2013. december 12., csütörtök

Tom Marshall - Amikor a kapcsolat válságba jut 3.

Érzelmi állapotok

Amikor egy kapcsolat nyomás alá kerül vagy válságba jut, ez nagyon sok érzelmi fe­szült­ség­gel és szenvedéssel jár együtt. Az emberek ér­zel­mi reakciói nagyon összetettek, és amikor kívülről közelítünk meg egy ilyen helyzetet, nagyon fogékonyaknak kell lennünk, és meg kell ta­nul­nunk felismerni, mivel is állunk szemben. A külső meg­nyil­vá­nu­lá­sok nem elegendőek ennek eldöntésére. Például valaki sírva fakad. Ez most vajon gyász, öröm, bűntudat, megkönnyebbülés, félelem, fruszt­ráltság, harag vagy fájdalom? Ha félreértjük valakinek az ér­zel­me­it, és ennek megfelelően reagálunk, könnyen megtörténhet, hogy csak tovább rontjuk a helyzetet.

Szeretnék felsorolni néhány gyakrabban előforduló érzelmi ál­la­po­tot, amit akkor szoktunk átélni, amikor azok a kapcsolataink, melyek so­kat jelentenek a számunkra, nyomás alá kerülnek, vagy szétesnek.

Az első ilyen a fájdalom. Megnyilvánulhat sértődöttség, vesz­te­ség­érzet, bánat, szomorúság, magány vagy depresszió formájában. Az ér­zel­mi sérüléssel együtt járó szenvedés ugyanolyan fájdalmas, mint a tes­ti sebek, de mivel nemigen van külső nyoma, kevesebb együttérzést vált ki. Egy törött kar mindenki számára nyilvánvaló, és tekintettel le­he­tünk rá, de a megtört szívet senki sem látja. Nem szoktuk azt ta­ná­csol­ni a törött lábú embernek, hogy szedje össze magát, míg a megtört szí­vű embertől ezt elvárjuk.

A második a harag. Mivel a haragot sok keresztény tévesen meg­en­gedhetetlennek tartja, gyakran találkozhatunk olyan em­be­rek­kel, akik azt állítják, hogy valaki megbántotta őket, valójában viszont ha­rag­szanak. Ezenkívül a megbántottság együttérzést vált ki, míg a ha­rag ezt csak csak ritkán éri el. A harag felszínre törhet el­len­sé­ges­ke­dés, keserűség, rosszindulat vagy bosszúvágy formájában. Semmit sem változtat a dolgon, ha eltitkoljuk, vagy más címkét ragasztunk rá. Meg kell értenünk, hogy a harag érzelmi életünk jogos része, a vész­hely­zetben működésbe lépő érzelmek egyike, melynek az a funkciója, hogy felajzott állapotunkban szembenézzünk a fenyegetéssel vagy ve­széllyel. Ha nem veszünk tudomást a helyzetről, vagy nem sikerül meg­ol­dani, akkor a harag könnyen átalakulhat nehezteléssé, ami szó sze­rint azt jelenti, hogy “újra meg újra átélni”. A kapcsolatokban fel­me­rü­lő problémák megoldásáról szóló fejezetben részletesebben fo­gunk foglalkozni a haragnak ezzel az aspektusával.

A bűntudat sok szempontból a legnehezebben kezelhető ér­zel­münk. Valószínűleg ez az oka annak, hogy tudatosan és öntudatlanul egy­aránt védekezni próbálunk ellene. A bűntudat három alapvető for­má­ban nyilvánulhat meg. Az első a megbánás, ami egyfajta sem­le­ges, passzív állapot. A második, a lelkiismeretfurdalás vagy vádlás, egy negatív, terméketlen állapot. Könnyen kórossá válik, és hamar be­le­ke­ve­redik az önsajnálat. A harmadik a megtérés, ami elvezethet a meg­ol­dás­hoz. A megtérés nem csak azt jelenti, hogy bánkódunk a hi­ba miatt, amit elkövettünk, hanem azt is, hogy elfordulunk tőle, azzal a vággyal, hogy helyrehozzuk vagy megtérítjük az okozott kárt, és meg­vál­toz­tatjuk rossz hozzáállásunkat és viselkedésünket.

Az érzelmek negyedik fajtája a félelem körül csoportosul: bal­sej­te­lem, rémület, aggódás, rettegés és pánik. Ezek akkor törnek ránk, ami­kor kényelmes, megszokott és biztonságos körülményeink szétesnek. Előt­tünk ott van az ismeretlen, a megjósolhatatlan és elképzelhetetlen jö­vő. Vajon képesek leszünk megbirkózni vele? Mi lesz velünk? A ha­rag, a bűntudat és a félelem általában együtt jár. Ha találkozol va­la­me­lyik­kel, szinte biztos lehetsz abban, hogy a többi is ott van, ha a fel­szín alatt is. Ezek erősítik és aktiválják egymást. Például egy gyermek ha­rag­szik a szüleire. Mivel azt tanították neki, hogy a szüleit szeretnie kell, bűntudatot érez, a bűntudat magával hozza a büntetéstől vagy más következményektől való félelmet, a félelem haragot szül, ami egy vész­re­akció a fenyegető veszéllyel szemben, a harag viszont további bűn­tu­datot, a bűntudat pedig további félelmeket gerjeszt. A megoldás csak úgy születhet meg, hogy ezt a kört megtöri a megbocsátás.

Az ötödik érzelmi állapot a féltékenység vagy az irigység. A fél­té­keny­ség egy kiváltságos helyzet elvesztése miatt érzett neheztelés, pél­dá­ul amikor valaki elfoglalja a helyünket valakinek az életében, vagy el­veszi tőlünk annak az embernek a szeretetét. A féltékenység sokszor ak­kor is megmarad, ha a házasság mindkét fél látható meg­könnyeb­bü­lé­sé­re válással végződik. Ha kitúrnak minket a helyünkről, az még ak­kor is féltékenységet gerjeszt bennünk, ha azt hittük, hogy már semmit sem jelent számunkra az a pozíció. Az irigység a féltékenység pusztító vál­to­zata. A féltékenység ezt mondja: “Nekem az kell, ami a tiéd”, vagy “Vissza akarom kapni azt, amit elvettél tőlem”. Az irigység vi­szont így szól: “Inkább elpusztítanám, hogy egyikünké se lehessen”. Az irigység az egyik legpusztítóbb érzelem, ami mai társadalmunk min­den szintjén szabadon tombol.

És végül megemlítem az elidegenedés, a fásultság és a kö­zöm­bös­ség érzését. Ez utóbbi a kapcsolat halálát jelenti, mivel már a hely­re­állítás vágya is hiányzik az ember szívéből. Már nem érdekli őt a kap­csolat. Még a helyreállás vagy a megbékélés lehetősége sem tud be­lőle semmi érdeklődést kiváltani.