Most
végre felfedezhetjük, hogy nem csak megszabadultunk az éntől, hanem az én is
felszabadult. Az én trónfosztásának célja nem az én elbocsátása, hanem kiteljesítése.
Mivel "elvesztettük" önös életünket, megtaláltuk azt. Az én, amíg nem
a saját helyét foglalta el életünkben, állandó félelemre és csalódásra volt
ítélve, mert olyan feladattal küzdött, amire teljesen alkalmatlan és ami messze
meghaladja képességeit. Ha azonban az én helyesen viszonyul környezetéhez,
csodálatos beteljesedés vár rá.
Azt azonban hangsúlyoznunk kell,
hogy a Keresztet nem lehet kikerülni. Ha még trónon ülő énünk életéhez
megpróbálunk helyeslő, támogató, önmagunkat előnyben részesítő módon
viszonyulni, katasztrófa felé tartunk. Sok jó és igaz dolgot írnak, tanítanak
ma az énhez való pozitív hozzáállásról. Ezeket a dolgokat el is kell mondani.
Bukásra vagyunk azonban ítélve, ha a Kereszttől függetlenül bízunk a megszentelődésben.
A valódi szabadság akkor válik lehetővé, ha már a kereszt elvégezte munkáját és
az én felszabadult arra, hogy ne cél legyen, hanem eszköz.
A BIZONYTALANSÁGBÓL VALÓ FELSZABADULÁS
Minden emberi lénynek szüksége van
arra, hogy tartozzon valahová, hogy jelentős legyen és meglehetős biztonságot
élvezzen.
Az én-központú élet alapvetően, természeténél fogva
bizonytalan. Nem lehet meg benne a valahova tartozás érzése, mert az élet
bezárul önmagába. Hiányzik a fontosság,
mert az én
a maga kis
világának középpontja . Nincs
biztonság, mert nagyon sok külső hatást az énre nézve veszélyesnek értelmezünk,
mivel az én nagyon sok szeretetet kap teljesen rend-szertelenül. Amikor azonban
az én felszabadul arra, hogy a szeretet csatornája legyen, lehetővé válnak az
őszinte és értelmes kapcsolatok először Istennel, aztán más emberekkel.
Nemrég mondta valaki egyik
barátomról: "Úgy tűnik, hogy mindig nagyon biztonságos kapcsolata van
Istennel." Az én igazi szerepében, a maga feladatát végezve, utat nyit
arra, hogy ezt Isten minden gyermeke megtapasztalja.
"Mert
Ő, Maga Isten, mondta: Semmiképpen nem hagylak el, nem adlak fel, nem hagylak
támogatás nélkül. Nem, nem, semmilyen mértékben sem hagylak segítség nélkül,
nem pártolok el tőled, nem hagylak cserben, nem lazítom szorításomat rajtad.
Biztosan nem!" (Zsidók 13:5. az Amplified angol fordítás szerint)
Az én így valódi fontosságot kap,
mert tudja, hogy van mit adnia. Nagyon gyakran úgy érezzük, hogy kis értékű és
nem valószínű, hogy megbecsülésre talál az, amit Istennek vagy másoknak adni
tudunk. Ezért vagy nem adunk semmit, vagy úgy adunk, hogy nem várunk választ,
illetve nem vagyunk nyitottak rá.
Most azonban felfedezzük, hogy
fontosak vagyunk Istennek. "Áron vétettünk meg." Amit mi
imádásban, szeretetben és közösségben felajánlunk Neki, az értékes a szemében
és Ő túláradóan válaszol rá.
SZABADSÁG ARRA, HOGY
ÖNMAGUNK LEGYÜNK
Egy estén, miután erről a témáról
beszéltem, egy bizonyos gyülekezet egyik vezetője azt mondta nekem: "Tom,
évek óta most érzem úgy először, hogy mélyet lélegezhetek és lehetek egyszerűen
önmagam." Tudod, ő nagyon sokakhoz hasonlóan megpróbált mások vele szemben
támasztott elvárásai szerint élni. Tudom, mit kellett átélnie. Valaha én is
megpróbáltam egy nyáj sikeres pásztorának képét nyújtani. Ez szörnyen nehéz
munka, mert az nem én voltam és bukásra volt ítélve, mert nem volt igaz. Azóta
már rájöttem, hogy csak önmagamnak kell lennem, senki és semmi másnak.
Az én megtagadása nem az egyéniség
elsüllyesztése, avagy megtagadása, hanem valójában az igazi egyéniség
lehetőségeinek helyreállítása. Már idéztük a Galata 2:20-at. Hadd fogalmazzam
át egy kicsit, hogy kifejezzem, hitem szerint mit akart az apostol mondani:
"Én, az énközpontú, megfeszíttettem Krisztussal. Mindazáltal én, az egyén,
élek; azonban nem az énközpontú én, hanem Krisztus él bennem, az
egyénben."
Hadd mutassak meg valami nagyon
szépet a Kolossé 3:4-ben! A szó szerinti fordítás a következőképp hangzik:
"Valahányszor
Krisztus, a mi Életünk megnyilvánul, akkor ti is megnyilvánultok Vele
együtt dicsőségben."
A szövegösszefüggés szerint a
megnyilvánulás elsősorban Jézus második eljövetelére vonatkozik, de valami
közelebbit is jelent. Azt, hogy amikor Krisztus megnyilvánul az életünkben,
akkor mi is (valódi személyünk) megnyilvánulunk Vele együtt. Ő valójában meg
sem tud nyilvánulni bennünk, ha mi nem vagyunk hajlandók valódi önmagunkat
mutatni. Krisztus csak úgy látszhat bennem, ha én kész vagyok engedni, hogy az
én valódi énem is látsszon. Ha a valódi énnek így kell látszania, akkor
folyamatosan fogyniuk kell azoknak a rejtett területeknek, amelyeket egymás
elől eltakarunk.
Ez nem jelenti azt, hogy
életünk minden részletét meg kell osztanunk mindenkivel a gyülekezetünkben vagy
közösségünkben. A szív magatartása fontos, hogy nem tartjuk fenn és nem
építjük a gyenge területeinket eltakaró falakat.
Minden adott helyzetben a
szeretetnek és a bölcsességnek kell meghatároznia, hogy mennyit adunk
magunkból. Más szóval, olyan szintig nyitjuk meg magunkat, amilyen szinten
az emberek reagálni tudnak dolgainkra anélkül, hogy veszélyeztetve éreznék
magukat. Megrázó, sőt romboló élmény lehet valakinek, ha olyan mélyen
nyílunk meg valaki előtt, amire nincs felkészülve.
Az viszont valami más, amikor
egyszerűen, őszintén önmagunk vagyunk. Az a csodálatos, hogy amikor
felbátorodunk arra, hogy csak önmagunk legyünk, mindig valami sokkal szebb
kerül napfényre, mint az a kép, amit mutatni próbáltunk korábban! Még ennél is
csodálatosabb az, hogy ha mi felfedjük magunkat, ezt Ő mindig azzal jutalmazza,
hogy velünk együtt Önmagát is felfedi!
Nagy szabadulást tapasztalunk a
keresztényeknél gyakori, bizonyos helytelen viselkedésekből is. Az egyik a
hamis alázat, ami képtelen természetesen, kedvesen elfogadni a dicséretet, vagy
bókot. Az alázat egész területén nagy felszabadulást fedeztem fel önmagamnál.
Egykor nagyon igyekeztem alázatos lenni, amíg rá nem jöttem, hogy elég büszke
kezdek lenni alázatosságomra. (Nagyon megalázó felismerés az, hogy büszke vagy
az alázatosságodra!) Hálás szívvel engedtem el mindezt. Felismertem, hogy
Istent sokkal jobban foglalkoztatja a kevélység veszélye, mint engem. Sőt, Ő
sokkal előbb felfedezi azt bennem, mint én és ha szükségem van rá, pusztító
hatékonysággal tudja kilyukasztani kevélységem léggömbjét, hogy rendes
méretemre menjek össze. Mivel Ő valóban a Jó Pásztor, Rábízhatom ezt és életem
más, hasonló területeit.
Amikor szabadok vagyunk arra, hogy
önmagunk legyünk, hitelessé válunk és mivel hitelesek vagyunk, megbízhatók,
azaz szavahihetők is leszünk. Sose félj megmutatni erősségeid mellett
gyengeségeidet és sikereid mellett bukásaidat is! Évekkel ezelőtt egy anglikán
hölgy mondott nekem valamit, ami tovább formálta szolgálatomat. Azt mondta:
"Ön nagyon sokat segített nekünk, mert azonosulni tudunk az ön
gyengeségeivel." Az emberek nem erősségeinkkel azonosulnak. Talán
csodálják győzelmeinket, de nem tudnak azonosulni velük. Bukásainkkal
azonosulni tudnak; és ha ezekből a bukásokból tanultunk meg Istenben valamit,
akkor élő igazságot adhatunk az embereknek.