2016. január 13., szerda

Philip Yancey és Tim Stafford - Hatalmi kontraszt: Jézus és Heródes ellentéte

Márk 6,16 Amikor tehát Heródes ezt meghallotta, így szólt: „Az a János támadt fel, akit én lefejeztettem.”

Két végletesen eltérő hatalom megnyilvánulását láthatjuk a 6. fejezetben. Az egyik típust Heródes, Galilea kormányzója testesíti meg. Gazdag és könyörtelen ember, akinek több légiónyi római katona áll a rendelkezésére, hogy végrehajtsák minden parancsát. Az általa uralt területeken mindenfelé lenyűgöző építészeti emlékműveket hagy maga után. Márk leírja, hogy Heródes miként él a hatalmával, pontosabban miként él vissza azzal: elcsábítja testvérének feleségét, bebörtönözi Keresztelő Jánost, majd lefejezteti őt egy mulatozás kedvéért.
Érez ugyan némi bűntudatot, amikor parancsot ad János megölésére, ám fontosabbnak tartja, hogy megőrizze a magáról kialakított képet, ezért tartja magát meggondolatlan fogadalmához. Jézus éppen ellenkező módon használja hatalmát. Elindul, hogy megszólítsa a gyengéket, a szenvedőket és az éhezőket. Miután a pusztában visszautasítja az evilági uralomra tett ajánlatot (Máté 4), eszébe sem jut többé, hogy hatalmi ábrándokat kergessen. Isten szolgálatára törekszik, és nem próbál megfelelni az emberek téves elvárásainak.

Fényűzés és erőszak


Heródes fényűző palotát építtetett Jézus szülőföldjén, Galilea tartományában. Miközben előkelő vendégeivel lakmározik és iszogat, Jézus a köznépből való követőivel együtt a vidéket járja. Ő is „lakomát” rendez ötezer váratlan vendég tiszteletére. A szeretetről, a megbocsátásról és a gyógyulásról szóló egyszerű üzenete is sajátos hatalmáról tanúskodik. Márk feljegyzi, hogy a tömeg Jézus nyomába ered a tó körül, és ahol csak megjelenik, ott összefut a sokaság, köztük sok beteg, akik egymáson átgázolva próbálják megérinteni a Mestert.
Jézus megvetően „rókának” nevezi Heródest (Lukács 13,32). Amint azonban terjed a szóbeszéd Jézusról, Heródes egyre jobban szeretne találkozni vele. (Végül Jézus bírósági tárgyalásakor kerül sor erre a találkozásra.) János lefejezésének tragédiájából egyetlen jó dolog származik. Bár Keresztelő János tanítványai közül néhányan már csatlakoztak Jézushoz, János kivégzése után még többen kezdik követni őt.