MlFÉLE KERESZT?
Ekkor felmerül a kérdés: miféle
kereszt tud elbánni életemben az alapos önzéssel, hogy megszabaduljak? Ha az
életünkben lévő keresztről beszélünk, az emberek valószínűleg azt mondják:
"Várj csak fél órát, akkor majd bemutatom neked, amikor a munkából
hazajön." Keresztjük egy ember, aki csalódást okoz nekik és bosszantja
őket. Mások számára a kereszt egy kedvezőtlen tevékenység, amivel küszködnek és
közben azt remélik, hogy ettől valahogyan szentebbek lesznek. Némelyek a
betegséget, a gyászt, a pénzhiányt vagy a nehéz körülményeket tekintik
keresztnek.
Ha azt reméled, hogy ezeknek a
kereszteknek valamelyike is megszabadít téged az éntől, vagy mérsékli
énközpontúságodat, csalódni fogsz. Ezt egyikük sem éri el. Egyik sem. A gond és
betegség valójában még inkább énközpontúvá tehet minket, ellentétben azzal a
hittel, melyre minket tanítottak. Vegyük például a 102. Zsoltárt, amely a
meggyötört ember imája kegyelemért. Az első 11 versben az író az
"én", "engem" vagy "enyém" névmásokat nem
kevesebbszer, mint 28-szor használja, versenként két és félszer. Mi van
figyelme központjában? Önmaga. Hasonlítsd ezt össze a 103. Zsoltár elejével! Ez
a Zsoltár az Urat dicsőíti jótéteményeiért: "Áldjad én lelkem az
Urat...az Ő szent nevét...ne feledkezzél el semmi jótéteményéről."
Nem tudjuk önmagunkat keresztre
feszíteni. Nem tudjuk magunkat odaszögezni. Némelyek olyan buzgón próbálják
megfeszíteni magukat, hogy végül már az élet legegyszerűbb dolgai után is
sóvárognak. Sőt, ha sikerülne megfeszítenünk magunkat, ez még katasztrofálisabb
eredménnyel járna, mert akkor kegyhelyet építenénk agyonkínzott énünknek és
életünk hátralévő részében azt imádnánk! Néha szülők teszik ezt. Feláldozzák
magukat gyermekeik jövőjéért, aztán az egész családi kapcsolatot tönkreteszik
azzal, hogy folyton emlékeztetik gyermekeiket, mit adtak fel értük.
Csak egy kereszt tud megszabadítani minket önmagunktól úgy,
hogy ezáltal felszabadítja az ént arra, hogy önmaga legyen: ez Jézus Keresztje.
A KERTBEN
Az emberi önzés problémája a kertben, az Éden kertjében
kezdődött. A megoldás egy másik kertben született meg - a Gecsemáné kertjében.
Régebben sokszor tűnődtem Jézus
gecsemánéi tapasztalatának néhány furcsaságán. Jézus annyira bánkódott és
gyötrődött, hogy majdnem belehalt. Márk azt írja, hogy Jézus "igen
meghökkent" (angol fordítás). Azon töprengtem, mi lepte meg Jézust a
Gecsemáné kertjében. Biztosan nem a kereszt. Arról mindig tudott és gyakran próbált
a tanítványokkal beszélni róla. Egész életében efelé az óra felé, felemeltetésének
órája felé tartott, amikor majd az Atyához megy. Aztán itt ez a furcsa ima: "ne
az én akaratom..., hanem a tiéd", nem egyszer vagy kétszer, hanem
háromszor, olyan értelmi és erkölcsi gyötrelemben, hogy Jézus verejtéke olyan
volt, mint a vércseppek. Mi volt a küzdelem lényege? Jézus mindeddig
feltétlenül bízott abban, hogy képes az Atya akaratát cselekedni.
"Mindig azokat cselekszem, amelyek az Atyának kedvesek." Most, az
út végén azonban nagy és váratlan harcot vív Jézus azért, hogy alávesse Magát
az Atya akaratának.
Az igaz, hogy ez a történet az
örökkévaló dolgok világába nyúlik bele, melyeket sosem leszünk képesek teljesen
felfogni, de hiszem, hogy itt valami olyan létfontosságú mondanivaló is rejlik,
amit meg kell próbálnunk megérteni. Ez olyan alapvető egész életünk számára,
hogy alaposan megtérül a megértésére szánt erőfeszítés. Kezdjük kicsit
előbbről!
Már többször volt alkalmunk utalni a
Megtestesülésben levő kinyilatkoztatásra, amikor az Ige testté, emberré lett az
ember Jézusban, aki olyan kapcsolatban élt az Atyával és a Szent Szellemmel,
amelyben megtapasztalta Isten életét, szeretetét és dicsőségét. Láttuk, hogy
Jézus emberi alakjában mindent úgy tett, mint egy Szent Szellemmel telt ember.
Mindent, amit Istenről tudott, a Szellem kinyilatkoztatásából tudta. Ő ezt nem
azért tette, hogy megmutasson nekünk valamit, hanem hogy megosszon velünk
valamit. Ezért amikor a keresztre ment, egyéni ember volta testületi emberi
létté lett. Mindazokat magába foglalta, akik hinni fognak Benne. Azt mondta: "És
én, ha felemeltetem a földről, mindeneket magamhoz vonzok." (János
12:32.).
Emlékezz, milyen következtetést vont
le Jézus a János 13:8-ban: "Ha megmoslak téged, részed van Bennem".
Az Ő halála azért lesz a miénk, mert mi Őbelé foglaltattunk. Osztozunk Vele
feltámadásában és részesülünk erejében is.
Ez az egyesülés azonban Jézus
számára is jelentős. Ő azáltal, hogy Megváltónkká lett, a kereszten nem csupán
bűneink bűntudatát vette Magára, hanem bűnösségünket magát is.
"Azt,
a ki bűnt nem ismert, bűnné tette értünk, hogy mi Isten igazsága legyünk Ő
benne." (2Korintus 5:21.)
Az Éden kertjében az ember evett a
jó és gonosz tudásának fájáról, ezért már nem járulhatott az Élet Fájához. A
Gecsemáné kertben a bűntelen Isten Fia és Emberfia megízlelte e halálos fa
gyümölcsét, hogy az ember újra hozzáférhessen az Élet Fájához.
Mit jelent ez? Nem azt, hogy Jézus
vétkezett. Távolról sem. A kertben azonban megtapasztalta Jézus Önmagában az
emberi természet gyökeres önzőségét, aminek megszabadításáért eljött. Ez
döbbentette meg. Meglepte és elszomorította az a felfedezés, hogy milyen mély
és megkötöző az ember lázadó énközpontúsága, aminek megváltására vállalkozott.
Ez az önzés az ember egész természetét áthatja, tetőtől talpig, megfertőzi az
ember minden cselekedetét. Igazságtalanságban született, a nemzedékek
rabszolgai engedelmessége táplálgatta, rendíthetetlen és konok.
Gecsemáné kertjében Jézus a lázadó emberi nem mindenestől
önző akaratával küzdött. Ezt az akaratot kényszerítette az Isten akarata
előtti meghajlásra. Felfoghatatlan harc volt ez. Csak azt tudjuk,
hogy gyötrődéssel, agóniával és véres verejtékkel járt, egy angyal szolgálata
erősítette Őt, mielőtt elvégezte volna. És elvégezte! Dicsőség az Ő Nevének!
Győzött Önmagában, egymagában - értünk! Elszakította az ember természetében a mélyen rejlő,
én-központú köteléket és azáltal, hogy ezt a természetet végül arra
kényszerítette, hogy az Atya akaratát válassza, megszabadított minket eme
radikális önzéstől.
J
ézus pontosan tudta, hogy emberként
kell valahogyan eljutnia a keresztig. Isteni természetében érinthetetlen és
változhatatlan volt. Ha a Golgotán meg is tört volna embersége, Istenben semmi
sem változhatott volna. Istenben semmi nem tud változni. Az Örök Logos
visszatért volna a mennybe az Atya jobbjára, de mi örökre, menthetetlenül
elvesztünk volna. Jézusnak emberként kellett átmenni a Golgotán, hogy mi
is átjussunk rajta. Biztosan az volt Jézus megkísértésének legrosszabb
pillanata, amikor a kertben vívott harca után a tanítványokat alva találta.
Szerintem Sátán ekkor mondta Neki: "Sosem fog sikerülni. Ugyanolyan ember
vagy, mint ők és nézd, még virrasztani sem tudnak érted." Jézus mégis végigcsinálta,
- mint ember - ezért mi is átmentünk. Áldva legyen Isten! Mivel Ő él, mi is
élünk.