
I. Mózes 12,1-3. És monda az Úr Ábrámnak: Eredj ki a te földedből, a te rokonságod közül, és a te atyádnak házából a földre, amelyet én mutatok néked. És nagy nemzetté teszlek és megáldalak téged, és felmagasztalom a te nevedet, és áldás leszesz. És megáldom azokat, akik téged áldanak, és aki téged átkoz, megátkozom azt, és megáldatnak te benned a föld minden nemzetségd.
Isten itt maga mondja ki az áldást és az átkot. Hét ígéretet tesz Ábrámnak:
1. Nagy nemzetté teszi
2. Megáldja
3. Felmagasztalja a nevét
4. Áldás lesz
5. Megáldja azokat, akik őt áldják
6. Megátkozza azokat, akik őt átkozzák
7. Benne áldatnak meg a föld népei
Isten maga átkozza meg azokat, akik átkozzák Izraelt, vagyis az átoknak az egyik fő oka: az antiszemitizmus.
A tradicionális és történelmi egyházak tele vannak antiszemitizmussal.
Persze van az ellenkezőjére is példa. Apám például évtizedekkd ezelőtt sok pénzt áldozott a megtért zsidók között végzett szolgálatra. Hiszem, hogy én is ennek vagyok egyik jó gyümölcse.
Amikor megvizsgáljuk, hogy szűkebb családi környezetünkben vajon hogy viszonyultak Izraelhez, akkor három generációra érdemes visszatekinteni.
Forrás: Új Exodus, 1989.