A szövegben leggyakrabban előforduló fordítási következetlenség a szív szó (lév) hibás visszaadása: Károli ezt a legtöbb esetben értelemnek, elmének fordította. A héber szöveg vizsgálatakor legelőször az derül ki, hogy Isten törvényét, parancsait elsősorban a szívünkkel kell befogadnunk és megőriznünk, nem pedig az elménkkel, ahogyan azt a magyar fordítás sugallja. Erre a következő igék mutatnak: „Az én törvényemről el ne feledkezzél, és az én parancsolataimat megőrizze a te szíved. (3,1) "...tartsa [vagy: ragadja] meg az én beszédemet a te szíved, hogy megtartván az én parancsolataimat, élj." (4,4) „Ne távozzanak el a te szemeidtől, tartsd meg ezeket a te szívedben." (4,21) „Add a te szívedet erkölcsi tanításra, és a te füleidet a bölcs beszédekre.” (23,12)
Ha a körülöttünk lévő dolgokból, a bibliai példában a rest ember munkájának gyümölcseiből a megfelelő következtetést akarjuk levonni, akkor is a szívünkre van szükségünk: „...Amelyet én látván, szívemmel odafordultam, és nézvén, ezt a tanulságot vettem abból:...” (24,32) Azt is megtudhatjuk, hogy a bölcs szívre jellemző Isten parancsainak elfogadása: „A bölcs szívű beveszi a parancsolatokat, a bolond ajkú pedig elveszti magát.” (10,8) (A bölcsesség és a szív kapcsolatára még visszatérek.) Ennek a magyarázata az, hogy Istenhez elsősorban a szívünkön keresztül tudunk kapcsolódni, hiszen Ő az „...aki vizsgálja a szíveket...” (24,12) Ezért az Ige arra szólít fel, hogy "bizodalmad legyen az Úrban teljes szívedből: a magad értelmére pedig ne támaszkodjál. (3,5) Több ige arra figyelmeztet minket, hogy a szívünk önmagában nem megbízható, csakis az Úrral való kapcsolat miatt: "Az embernél vannak a szív gondolatai (szó szerint: szív elrendezése, rendberakása): de az Úrtól van a nyelv felelete.” (16,1) „Az embernek szíve gondolja meg az ő útját: de az Úr igazgatja (vagy: erősíti) annak járását.” (16,9) „Sok gondolat van az ember szívében, de csak az Úrnak tanácsa áll meg.” (19,21) „Aki bízik a szívében, bolond az: aki pedig jár bölcsen, megszabadul.” (28,26).
A szívnek és Isten törvényének fentebb említett kapcsolatával szorosan összefüggő kijelentés a Példabeszédek könyvében az, hogy az (Istentől való) bölcsesség, tudomány keresése is mindenekelőtt a szív feladata, és a szívünkben kell bölcseknek lennünk. Ezzel kapcsolatban igen sok figyelmeztetést, buzdítást kapunk, pl. a 2. fejezetben: „Ha figyelmeztetvén a bölcsességre a te füleidet, hajtod a te szívedet az értelemre... akkor az Istennek ismeretére jutsz... Akkor megérted az igazságot és a törvényt és minden becsületességet és minden jó utat, mert bölcsesség megy a te szívedbe, és a tudomány a te lelkednek gyönyörűséges lesz.” (2,2; 5; 9; 10) Egyéb igék erre vonatkozólag: „Az eszesnek szíve keresi a tudományt: a tudatlanok szája pedig legel bolondságot.” (15,14) „Aki szívében bölcs, hívatik értelmesnek: a beszédnek pedig édessége növeli a tudományt.” (16,21) „Az eszesnek szíve tudományt szerez, és a bölcsnek szíve tudományt keres ” (18,15) „Hajtsdfüledet, és hallgasd a bölcseknek beszédeit: és a le szívedet figyelmeztesd az én tudományomra. ” (22,17) Bölcs Salamon ezekkel a szavakkal is buzdította a tőle tanulókat: „Fiam, ha bölcs lesz a te szíved, örvendez az én szívem nekem is.” (23,15) A tanácsadásnak is a szívből kell fakadnia: „Mély víz az embernek szívében a tanács, és a bölcs ember kimeríti azt.” (20,5)
A szívnek és a beszédnek viszonyáról szóló igéink is gyarapodnak: „Az igaznak szíve meggondolja, mit szóljon: az istenteleneknek szája pedig ontja a gonoszt.” (15,28) „A bölcsnek szíve értelmesen igazgatja az ő száját, és az ő ajkain növeli a tudományt.” (16,23)
A szív állapota, mint kiderül, életünk más területeire is kihat, így az egészségre, a szellemi állapotunkra, sőt: a külsőnkre is. Visszatérve a már idézett 4,21 versre, ha megnézzük a folytatást, világossá válik, hogy a szívünkbe fogadott ige hogyan eredményez üdvösséget és egészséget: „ne távozzanak el (ti. az én beszédeim) a te szemeidtől, tartsd meg ezeket a te szívedben. Mert életük ezek azoknak, akik megnyerik, és egész testüknek egészség.” (4,21-22) A következő két, egymást kiegészítő ige is beszél az egészségünkről: „A vidám szív megvidámítja az orcát (szó szerint: jót tesz vele): de a szívnek bánatja (fájdalma, sebe) miatt a szellem megtörik.” (15,13) „A vidám szív jó orvosságul szolgál: a megtört szellem pedig megszáraztja a csontokat.” Végül: „Minden napjai a szegénynek nyomorúságosak: a vidám (vagy: jó) szívűnek (17,22) pedig szüntelen lakodalma van (szó szerint: mindig iszik).” (15,15)
A különböző emberi kapcsolatokban is van szerepe a szívnek. Egy ige a pásztoroknak szól: „Szorgalmasan megismerd a te juhaid külsejét (arcát), fordítsd szívedet a nyájadhoz.” (27,23) Egy másik a derék asszonyról jegyzi meg: „Bízik abban az ő férjének szíve...” (31,11) A következő az irigy emberrel kapcsolatban int józanságra: „...mint aki számítgatja a falatot magában, olyan ő: egyél és igyál, azt mondja tenéked, de a szíve nincs veled.” (23,7) Végül pedig a szívében bölcs ember vezető pozícióba kerül. „Aki megháborítja az ő házát, annaka öröksége szél lesz: és a bolond szolgája a bölcs szívűnek." (11,29)
Forrás: HitInfó III/4.
A szívnek és a beszédnek viszonyáról szóló igéink is gyarapodnak: „Az igaznak szíve meggondolja, mit szóljon: az istenteleneknek szája pedig ontja a gonoszt.” (15,28) „A bölcsnek szíve értelmesen igazgatja az ő száját, és az ő ajkain növeli a tudományt.” (16,23)
A szív állapota, mint kiderül, életünk más területeire is kihat, így az egészségre, a szellemi állapotunkra, sőt: a külsőnkre is. Visszatérve a már idézett 4,21 versre, ha megnézzük a folytatást, világossá válik, hogy a szívünkbe fogadott ige hogyan eredményez üdvösséget és egészséget: „ne távozzanak el (ti. az én beszédeim) a te szemeidtől, tartsd meg ezeket a te szívedben. Mert életük ezek azoknak, akik megnyerik, és egész testüknek egészség.” (4,21-22) A következő két, egymást kiegészítő ige is beszél az egészségünkről: „A vidám szív megvidámítja az orcát (szó szerint: jót tesz vele): de a szívnek bánatja (fájdalma, sebe) miatt a szellem megtörik.” (15,13) „A vidám szív jó orvosságul szolgál: a megtört szellem pedig megszáraztja a csontokat.” Végül: „Minden napjai a szegénynek nyomorúságosak: a vidám (vagy: jó) szívűnek (17,22) pedig szüntelen lakodalma van (szó szerint: mindig iszik).” (15,15)
A különböző emberi kapcsolatokban is van szerepe a szívnek. Egy ige a pásztoroknak szól: „Szorgalmasan megismerd a te juhaid külsejét (arcát), fordítsd szívedet a nyájadhoz.” (27,23) Egy másik a derék asszonyról jegyzi meg: „Bízik abban az ő férjének szíve...” (31,11) A következő az irigy emberrel kapcsolatban int józanságra: „...mint aki számítgatja a falatot magában, olyan ő: egyél és igyál, azt mondja tenéked, de a szíve nincs veled.” (23,7) Végül pedig a szívében bölcs ember vezető pozícióba kerül. „Aki megháborítja az ő házát, annaka öröksége szél lesz: és a bolond szolgája a bölcs szívűnek." (11,29)
Forrás: HitInfó III/4.