2013. december 10., kedd

Tom Marshall - Amikor a kapcsolat válságba jut 2.

Az önigazolás másik módja a viszonvád: “A te hibád”. A másik fél itt úgy jelenik meg, mintha teljes mértékben vagy legnagyobb rész­ben ő lenne vádolható azért, ami történt. A viszonvád általában nem­csak a másik fél viselkedésének ítéletét tartalmazza, hanem mo­ti­vá­ci­ó­ját is megmagyarázza. “Tudjuk”, hogy miért beszélt vagy viselkedett úgy, vagy hogy “valójában” mi rejtőzött viselkedése mögött. Ez a faj­ta ítélkezés az, amelyet Jézus annyira szigorúan megrótt. Saját valódi mo­tí­vumaink megértésében is notóriusan megbízhatatlanok vagyunk, mennyivel kevésbé vagyunk alkalmasak arra, hogy helyesen ítéljük meg mások mozgatórugóit.

Ezek mellett a viselkedésmódok mellett általában ott van egy har­ma­dik is, a mentegetőzés: “Nem tehetek róla”. Ebben az az igényünk je­lenik meg, hogy érveket találjunk, amelyek felmentenek bennünket a tet­te­ink vagy reagálásaink miatti vádak és felelősség alól. Találnunk kell valami magyarázatot, amely miatt úgy érezhetjük, hogy hasonló kö­rül­mények között mások ugyanúgy cselekednek, beszélnek vagy érez­nek, mint mi. Az is előfordul, hogy a mentségek takaróját a vita mind­két résztvevőjére kiterjesztjük, hogy így kihalásszunk magunknak a roncsok közül némi kis erényt: “A férjemet sem hibáztatom, ha az ap­ja támogatta volna őt anyagilag, mint ahogyan kellett volna tennie, sok­kal kevesebb vitánk lett volna egymással”.

És végül: rendkívül gyakori házasságok válsága idején a teljes ta­nács­ta­lanság. Látszólag egyik fél sem érti, mi romlott el, vagy hogy mi okozta a problémáikat. “Kezdetben annyira szerettük egymást. Hogy romolhatott el minden ennyire?” “Fogalmam sincs, mit csi­nál­hat­tunk rosszul. El se tudom hinni, hogy ez megtörtént velünk.”

Az eddig felsorolt magatartásbeli problémák tudatosak, de vannak olya­nok is, amelyek ön­tu­dat­la­nok, és ezért még több bajt okoznak. Ezek az úgynevezett védekező mechanizmusok, me­lye­ket az ego arra hasz­nál, hogy megvédje magát a fájdalmas vagy kellemetlen fel­is­me­ré­­sek­től.

Az ego páncélzatának egyik példája a racionalizálás. A ra­ci­o­na­li­zá­lás a valódi ok helyettesítése egy másikkal, amely elfogadhatóbbnak tű­nik a szemünkben. Például: kihagynak bennünket a munkahelyi elő­lép­te­tésből. Meg vagyunk győződve arról, hogy ez azért van, mert ke­resz­té­nyek vagyunk, nők vagy színesbőrűek vagyunk, nem járunk inni a többiekkel, vagy nem nyalizunk a főnöknek. A valódi ok az, hogy nem vagyunk alkalmasak az állás betöltésére, de ezzel képtelenek va­gyunk szembenézni. Öntudatlanul találunk egy elfogadhatóbb ma­gya­rá­za­tot sikertelenségünkre.

A következő általánosan elterjedt védekező mechanizmus a ki­ve­tí­tés. Képesek vagyunk mások hibáiként látni saját gyengéinket, ame­lyek­re teljes mértékben vakok vagyunk. Az, aki folyton-folyvást pa­nasz­ko­dik a gyülekezetben uralkodó kritizáló szellem miatt, va­ló­szí­nű­leg a saját problémáját vetíti ki az őt körülvevő emberekre. Jézus pél­dá­zata a szálkáról és a gerendáról a kivetítés klasszikus példája.

A harmadik ilyen dolog a helyettesítés. Azoknak a reakcióinknak és érzelmeinknek, amelyeket egy adott körben nem tudunk vagy nem aka­runk kimutatni, egy teljesen más helyzetben szabad folyást en­ge­dünk. Megtörténhet, hogy valakit leszidnak vagy megrovásban ré­sze­sí­tenek a munkahelyén. Az illető a főnöktől való félelmében, vagy azért, nehogy lerontsa a róla kialakult képet, visszafojtja haragját. Azu­tán amikor hazamegy, valami semmiség miatt kirobban belőle a düh, és veszekedni kezd feleségével vagy gyerekeivel. Nem igazán lesz tudatában annak, hogy mit csinál, csak nem érti, hogy lehet a csa­lád­ja ilyen elviselhetetlenül idegesítő, és miért provokálják őt szán­dé­ko­san, amikor ő csak egy családi körben eltöltött nyugodt estére vá­gyott.