A KERESZT MŰVE ÉS A SZELLEM MUNKÁJA
Újra és újra eljutunk arra a
felismerésre, hogy Isten válasza az emberi természet összes problémájára két
elválaszthatatlan isteni cselekvésben található: a Kereszt művében és a Szent
Szellem munkájában. Lássuk, hogyan tölti be jelenlegi szükségünket Isten ezen
dicsőséges gondoskodása!
A Kereszt lehetővé tette, hogy az emberi szeretet az éntől
elszakadjon. Ennek a kötődésnek a hatalma és tekintélye véget ér a
keresztnél.
"Krisztussal
együtt megfeszíttettem. Élek, pedig többé nem én, hanem él bennem a Krisztus,
amely életet pedig most testben élek, az Isten Fiában való hitben élem, aki
szeretett engem és önmagát adta érettem." (Galata 2:20.)
Amikor a Golgota alapján megtagadjuk énünk irányítási
jogát, akkor megszabadulhatunk az én megkötöző hatalmától. Az énnek
tehát nem azért kell a Keresztre mennie, hogy elpusztuljon, hanem azért, hogy
feladja jogtalan kormányzási igényét.
Hogyan
kell tehát alkalmaznunk a Keresztet erre a helyzetre?
1. Kell történnie egy lemondásnak, amikor
teljesen megtagadjuk az ént, mint
érzelmeink célját és életünk irányító központját. Az
ént nekünk kell megfosztani trónjától, mert mi adtuk neki az uralmat.
Ezt világosan látnunk kell. Krisztusnak a kereszten
elvégzett műve nélkül nem győzhetnénk le az én fegyverzetét (vagyis az önzést)
és nem szabadulhatnánk meg annak megtévesztő, alattomos hatalmából. Akaratunk
hozzájárulása nélkül azonban a Golgota győzelme ránk vonatkozóan hatástalan
marad.
2. Ezután el kell ismernünk,
magunkévá kell tennünk a Golgota művét, hogy megszabaduljunk és elbánhassunk a
természetünkbe beivódott önzéssel.
Ez talán a Kereszt művének új
távlatát nyitja meg előtted. És most arról, amit már tudunk, térjünk át arra,
amit még nem ismerünk! Amikor bűnünkkel és bűnösségünkkel a Kereszthez jövünk,
felismerjük, hogy mi teljesen képtelenek vagyunk azzal elbánni, de azt is
felismerjük, hogy Jézus a kereszten valójában már bűnösségünkkel és bűnünkkel is
elbánt. Feladjuk tehát ezeket a terheket és egyszerű bizalommal elfogadjuk
Jézus bocsánatát és tisztító munkáját. Mit veszünk észre ekkor? Azt, hogy ez
működik! A Kereszt tiszta lelkiismeretet ad nekem. Felszabadultam a kárhoztatás
alól és a bűn szolgaságba döntő hatalma összetört az életemben.
Értsd meg, hogy a Kereszt ugyanúgy
elbánik a bűn gyökerével is, az alapvető önzéssel. Nem szakíthatom ki magamat
az én-központúságból. A Kereszt szabadít meg engem. Ugyanúgy fogadom el ezt a
szabadságot, ahogyan a bűn és bűnösség alóli felszabadulást is elfogadtam.
A Szent Szellem munkája is kétrétű:
Először is, Ő képesít minket arra, hogy Jézust
Urunkká tegyük. Ezt egyedül Ő végezheti el, mert az Ő szolgálatának
központja Jézus dicsőítése és annak kijelentése, hogy Jézus természetének
szerves része az Ő Úr volta. Szívemben a trón nem maradhat üres. Isten azért
teremtette, hogy elfoglalják. A Szent Szellem segítségével ráébredek, hogy az
Úr Jézus Krisztusnak kell azt elfoglalnia.
Másodszor, a Szellem önti ki Isten szeretetét a
szívünkbe.
Eljutunk az Istenséggel való szeretet-élet-dicsőség kapcsolat áramlásába, amire
teremttettünk is. Az Isten iránti szeretet és Isten szeretete özönlik át
énünkön Istenhez és másokhoz. Most már nem szükségből, hanem a teljességből
fakadóan tudunk szeretni. Most azért van szükségünk mások szeretésére, hogy
lecsapoljuk Istennek szívünkben lévő szeretetét és nem azért, hogy
szeretetszükségünket megszerezzük.
Amikor azoknak a bizonyságtételét
olvassuk, akik eljutottak önmaguk trónfosztásáig, ennek elkerülhetetlen és
mindig azonos következménye ragad meg minket legjobban: az isteni szeretet
kiáradása; a szereteté mint égő valóságé, néha elsöprő mértékben. Szeretet,
amit nemcsak fejünkkel hiszünk, hanem egész lényünkkel megtapasztalunk.
Úgy tűnik, Isten nem elégszik meg
azzal, ha csak hitünk által kapja meg szeretetünket. Folyton azt a parancsot
kapjuk, hogy szeressük Őt teljes szívünkkel, teljes lelkünkkel, teljes
elménkkel és minden erőnkkel. Miért? Mert Isten ezt tapasztalni akarja. Meg
vagyok győződve, hogy Isten ugyanúgy nem akarja, hogy csak hit által vegyük el
az Ő szeretetét. Azt akarja, hogy lényünk minden részével éljük át azt.
Akkor miért nem tapasztaljuk
gyakrabban? Ennek több oka lehet, de a legáltalánosabb az, hogy énünk még
mindig útban van, cél akar lenni, önmaga ura akar lenni és maradni. Isten, az Ő
irántunk való kegyelméből és odafigyeléséből ezt nem engedi. Távolítsd el az
ént a trónteremből, helyezd a szolgák szállására, ahova tartozik és akkor az
lesz belőle, amire pont megfelel: csatorna, amin az isteni szeretet végtelen
áramlásban folyik keresztül. Mivel ekkor már tiszták szívünk indítékai, Jézus
valóban az Úr lesz életünkben. Jézus korábbi "egyszer igen, egyszer
nem" uralma valójában egyáltalán nem is volt uralom, mert tudatos
szándékaink ellenére az én ült a trónon.