2016. március 10., csütörtök

Philip Yancey és Tim Stafford - Nincsenek titkok: Jézus küldetésben jár

János 10,24 Ekkor körülvették a zsidók, és így szóltak hozzá: „Meddig tartasz még bizonytalanságban bennünket? Ha te vagy a Messiás, mondd meg nekünk nyíltan!”

Írók, tudósok vagy filmkészítők rendszeresen új kérdésekkel – vagy a régi, jól ismert kérdésekkel – állnak elő Jézus kilétével és identitásával kapcsolatban. Műveikben néha úgy tüntetik fel őt, mint aki kábán bolyong a földön, miközben azon tűnődik, vajon miért is jött erre a világra, és mit kellene itt elvégeznie.
Semmi sem állhatna ennél távolabb attól az ábrázolástól, ahogyan János, Jézus legközelebbi barátja beszél Jézusról. János szerint Jézus határozott küldetésben járt, és pontosan tudta, mit kell véghezvinnie a földön. János egyértelműen megfogalmazza írásának célját: azt akarja, hogy az emberek higgyenek Jézusban, a Messiásban (20,31). Evangéliumában céltudatosan választja ki Jézus életének eseményeit, hogy bemutassa, ki volt Jézus valójában.

Izrael pásztora

„Én vagyok az ajtó”, „Én vagyok a jó pásztor” – mondja Jézus a 10. fejezetben. Azoknak a zsidóknak, akik fültanúi voltak ezeknek a szavaknak, kétségtelenül az olyan ószövetségi királyok juthattak eszükbe, mint Dávid, akiket szívesen tekintettek Izrael pásztorainak. A mai pásztorokkal ellentétben, akik kutyákkal terelik a nyájat, Jézus korában a pásztorok a nyáj előtt haladtak, hívogatva a juhokat, hogy kövessék őket. A juhok pedig csak ismerős hangot követtek. Az Ószövetség Istent „Izrael pásztorának” nevezi (Zsoltárok 80,2). Amikor Jézus azt állítja magáról, hogy ő a jó pásztor, jogot formál magának arra, hogy ő vezesse a nyájat, amelyért kész meghalni is. Amikor egyesek nyíltan provokálják: „Ha te vagy a Messiás, mondd meg nekünk
nyíltan”, Jézus hasonló nyíltsággal válaszol: „Én és az Atya egy vagyunk” (30. vers).
A vallásos zsidók, akik nagyon is jól értik Jézus szavait, köveket ragadnak, hogy istenkáromlásért kivégezzék őt. Még ez az ellenséges fogadtatás sem éri azonban váratlanul Jézust. Számít az ellenállásra, sőt arra is, hogy az életére törnek. Ahogy mondja, a jó pásztor, ellentétben a béressel, „életét adja a juhokért”. Ebből a fejezetből kiderül, miért ezt az utat választja.