AZ EMBERI SZELLEM SZEREPE
Az emberben az Isten képére és
hasonlatosságára teremtett emberi szellemnek kettős feladatot kell betöltenie.
1. Az
emberi szellem szerepe volt az, hogy az embert Istenhez kapcsolja és így
képessé tegye az embert arra, hogy Istentől életet és bölcsességet kapjon.
A Biblia az Istennel való
kapcsolatot nevezi "élet"-nek. Amikor a Biblia életről és halálról
beszél, akkor mindig egy kapcsolatról szól, nem létezésről. Az Élő Istenhez
való helyes kapcsolódás élet, a Tőle való elszakadás halál. Ebben a halott
állapotban tovább létezhetünk, járkálhatunk, nevethetünk, harcolhatunk,
sírhatunk és dolgozhatunk; de halottak vagyunk, mert már nincs kapcsolatunk
Istennel, az élet Forrásával.
Az ember szellemének kellett
lehetővé tennie azt is, hogy az ember hozzáférjen az isteni bölcsességhez, ami
elrendezi és irányítja életét. Nagyon fontos felfognunk azt, hogy Isten
sosem úgy tervezte, hogy az emberben magában – Tőle függetlenül – legyen a bölcsesség
forrása életének sikeressé tételéhez. A bölcsesség hiánya az
ember nagy problémája ma. Az ember roppantul okos, de bölcsesség nélkül okossága
romboló erővé válik. Ezért jellemezte egy világi író nemrégiben elég szomorú
módon így az emberiséget: Az emberi nem végülis, nem több, mint egy rendkívül
okos és pajkos majomfajta."
Mi a bölcsesség? A bölcsesség az
a képesség, hogy a helyes és igazi célokat kiválasszuk és hogy ezeket a célokat
a legjobb eszközökkel érjük el. A Biblia két dolgot mond erről. Először is,
a bölcsesség forrása egyedül Isten.
"...Áldott
legyen az Istennek neve örökkön örökké: mert Övé a bölcsesség és az erő." (Dániel 2:20.)
"Az
Úr azért bölcsességet ada Salamonnak, amint megmondotta vala néki."
(1Királyok 5:12.)
Másodszor: mivel Istentől származik
és Tőle kell megkapnunk, a bölcsesség az emberben mindig a szívben helyezkedik
el, nem a fejben; a szellemben, nem pedig az elmében. Ezért nem függ
szükségszerűen sem az értelmi képességektől, sem a tanultságtól.
"Józsué,
a Nún fia pedig beteljesedék bölcsességnek Szellemével..."
(5Mózes 34:9.)
"Hogy
a mi Urunk Jézus Krisztusnak Istene, a dicsőségnek Atyja adjon néktek
bölcsességnek és kijelentésnek Szellemét az Ő megismerésében." (Efézus
1:17.)
2. Az
emberi szellem, mivel hozzáfért az isteni bölcsességhez, az ember lényének az a
része volt, amely az ember életét uralta és irányította.
A bukás előtti Ádámnak elméje
irányította testét, szelleme uralta elméjét és a Szent Szellem kormányozta
szellemét. Ebben az isteni rendben az ember tökéletesen ép lény volt, nem volt
természetében olyan rés, amin keresztül a betegség és bűn be tudott volna
hatolni. Ádám nem csak hogy ép teremtmény volt, hanem Istenközpontú is és ezért
teljesen kiegyensúlyozott. Mivel szelleme irányította, összekapcsolva őt az
Univerzum Élő Központjával, minden képessége és törekvése tökéletes összhangban
és gyönyörű egyensúlyban volt.
Az Egyházban az egyik állandó probléma
mindig az egyensúllyal volt. Ez ma is létezik, még a Szent Szellem jelenlegi
mozdulásában is, mert oly sok keresztény már nem ismeri fel, hogy szelleme
egyéni élete irányító központja és ezzel együtt már a Szent Szellem jelenlétére
sem ébred rá, aki a Test együttes életének alkotó központja és
kiegyensúlyozója.
AZ EMBERI LÉLEK SZEREPE
A "mélyebb élet" tanítás
képviselői néha hajlamosak lekezelni az ember lelkét. Némely dolgokat
"lelki"-nek neveznek, mintha a lelki szükségszerűen gonosz lenne. Ezzel
azt sugallják, hogy a lélek annyi problémát okoz a szellemi életnek, hogy
mindent összevéve sokkal jobb lenne nélküle. Valójában gyakran emiatt az a
benyomásunk, hogy lehetséges teljesen kikerülni a lélek hatása alól és egészen
szellemben élni. Ez viszont nem csak lehetetlen, hanem végzetes félreértése is
a Biblia valódi tanításának. Igaz, hogy a léleknek vannak problémái és a lélek
okoz is gondokat, mert a bűn megrontotta, de Isten teremtette és valójában az
ember olyan alkotórésze, amely Isten szívének különösen kedves.
A lélek feladata az emberben az,
amint azt az 1Mózes 2:7-ben láttuk, hogy az ember belső, szellemi lényét az
ember külső, hús-vér lényéhez kapcsolja. Más szóval, a lélek az ember szellemi
életét testi formába önti és testi kifejezést ad neki. A megtestesülésnek ez az
alapelve csak az embernél található meg. Vannak teremtett lények, melyek a
szellemi világban élnek: az angyalok, a gonosz szellemek stb. Vannak az anyagi
világban is teremtett lények: az állatvilág különböző csoportjai. Csak az ember
él az anyagi és a szellemi világban egyaránt. Az ember lelki képességei kötik
össze a szellemet a testtel, ezért a lélek dicsőséges rendeltetése volt az,
hogy a szellemi világ értékrendjét és valóságait bevezesse a természet
világába. Isten azért alkotta ilyennek az embert, hogy megoszthassa Saját
Szeretet-természetét a teremtettséggel és ezért kapott az ember uralmat is.
"Mert
nem angyaloknak vetette alá a jövendő világot, amelyről szólunk. Sőt bizonyságot
tett valahol valaki, mondván: Micsoda az ember, hogy megemlékezel őróla,
avagy az embernek fia, hogy gondod van reá? Kisebbé tetted őt rövid időre az
angyaloknál, dicsőséggel és tisztességgel megkoronáztad őt és úrrá tetted
kezeid munkáin." (Zsidók 2:5-7.)
Amikor az angyalok elbuktak, a
kinyilatkoztatás szerint Isten nem gondoskodott nekik megváltásról. Amikor
azonban az ember vétkezett, Isten annyira elkötelezte Magát ezek iránt az apró,
az Ő képére alkotott teremtmények iránt, hogy hihetetlen mértékben
összekapcsolódott velük: kezük által meghalt, hogy megváltsa őket.
"Mivel
tehát a gyermekek testből és vérből valók, ő is hasonlatosképen részese lett
azoknak, hogy a halál által megsemmisítse azt, akinek hatalma van a halálon,
tudniillik az ördögöt, és megszabadítsa azokat, akik a haláltól való félelem
miatt teljes életökben rabok valának." (Zsidók
2:14-15.)
Az ember büszke lelki élete
képességeire; és amint látni fogjuk, gyakran ez a legnagyobb problémája.
Ugyanezek a képességek jelentik azonban az ember dicsőségét is, azért halt meg
Isten Fia, hogy ezeket megváltsa. Csak egyszer mutatkozott meg, milyennek is
szánta Isten ezeket a képességeket. Az utolsó Ádámban Maga az Örökkévaló Fiú
vett fel emberi testet és emberi természetet.
"Azért
a világba bejövetelekor így szól: Áldozatot és ajándékot nem akartál, de testet
alkottál nékem." (Zsidók 10:5.)
Az ebben a testben megmutatkozó
lelki élet késztette Jánost arra, hogy leírja: "És az Ige testté lett
és lakozék mi közöttünk (és láttuk az ő dicsőségét, mint az Atya egyszülöttjének
dicsőségét), aki teljes vala kegyelemmel és igazsággal." (János
1:14.).