2013. december 19., csütörtök

Tom Marshall - A visszaút: a megbékélés 1.

Manapság nem kell könyveket írni a megbékélés szükségességéről. Bár­­mer­re járunk, arcunkba csap ez a probléma. A fajok közötti, a csa­lá­­di, a munkaügyi és nemzetközi kapcsolatok mind-mind át vannak itat­­va fájdalommal, haraggal, félelemmel és bűntudattal. És ezek gyó­gyu­­lás után kiáltanak. A megbékélés hajlandósága sem hiányzik, bár az egy­mással szembenálló táborokban mindenhol vannak emberek, aki­ket fé­lelmeik és előítéleteik szélsőséges ellenségeskedésbe haj­szol­nak.

A probléma az, hogy nagyon gyakran a valódi megbékélésnek nem­­csak az eszközeit nélkülözzük, hanem a módszereivel sem va­gyunk tisz­tában. Nem találjuk sem azt az erőt, ami lehetővé tenné a meg­bé­ké­lést, sem azokat a módszereket, amelyeknek keretein belül ez az erő ki­fejt­hetné hatását. Vég nélküli beszédeket tartunk a meg­bé­ké­lés­ről, csak azért, hogy azután még jobban vágyakozzunk rá. Meg­pró­bá­­lunk meg­ol­da­ni néhány sérelmet, de ezzel csak újabbakat okozunk, és közben ta­pod­tat sem jutunk közelebb a megbékéléshez, legyen szó akár há­zas­sá­gok válságáról, munkaügyi viszályokról, Írországról, Dél-Af­ri­ká­ról vagy a nyugati part helyzetéről. Aztán szeretnénk tudni, mi­ért van ez így.

Meggyőződésem szerint ennek a helyzetnek az egyik alapvető oka ab­­ban a feltételezésünkben rejlik, hogy ha valaki igazán akarja a meg­bé­­ké­lést, akkor azt is tudja, hogyan kell ezt csinálni. Végül már or­dít­va kö­ve­teljük a másiktól, hogy béküljön meg, de csak még ke­se­rűb­bek­ké vá­lunk és még jobban elidegenedünk egymástól. A mai idők nagy tra­gé­diája abban az elképzelésben van, hogy az akadályokat erő­vel kell el­tá­volítani az útból, és ennek az erőnek a végső megjelenési for­má­ja az erőszak. Így aztán a “megbékélés” eredményeként kiabálni fo­gunk egy­mással.

Egyedül a Biblia tudja, mi az oka annak az ellentmondásnak, ami szán­­dé­kaink és cselekedeteink között feszül. Válasza egyszerűen az, hogy az elidegenedés minden formája a bukás egyik elsődleges kö­vet­kez­­mé­nye. Más szavakkal: az elidegenedés a bukott ember második ter­­mé­szete. A megbékélés viszont teljesen idegen tőlünk, és teljes mér­ték­­ben Isten kegyelmének a függvénye.

A keresztények félelmetes felelősséget viselnek ebben a mélyen meg­­osz­­tott világban, mivel Isten ránk bízta a békéltetés szolgálatát (II. Korintus 5: 18.). Ha azonban ennek megértése és az isteni kegyelem ere­­je nélkül próbáljuk ezt a szolgálatot ellátni, akkor kudarcra va­gyunk ítél­ve, és ez a kudarc még szégyenletesebb, mint a világi ta­nács­adók és te­rapeuták kudarca. Aztán ha a dolog megértése és Isten mód­sze­reinek az alkalmazása nélkül újra próbálkozunk, akkor újra ku­dar­cot fogunk val­lani. És jogosan vádolhatnak minket ezekért a ku­dar­co­kért, mert ha a mi vállunkon nyugszik a békéltetés szolgálatának fe­le­lőssége, akkor kö­te­lesek vagyunk alaposan ismerni ennek di­na­mi­ká­ját és metódusait.

Ezért ez a legfontosabb fejezete ennek a könyvnek. Ha megérted, ak­­kor újra feltárul előtted feszültségektől terhes és szétesett kap­cso­la­ta­id helyreállásának reménysége, mint velem is történt. Ha kihagyod ezt a fejezetet, mert elméleti teológiának tartod, vagy csak átfutod, mert azt hiszed, hogy már érted, akkor is kénytelen leszel ide újra meg újra vissza­térni.

Mint felismertem, az késztetett engem arra, hogy keressem a vá­laszt er­re a dilemmára, hogy mély elégedetlenséget éreztem az egyház sze­gé­­nyes teljesítménye miatt, amit a megterhelt vagy szétesett kap­cso­la­tok helyreállítása terén nyújtott. Úgy láttam, hogy a keresztény lel­ki­gon­dozás sem ér el sokkal jobb eredményeket, mint a világi ta­nács­adók, és egyik sem tudott különösebben fellelkesíteni.

Egy péntek délután az irodámban ültem, és az Efézusi levél má­so­dik fejezetét olvastam. Eljutottam a 13. versig, ahol Pál kifejti: “Most pe­­dig a Krisztus Jézusban ti, kik egykor távol valátok, közelvalókká let­­tetek a Krisztus vére által”. Majd így folytatja: “Mert Ő a mi bé­kes­sé­­günk, ki eggyé tette mind a két nemzetséget, és lerontotta a köz­be­ve­tett választófalat... hogy ama kettőt egy új emberré teremtse Ő ma­gá­ban, békességet szerezvén...” Emlékszem, hogy itt megálltam, és el­töp­­rengtem: “Hogy lehet az, hogy Pál az üdvösség magyarázatáról lé­leg­­zetvételnyi szünet nélkül átvált a faji megkülönböztetés elem­zé­sé­re?”

Majd hirtelen megértettem azt, amit bárcsak évekkel korábban meg­­ér­tettem volna, és meg is kellett volna értenem. Mégpedig azt, hogy Krisztus Keresztje minden megbékélésnek a hatásos eszköze, nem csak Isten és az emberi faj viszonyában, hanem minden emberi kap­­cso­latban. Más szavakkal: a Kereszt a válasz minden el­i­de­ge­ne­dés­re és megosztottságra, amit a bűn okozott. Az üdvösség leírására hasz­nált csodálatos szavak mindegyike valami eredeti terv és cél hely­re­ál­lí­tá­sáról beszél. Így például a megváltás valaminek a vissza­vá­sár­lá­sát je­len­ti, ami rabszolgasorsra jutott, az újjászületés azt jelenti, hogy va­la­mi, ami meghalt, újból életet nyer, az üdvösségen pedig va­la­mi­nek a pusz­tu­lástól való megmentését értjük. A kapcsolatokra pe­dig a meg­bé­ké­lés kifejezése vonatkozik. A Kereszt a megbékélés ki­zá­ró­la­gos, vég­te­len és Istentől származó forrása. Nemcsak Istent bé­kí­ti meg az em­be­ri­ség­gel, hanem az embert is az emberrel.

Azt tapasztaljuk, hogy a házasságok összeomlása, a munkaügyi har­cok, az üzleti élet ellenségeskedései, a faji ellentétek és a nem­zet­kö­zi konf­liktusok ugyanazokból az elemekből épülnek fel: vi­szá­lyok­ból, jog­talanságokból, elnyomásból, félreértésekből, megszegett ígé­re­tek­ből és összetört tiszteletből. Azok a megoldási kísérletek, ame­lyek nem érin­tik ezeknek a kérdéseknek a lényegét, soha nem fognak meg­bé­ké­lést eredményezni.

Kiagyalhatunk megoldásokat, elérhetünk kompromisszumokat, meg­­egyezés születhet sztrájkokban, de minkét oldal megtartja azt a szán­­dé­kát, hogy olyan kevés garanciát adjon és olyan sokat kö­ve­tel­jen, amennyit csak el tud érni. Vajon mennyi bizalmunk lehet abban a há­zas­­ságban, amelyben ilyen alapon jött létre a “megbékélés”?