2013. január 7., hétfő

Simon Wiesenthal - Mennyit ér egy hulla? 2.


Az életről vagy halálról szóló döntést már akkoriban is törvényes formaságok szabályozták. A kórházak megküldték az egyes betegek anyagát az úgynevezett „T4-szakértőknek”, akik aztán ennek nyomán formálták meg véleményüket. Az akta végére biggyesztett kereszt a halált jelentette. Az eutanáziára szánt betegeket különleges egység gyűjtötte össze és szállította a legközelebbi „szanatóriumba”, ahol kezdetben méreginjekciókkal ölték meg őket.
  De ez még csak a nyitány volt. Midőn a Harmadik Birodalom teljes lendülettel hozzálátott a zsidók kiirtásával járó szervezési problémák megoldásához, Heydrich felismerte, hogy az eutanáziát végző szanatóriumok eszményi terepet kínálnak a gyakorláshoz, a kiképzéshez és a kísérletezéshez. Hartheimben vagy Hadamarban kutatói szinten lehetett kipróbálni azt, amit később Treblinkában vagy Auschwitzban nagyipari méretekben alkalmaztak. A kísérleti helyiséget a kastély pincéjében rendezték be, s közvetlen összeköttetése volt egy kis krematóriummal. A helyiségben Hartheim parancsnoka, Christian Wirth rendőr főfelügyelő embereket gyilkoltatott meg mérges gázzal. Haláltusájukat lefényképezték, stopperórával mérve az időt, majd a képeket és adatokat elküldték Berlinbe. Később véletlenül találkoztam azzal az emberrel, akit fényképezésre kényszerítettek – így fedeztem fel, mi történt Hartheimben.
  
1941-ben Wirthet áthelyezték, s utóda egy bizonyos Franz Stangl lett. Az osztrák hatóságok eleinte ugyan nem voltak egészen tisztában Hartheim szerepével, de azért elrendelték Stangl letartóztatását, s így az egykori SS-tisztnek az amerikai internálótáborból át kellett települnie a linzi tartományi bíróság vizsgálati fogházába. Abban az időben a foglyoknak romeltakarításon és lebombázott házak újjáépítésén kellett dolgozniok. Stanglt olyan brigádba osztották, melynek tagjait csak apróbb vétségek terhelték, s így nem őrizték őket valami szigorúan. 1948. május 30-án este Stangl nem tért vissza a börtönbe – szökésére napközben senki nem figyelt fel. De amikor az esetre fény derült, akkor sem keltett különösebb izgalmat. Az ügyről az amerikai hivatalos szerveket sem értesítették, így aztán magam is csak sokkal később tudtam meg, hogy Stangl már nincs lakat alatt. Ekkor utánanéztem a családjának, a szomszédok pedig közölték, hogy Stanglné 1949. május 6-án leányaival együtt Ausztriából ismeretlen helyre távozott.
  
Később, a per folyamán Stangl nagy vonalakban beszámolt róla, miképpen boldogult a továbbiakban. Azt már Glasenbachban megtudta, hogy a fő dolog eljutni Rómába; onnan az egyházi szervek már továbbsegítik. A protestánsok Heinemann zsinati elnökhöz forduljanak, a katolikusok Alois Hudal német püspöknél kaphatnak menedéket. A tájékoztatás helytállónak bizonyult. Hudal vöröskeresztes útlevelet szerzett Stanglnak, a német papi szeminárium Collegium Germanicuma pedig álláshoz segítette, ahol továbbutazásáig dolgozhatott.
  Az 1976-ban Grazban megjelent Római napló című emlékiratában Hudal szerencsésnek mondja magát, amiért 1945 után karitatív tevékenységét teljes egészében a nemzetiszocializmus és a fasizmus hajdani hívei, kivált az úgynevezett „háborús bűnösök” javára fordíthatta, és hamis iratok segítségével sokukat boldogabb tájakra menekíthette üldözőik elől.
  Stangl „boldogabb tája” Szíria lett. Szökése után hat héttel már el is jutott Damaszkuszba, és végül kivitethette a családját is. Stanglné a Svájcon át vezető útvonalat választotta. Bernben megkapta a szíriai vízumot, és kereket oldott.
  
Időközben egyre több részlet vált ismeretessé a treblinkai megsemmisítő táborról, és Franz Stangl az egyik leglázasabban keresett náci bűnözővé lépett elő. A kiadatás veszélye persze a legcsekélyebb mértékben sem fenyegette: a szírek őt és a hozzá hasonlókat szellemi testvéreikként és az Izrael elleni harc szakembereiként becsülték. Ha Stangl ott marad Szíriában, kollégájához, Alois Brunnerhez hasonlóan még ma is biztonságban élhetne. Csakhogy amikor 1960-ban Eichmannt Argentínában elfogták, az illegalitásba vonult náci gyilkosok nyugtalanok lettek. Egyszer csak egyikük sem érezte magát biztonságban ott, ahol éppen volt. Ráadásul az idő tájt még senki sem tudta pontosan, ki is rabolta el Eichmannt: mivel az akció formailag ellentmondott a nemzetközi jognak, az izraeli kormány nem vállalt vele semmilyen közösséget. Amikor például nem sokkal Eichmann elfogása után a Yad Vashem meghívott, hogy számoljak be a felkutatásában játszott szerepemről, dr. Koubovy, az intézmény igazgatója nyomatékosan figyelmeztetett: semmi esetre se említsem meg, hogy egész levelezésem az izraeli követségen át bonyolódott, és hogy a nyomozásba természetszerűleg bekapcsolódott az izraeli titkosszolgálat is. Az utasítást tisztességgel megfogadtam: az izraeli titkosszolgálatról egy árva szó sem esett. Ezen viszont Isser Harel, a titkosszolgálat főnöke úgy felbőszült, hogy 1971-ben megjelent emlékiratában nem méltatja egyetlen szóra sem az én tevékenységemet.
  
No de ezt csak úgy mellesleg jegyeztem meg. Mindenesetre akkoriban, 1960 tavaszán az Eichmann elfogása körüli titkolózás a világsajtót a legkülönfélébb találgatásokra ihlette. Így például egy német képes újságban az a változat látott napvilágot, hogy Eichmannt a szíriai–izraeli határ közelében élő Izrael-barát drúz törzs tagjai rabolták el s szállították Izraelbe. A mese ugyan az első szótól az utolsóig koholmány volt, de arra épp megfelelt, hogy Stangl megijedjen. Legalábbis egy német újságírótól úgy hallottam, hogy ekkor menekült el hanyatt-homlok Damaszkuszból. Én pedig kivettem a lapját kartotékrendszeremből, és a „Damaszkusz” megjelölés helyett ráírtam: „tartózkodási helye ismeretlen”.