2013. december 30., hétfő

Tom Marshall - A visszaút: a megbékélés 3.

Továbbá és ez egy döntő fontosságú szempont a jóvátétel íté­­le­tet követel. Meg kell értenünk ezt az alapelvet, amely ránk, em­be­rek­re nézve is érvényes. Csak úgy lehet véglegesen leszámolni a sé­re­lem­mel és ennek következményével, az elidegenedéssel, ha va­la­mi­fé­le íté­letet mérünk az elkövetett bűnre. A megbocsátás önmagában nem foszt­ja meg a bűnt attól a hatalmától, hogy megmérgezze a kap­cso­la­tot. Csak akkor lehet a bűn romboló erejét teljesen legyőzni, ha ma­gát a bűnt megítéljük.

Annak, aki vétkezett, ezt az ítéletet is meg kell értenie, és el kell is­mer­­nie jogos voltát, hogy az kifejthesse hatását. Még egy gyer­mek­nek is meg kell értenie, miért büntetik meg őt a szülei, és bizonyos ér­te­lem­ben egyet is kell értenie annak igazságos és jogos voltával, kü­lön­ben a büntetés eredménytelen marad, sőt inkább összetöri vagy fel­in­ger­li a gyermeket, és vagy elvtelen köpönyegforgatót, vagy lá­za­dót csi­nál belőle.

Senki, még a legjobbak sem képesek megérteni Isten tökéletes igaz­sá­­gát, amely a bűn elleni szent haragjában és örök ítéletében nyíl­vá­nul meg. Ugyanígy egyetérteni sem tudunk vele. A legérettebb ke­resz­té­nyek is küszködnek időnként azzal a kérdéssel, hogy vajon mi­ért csinál Is­ten olyan nagy ügyet ártatlan kis bűneinkből. Ennek az az oka, hogy olyan mélyen megfertőzött minket a kór, hogy képtelenek va­gyunk meg­látni halálos voltát. Kizárólag a bűnnek egy bűntelen hor­do­zója tud teljes mértékben egyetérteni Isten tökéletes ítéletének ab­szolút jo­gos­ságával, ahogyan a bűnnel leszámolt a Kereszten. Ezért Is­ten ítélete az egész univerzum egyetlen olyan helyére sújtott le, ahol az valóban ki­fejthette üdvözítő hatását: Krisztusra, a mi Kép­vi­se­lőnk­re és He­lyet­te­sítőnkre, az utolsó Ádámra, az emberi faj második kö­zös meg­sze­mé­lye­sítőjére.

De az ember a szívében is ellensége Istennek, idegen és lázadó. Kö­zöt­­tünk és Isten között egy kettős szakadék tátong: a végtelen Te­rem­tőt és a véges teremtményt, valamint a Szent Istent és a bűnös em­be­ri fajt el­vá­lasztó szakadék, amelyeknek áthidalására nincsenek meg az esz­kö­ze­ink, és vágyat sem érzünk rá. Ezért volt szükség a meg­bé­ké­léshez Krisz­tus testet öltésére. A szakadék áthidalására Istennek lét­re kellett hoz­nia egy-egy hídfőt a szakadék mindkét oldalán. A bu­kott ember nem képes megváltoztatni Istennel szembeni hozzáállását. Nincs az em­be­ri természetnek egyetlen érintetlenül maradt darabja sem, amelyre tá­­masz­kod­va megváltoztathatnánk a szívünket. Mivel a bűn és a lá­za­dás az emberi élet minden részére el­ha­tott, nem maradt sem­leges, vagy érin­tetlen terület.

Krisztus testet öltésében Isten megtalálta a szükséges eszközt. Fi­á­ban, a bűntelen Ember Fiában meglelte azt a támpontot az em­be­ri­ség­ben, amelynek segítségével lehetővé vált a szív megváltoztatása.

A Gecsemáné Kertjében Jézus magára vette lázadó, önközpontú em­­be­ri akaratunkat, és önmagában megtörte ezt az Atya akarata előtt. “Ne az én akaratom legyen meg, hanem a tied” imádkozta nem egy­­szer, nem kétszer, hanem háromszor, mielőtt ez megtörtént, és olyan lelki és szellemi haláltusát vívott, hogy hatalmas vércseppeket ve­­rej­­tékezett. Nem Isten akaratából kellett Krisztusnak viaskodnia a Ge­­csemánéban, hanem a miénkből. Így a Kereszt és az üres sír által jött létre a megbékélés csodája. Az Istennel szembeni lázadó el­len­sé­ges­­­ke­­dést szeretetteljes engedelmesség váltja fel, a szkepticizmusból bi­­za­lom lesz, az is­ten­ká­rom­lás pedig dicséretre változik.

A megbékélés kommunikációhoz vezet. Isten elküldi a fiúság Szel­­lemét a szívünkbe, Aki addig kiáltja: “Abba, Atyánk”, amíg a mi szí­­vünk is meg nem tanulja ugyanezt kiáltani.