2016. február 11., csütörtök

David Yonggi Cho - Dániel könyve 13.

Dániel barátai nem imádják a bálványt (3,8-12)

Elmenének azért ebben az idõben káldeabeli férfiak, és vádat emelének a zsidók ellen; Szólának pedig és mondák Nabukodonozor királynak: Király! örökké élj! Te, oh király! parancsolatot adtál ki, hogy minden ember, mihelyt meghallja a kürtnek, sípnak, cziterának, hárfának, lantnak, dudának és mindenféle hangszernek szavát: boruljon le, és imádja az arany [álló]képet; A ki pedig nem borul le és nem imádja, vettessék be az égõ, tüzes kemenczébe. Vannak zsidó férfiak, a kiket a babiloni tartomány gondviselésére rendeltél, Sidrák, Misák és Abednégó: ezek a férfiak nem becsülnek téged, oh király, a te isteneidet nem tisztelik, és az arany [álló]képet, a melyet felállíttattál, nem imádják.


Azon a napon az egész imádásra leborult tömegben három ember állva maradt. Dániel három barátja volt az: Sidrák, Misák és Abednégó. Dániel megúszta a bajt, mert történetesen nem volt jelen. Barátai azonban nem törhet­ték meg Isten parancsolatát: Ne legyenek néked idegen isteneid előttem. Ne csinálj bálványokat és ne imádd azo­kat! (lásd 2Móz 20, 3-4).

Általában betartották Babilon királyának minden pa­rancsát, de semmiképpen nem tarthatták magukat olyan rendelethez, mely Isten törvényei ellen való. Ez volt az ő hitük.
Ez a hit példaképül szolgál a mai keresztények szá­mára is. Engedelmeskednünk kell a kormányunk által ki­bocsátott törvényeknek mindaddig, míg azok Isten paran­csolataival nem ellenkeznek. Nincsen olyan tekintély, amelyet ne Isten alapított volna meg. Isten privilégiuma, hogy nemzeteket támasszon s élükre vezetőket állítson. Ezért aztán alá kell vetnünk magunkat a kormányzó hata­lomnak (lásd Róma 13,1).

Azonban, ha a kormányhatalom arra kényszerít ben­nünket, hogy Isten parancsa ellenére cselekedjünk, ha rá akar bírni, hogy bálványokat imádjunk Isten elé más iste­neket helyezve, akkor inkább Istennek kell engedelmes­kednünk, mint a világi hatalomnak behódolnunk. Még éle­tünk kockáztatása árán is meg kell őriznünk hitünket tántoríthatatlanul.

Mikor Sidrák, Misák és Abednégó Nabukodonozorral szemben Istennek engedelmeskedett, a gondok hamar jelentkeztek. Ezek a zsidó emberek már régóta szálkát jelentettek a babiloni nemesek szemében, mivel más nemzetből való száműzöttek voltak, akiket viszont a király jelentős kedvezményekben részesített. Következésképpen a babiloniak minden kínálkozó lehetőséget megragadtak, hogy hibát találjanak bennük.
Rögtön a király elé vitték vádpontjaikat. És ez a vád nem kicsi dolog volt. Egyszerre három vádat is emeltek Dániel barátai ellen.

Az első vádpont az volt, hogy nem becsülik a királyt A második, hogy nem szolgálják a király istenét. A harmadik vádpont pedig, hogy nem imádják a szobrot, melyet a király felállított.
Más szavakkal: a vád úgy szólt, hogy ezek a zsidók nem tisztelik a királyt, nem szolgálják őt és nyilvánosan szembeszegülnek vele. Viselkedésük tehát nyílt támadás a király szuverenitása és hatalma ellen, egyszóval: árulás, így tekintélyére és becsületére való tekintettel Nabukodonozor meg kellett, hogy büntesse ezt a három embert.

Dániel barátainak hitvallása (3,13-15)

Akkor Nabukodonozor [nagy] haraggal és felgerjedéssel meghagyá, hogy hozzák elõ Sidrákot, Misákot és Abednégót; erre elhozák a férfiakat a király elé. Szóla Nabukodonozor, és monda nékik: Sidrák, Misák és Abednégó! Szántszándékból nem tisztelitek-é az én istenemet és nem imádjátok-é az arany [álló]képet, a melyet felállíttattam? Ha tehát készek vagytok: mihelyt halljátok a kürtnek, sípnak, cziterának, hárfának, lantnak, dudának és mindenféle hangszernek szavát, leboruljatok és imádjátok az [álló]képet, a melyet én csináltattam. De ha nem imádjátok, tüstént bevettettek az égõ, tüzes kemenczébe; és kicsoda az az Isten, a ki kiszabadítson titeket az én kezeimbõl?

Mikor Nabukodonozor úgy látta, hogy kihívást intéz­tek hatalmának szuverenitása ellen alattvalói és más ki­rályságok diplomatái előtt, dühe nem ismert határokat. Sidrák, Misák és Abednégó azonban már több, mint tizen­öt éve tartományi kormányzókként szolgálták a királyt. Ez idő alatt nagy megbecsülést vívtak ki bölcs és könyörüle­tes intézkedéseikkel. Ha alacsonyabb pozícióban lettek volna, Nabukodonozor valószínűleg egyből a tüzes ke­mencébe küldte volna őket. De mivel magas rangú tisztviselők voltak, Nabukodonozor visszafojtotta feltörő dühét és adott nekik még egy lehetőséget.

A király hozzájuk intézett szaval lényegében ezt je­lentették: "Igaz, hogy a múltban a zsidók Istene megjelen­tette nekem az álmomat Dánielen keresztül. De meg tud-e szabadítani titeket az égő kemencéből?” Ez volt az utolsó lehetőség, amit adhatott nekik anélkül, hogy a becsületén csorba esett volna.

A hivatalnokok és külföldi vendégek lélegzetvisszafojtva figyelték az incidens kimenetelét. El tudom képzelni, ahogy a király arca egyre vörösebb lett a dühtől. Eközben azok a babiloniak, akik a három zsidót feljelentették, bensőjükben már győzelmi dalokat énekeltek.

Felelének Sidrák, Misák és Abednégó, és mondának a királynak: Oh Nabukodonozor! Nem szükség erre felelnünk néked. Ímé, a mi Istenünk, a kit mi szolgálunk, ki tud minket szabadítani az égõ, tüzes kemenczébõl, és a te kezedbõl is, oh király, kiszabadít minket.18 De ha nem [tenné is,] legyen tudtodra, oh király, hogy mi a te isteneidnek nem szolgálunk, és az arany [álló]képet, a melyet felállíttatál, nem imádjuk. (3,16-18)

Micsoda ünnepélyes és bátor hitvallás ez! A keresz­ténység története során üldöztetést szenvedett számtalan mártír és szent merített erőt e három ember hitének állha­tatosságából és bátor hitvallásából. Hitük példája inspirál­jon és bátorítson minket is!