2013. január 24., csütörtök

Tom Marshall - A felfordított ember


Amint láttuk, Isten szándéka nem az volt, hogy az emberben legyen a bölcsesség forrása; hanem szelleme által Isten bölcsességéhez kellett hozzáférnie. Az Éden kerti kísértés is ezt a kérdést célozta meg. A Sátán azt javasolta az embernek, hogy nyúljon át az Isten által felállított határon, ragadja magához a bölcsesség forrásait, s akkor már megszűnhetne az Istentől való függés szüksége.
Évát megcsalta a Sátán és utána az egész emberiséget, ugyanis a bölcsesség nem volt ott a jó és gonosz tudásának fáján. A bölcsesség végig ott maradt, ahol mindig is volt, az Élet Fáján, azaz Krisztusban: "Akiben van a bölcsességnek és ismeretnek minden kincse elrejtve" (Kolossé 2:3. az angol fordítás szerint).
            
A jó és gonosz tudásának fája nem bölcsességet hozott, hanem halált. Az ember kiűzetett a Kertből és így az Élet Fájához - és annak bölcsességéhez - sem fér hozzá, amíg el nem jön a Megváltó és egy másik fa által, amely a Golgotán áll, meg nem nyitja az ember számára a visszavezető ajtót. Közben viszont az elbukott ember saját bölcsessége szerint próbál élni. Célokat tűz ki, de azok önző törekvése és aljas féltékenysége által motiváltak. Eszközöket eszel ki céljai elérésére, de zsákmányul esik a földi, nem szellemi, hanem démoni "bölcsességnek" (Jakab 3:15.). Az ember úgynevezett bölcsessége nemcsak nem ismeri Istent, hanem végletes őrültségbe is vezeti az embert - arra buzdítja, hogy keresztre feszítse a dicsőség Urát.


A TRÓNFOSZTOTT SZELLEM

            Amikor az ember vétkezett, nemcsak az isteni bölcsességhez nem férhetett többé hozzá, hanem természetében is romba dőlt az isteni rend: Az ember szelleme, mivel megszűnt a kapcsolata Istennel, elvesztette erejét és tekintélyét. Ugyanakkor a jó és gonosz tudásának fája felgerjesztette az ember lelki erőit és testi vágyait. Ennek a bűnnek további hatása az volt, hogy az ember életében az uralmat a lelki, vagy a testi képességek vették át.
Némelyeket erős értelmük irányít, mások ki vannak szolgáltatva erős érzelmi természetüknek, vagy zsarnoki akaratuknak, megint másokat testi vágyaik és törekvéseik vezetnek. Ilyenkor az eredmény mindig tragikus, mert Isten sem a lelket, sem a testet nem teremtette uralkodásra, ezért erre egyikük sem képes. Ebből a versengő törekvések közötti állandó erőharc következik, melyek mind kielégülést követelnek és mindegyikük a legfőbbnek kiáltja ki magát. Az ember végül reménytelen háborúba keveredik önmagával, meghasonlottá és kiegyensúlyozatlanná válik, a tagjaiba rekesztett bűn rabszolgájává.
            
Emlékezz arra, hogy az ember szelleme tovább létezik és működik. A halál azt jelenti, hogy a szellem elvesztette összeköttetését Istennel, az Élet Forrásával, de azért létezik a szellem - noha nincs jobb állapotban, mint az ember lényének többi része. Az ember szelleme a Sátán uralma alá került, mert Isten úgy teremtette meg, hogy a hatalom és tekintély külső forrásához kapcsolódjon.

"...Holtak valátok a ti vétkeitek és bűneitek miatt, melyekben jártatok egykor e világ folyása szerint, a levegőbeli hatalmasság fejedelme szerint, ama szellem szerint, mely most az engedetlenség fiaiban munkálkodik."  (Efézus 2:1-2.)

Az újjá nem teremtett embernek is működik a szelleme és azzal valódi szellemi ta­pasztalatokra tehet szert. Szellemével kapcsolódhat a szellemi világhoz; de mivel a bűn elválasztotta Istentől, csak azt a szellemi területet érheti el, amely szintén a halál ál­lapotában van. Ezt fel kell ismernünk, mert ma sok szellemi élményt szerezhetünk, ami a halál birodalmából származik és semmi köze Istenhez. Itt nem csak spi­ri­tiz­mus­ra, az okkultizmusra és a pogány vallásokra gondolunk, hanem a bálványimádás min­den ősi és mai formájára is. Mindezek mögött az ember szellemére éhező démoni te­vékenység rejlik, ami nem adja, hanem kiszipolyozza az életet.
Tegyük ehhez hozzá az ember betegségek sújtotta testét és akkor Ézsaiással együtt felkiálthatunk: "Minden fej beteg és minden szív erőtelen. Tetőtől talpig nincs e testben épség, csupa seb és dagadás és kelevény" (Ézsaiás 1:5-6.).