Az emberek sorsáról csak a halál után mondhatunk a valósághoz közelálló véleményt. Sorsunk nem áll, hanem forog. Aki ma hintón jár, holnap már a kocsi új gazdájának lehet a szolgája. Aki tegnap gazdag volt, holnap újból kezdheti elölről. Száz év sem kell ahhoz, hogy mindnyájan kopaszok és szegények legyünk, s ki tudja, mennyi minden érhet még addig minket. Tekintve, hogy egyszer mi is kerülhetünk kívülre, vigyázzunk, ha a piszkos vizet kiöntjük az ablakon. „Amilyen mértékkel mérünk, olyan mértékkel mérnek nekünk is" (Mt 7,2) - ezért ügyeljünk arra, hogy a bajbajutottakkal megértően bánjunk.
Az emberi természet egyik tulajdonságára sem haragszom annyira, mint arra, amelyet az emberek akkor tanúsítanak, amikor egyik társuk leesik a szerencse létrájáról. „Le vele" - kiáltják ilyenkor -, „sose volt jó semmire!"
Egy kutya sem falja fel a másikat, de az emberek elpusztítják egymást, mint a kannibálok s emellett e tettükkel még dicsekszenek is. Ezrek vannak a világon, akik ha egy kereskedő bajba jut, rászállnak mint a saskeselyű a dögre, s lerágják azt ami még megmaradt. Igaz a közmondás: „Ahol a dög, odagyűlnek a saskeselyűk" (Mt 24,28). Ahelyett, hogy a segítségére lennének e szegénynek, durván bánnak vele, mert azt kiáltják: „Úgy kell neki!"
Az egész világ csak üt a szerencsétlenül jártakon. Ha valaki tönkrement, mindenki az ostorát pattogtatja. Ha kidőlt egy fa, mindenki szalad és hozza a fejszéjét. Ha ég egy ház, a szomszédok melegszenek a tűznél. Ha valakinek az üzlete rosszul megy, barátai elhidegülnek s ha véletlenül az úttesten támolyog, kocsijukkal átgázolnak rajta. Ha valaki lecsúszott, akkor így kiált az önzés: „Legyen gondunk rá, hogy lent maradjon, mert így több hely marad nekünk!"
Ε szomorú sorsban még súlyosabb az, hogyha valakit egyszer letaszítottak - nehogy az újból talpra álljon -, lábbal a nyakára hágnak. Nem kellemes hallani, hogy bolondok voltunk, mert legalább ötvenféle mód kínálkozott a súlyos helyzetből való kikászá- lódásra, de nem volt annyi eszünk, hogy a sokból egyet is felismerjünk. - „Nem kellett volna a játékot elveszíteni" - mondják. Még Szántó János is észreveszi, ha valaki rosszul lép a sakktáblán.
„Jobban kellett volna vigyázni az erszényre a vásári sokadalomban!" - ezt mindenki tudja, de senki sem ajánlkozik, hogy az elveszett tallér helyett másikat adjon.
„Kár volt oly messzire menni a tó jegén!" Ez igaz, de a fuldokló életét ez már nem menti meg! Foszlott kabáton könnyű lyukat hasítani, de az éhező családnak a jó tanács rossz táplálék. Ha tanácsot adok, de fukar a szívem, Olyan kert ez, amelyben csupán a gaz terem!
Adj kölcsön egy kis zsineget, hogy az elszakadt kötelet összekössem és csak azután ócsárold ócska szerszámom, ha már hazaértem. Adj vén lovamnak egy kis abrakot és azután nógasd sebesebb futásra. Légy részvéttel irántam és én hálás leszek érte, de emellett ne felejts el a zsebedbe is nyúlni, mert különben minden részvéteddel feleslegesen állsz mellettem.
Akik az élet útján lefelé csúsznak, mielőtt a hegy lábához érnek, Júdással találkoznak. Akiket szükség idején segítettünk, megfeledkeznek tartozásukról, vagy hálátlansággal fizetnek. A fiatal hajtás az öreg törzs nedvét szívja ki. A fiatal csikó anyja tejét szívja és utána megrugdossa. Egy régi közmondás azt mondja: „Úszni tanítottalak és most azt szeretnéd, ha már megfulladnék". Ez gyakran így van az életben. A kutya a farkát csóválja addig, míg a csontot meg nem kapta, azután harap, ha a közelébe mész. A már megevett kenyeret gyorsan elfelejtjük és hamar megvetjük azt a kezet, amely azt adta. A gyertya másoknak világít és önmagát emészti fel! Semmit sem felejtenek el az emberek olyan hamar, mint a jót, amit mástól kaptak. Mindenki önmagának a legközelebbi felebarátja, ez a világ aranyszabálya. A róka saját bőréről gondoskodik és egyáltalán nem szándéka a farkát elveszíteni barátja kedvéért.
A nemes jellem mindig a gyengébbnek fogja pártját, de a nemes jellemek nem szaladgálnak az utcán, ritkák, mint a sasok. Szarkát, vércsét és héját sokszor látunk, de sast néha egész életünkben egyszer sem. Hallottunk-e már arról, hogy a varjúk, mielőtt megették a döglött bárányt, károgásuk- kal gyászbeszédet tartottak? Ez csodálatosan egyezik azzal az eljárással, amikor a szomszédok így sopánkodnak: „Milyen borzasztó! Hogy történt? Milyen nagy szerencsétlenség!" - Utána pedig nekiesnek a prédának és sietnek, nehogy ne jusson nekik. A legtöbb ember annak kínálja fel a segítségét, akinek nincs szüksége rá. Minden vándor oda hajít követ, ahol már egy rakás van. Minden szakács ért a kövér disznó sütéséhez, de a soványát megégeti.
"Amíg jól megy a sorsod, száz barátod van - ha borul fölötted, mindegyik elillan!"
Kedvező szél esetén mindenki segít. Míg rotyog a fazék, virágzik a barátság. De nem terem hízelgő a nyomor viskójában és az elhervadt rózsa nem talál vevőt. Minden szomszéd, ha gazdag vagy, rokonának vall, de a szegényt még a saját testvére sem ismeri. A földesúr suttogását megértik fél kilométerről, de Nyomor özvegyének a kérése a kerítésen túl már nem hallható. Az emberek szívesen öntenek vizet a tele hordóba és rendeznek ünnepi lakomát azoknak, akik nem éhesek, azért, hogy ugyanolyan jót, sőt még jobbat kapjanak viszonzásul (vö. Lk 14,12-14). Ha van már libád, akkor kapsz még egyet ajándékba. Ha van lovad, akkor kapsz kölcsön egyet, ha kell. Biztosan kap kölcsön árpát az, akinél a csűr tele van búzával. De ki kölcsönöz annak, akinek semmije sincs?
Legfeljebb az a régimódi jó lélek, aki még hisz a Bibliában, szereti Urát és Igéje szerint cselekszik: „Adjatok kölcsönt, semmit érte nem várván" (Lk 6,34).
Sokszor láttam, hogy „előkelő emberek" jó barátságban voltak bukófélben levő kereskedővel, mert csontjain reméltek még vala- . mi rágni valót. A szegény „madarat" az ügyvédek és az uzsorások először szárnyaikkal betakarják, aztán csőrükkel megkopasztják. Ha ezek az emberek feltűnően nyájasak és tele vannak részvéttel, akkor legfőbb ideje annak, hogy a szegény embert ez óvatosságra intse. Nem jó jel, ha a róka besétál a tyúkólba s ezekkel az udvarias szavakkal köszön: „Ragyogóan szép jó reggelt kívánok, szeretetteljes barátnőim!"
Azonban a tönkrement embernek nem kell kétségbeesnie, mert él az Isten és Ő az elhagyottak barátja. Ha nincs senki, aki az elesetteknek kezet nyújtson, nem késik az Úr és segítségül lesz azoknak, akik Benne bíznak. Az istenfélő tűzbe kerülhet, de nem ég meg. Reményét elöntheti az ár, de nem fullad meg. Mindig új erőre kap. Ha a domb meredek, szíve annál erősebb s azon a ponton is túljut, amelyen mások összeesnek és meghalnak.
Amíg élünk, reméljünk! Ha a szerencse lováról leestél, ne maradj fekve az árokban! Kelj fel ismét, jó öreg barátom és próbáld meg újra a szerencsédet - üzeni neked Szántó János. Jónást a tengerbe dobták mégis visszatért a partra és egyáltalán nem volt kárára e különös vízi út.
Ne felejtsétek el soha, hogy a megpróbáltatások a legjobb alkalmak arra, hogy Istenben bízzunk. Az erőtlen hit csak a szélcsendben nem süllyed el - az erős hit, mint az életmentő csónak, biztonságot nyújt a viharban is. Mit ér a hitünk, ha nem bírja ki a megpróbáltatásokat? Ha nem tudunk hinni Istenben, amikor a sors próbái közt szükségünk van rá, akkor hitünk erőtlen! A tolvajnak addig hiszünk, amíg látjuk. így vagyunk Istennel is? Nem! Jó az Úr és kegyelmes, mert megjelenik idejében az övéinek. Ezért dicsérjük szent nevét!