"A józan ész számára mindez cégéres ostobaság. Érthetetlen, hogyan keveredhet bele egy intelligens ember egy ilyen ostoba vallásos hóbortba. A helyszínen tett egyetlen látogatás is elég ahhoz, hogy a gondolkodó emberben undort keltsen. Minél több dolog kerül napvilágra, annál többen elriadnak majd, még ha bibliailag vagy más szempontból képzetlen, egyszerű emberekről van is szó." – Los Angeles Daily Times
Az Azusa utcai ébredés és Misszió centenáriumának évében is még meglepõdök az ellenséges érzelmek intenzitásán, melyeket az ébredés a Los Angeles-i lakosság körében kavart fel 1906-ban. A nyitó idézet írója a Los Angeles Daily Times  napilap  szerint  jól-informált  úriember. Nem tudjuk ki volt; nem tudjuk, miért volt jólinformált; mindössze annyit tudunk róla, hogy véleménye szerint az ébredés cégéres ostobaság és vallásos mánia volt.
Egészen mostanáig keveset tudtunk az  Azusa  utcai  misszióról  és  magáról az  ébredésrõl,  amely  azt  életre  hívta. Amit  eddig  tudtunk,  az  többnyire Frank  Bartleman  írásaiból  származott. 1925-ben  kiadott  könyvének  címe, „Hogyan jött el Pünkösd Los Angelesbe” (How Pentecost Came to Los Angeles) azt sejteti, hogy az Azusa utcai misszió és ébredés történetét írja le. A könyv  tíz  fejezetébõl  viszont  csak egyetlen egy foglalkozik az Azusa utcával. Ezen kívül két-három fejezet tartalmaz még rövid utalásokat.
1906  és  1909  között,  amikor  az ébredés  fénykorát  élte,  mások  is  írtak róla. Nagyon sok ránk maradt történet viszonylag kevés szóbeli és írásbeli be számolón alapul, s ezek közül is a legtöbb  erõsen  elfogult.  A  történetírók ebbõl használtak fel néhányat, hogy az alaptörténetet felvázolják, de az elmúlt száz  év  során  kevés  használható  új anyagra történt hivatkozás. Ennek következtében egészen napjainkig az ébredés mélységérõl és hatásáról ismereteink igen-igen korlátozottak voltak.
Az elmúlt 35 évben Dél-Kaliforniában éltem, itt szolgáltam. Az utóbbi 30 évben történelmi kutatásaim fókuszában az Azusa utca állt. Olyan forrásanyagokat fedeztem fel, melyek felkutatására a legtöbb  történésznek  nem  lett  volna ideje: hivatalos okmányok özönét tanulmányozhattam át (többek között térképeket,  városi  címjegyzékeket,  bírósági iratokat, népszámlálási adatokat, újságcikkeket, születési-, házassági- és halálozási  adatokat, magánlevelezéseket  és személyes naplókat). Ugyanakkor jó néhány olyan személlyel készítettem interjút, akik ott voltak a kezdeteknél.
Amikor  összeraktam  a  forrásokból kinyert sok ezer kis részletet, összeállt a kép. Ellentétben névtelen írónk bírálatával, mely szerint az ébredés lényege  „cégéres  ostobaság”  és  „vallásos
hóbort”  volt,  az  Azusa  utcai  események egy olyan világméretû mozgalmat szültek, amely örökre megváltoztatta a kereszténység  arculatát.  Ellentétben egy  korabeli  Los  Angeles-i  prédikátor meggyõzõdésével — aki az Azusa utcai  misszióról  azt  tartotta,  hogy  „az egy  olyan  hely,  ahol  az  emberek  csak fecsegnek, ugrálnak, táncolnak, dülöngélnek; ahol gyalázatos módon keveredik  a  fekete-afrikai  mágikus  babona  a fehérbõrûek õrületével; nem több hisztérikus  lidércnyomásnál,  ami  hamarosan szertefoszlik” — én értékelni tudtam azt a sokféle reakciót, amellyel az emberek  Isten  mély, személyes   érintésére válaszoltak.
Az Azusa utcai ébredés  akkor  kezdõdött, amikor   William   Seymour a Kalifornia állambeli  Los  Angelesbe  érkezett  1906.  február 22-én. Seymour 1870. május  2-án  született, Simon      és Phillis Seymour  fiaként,  akik korábban    rabszolgák voltak. Williamet a római katolikus egyházban  keresztelték  meg,  és  katolikusként nevelték. 1895 után Seymour megtért,  és  elõször  a  metodistákhoz,  majd az Evening Light Saints csoporthoz csatlakozott, ami ma Church of God (Isten Gyülekezete)  néven  ismert  (Anderson, Indiana,  USA).  1900-ban  beiratkozott az  Isten  Bibliaiskolájába  (God’s  Bible School)  és  a  Misszionáriusképzõ  Otthonba (Missionary Training Home), mely egy  metodista  szentségmozgalmi  iskola volt  Cincinnatiben  (Ohio,  USA).  Seymour itt ismerte fel elhívását. Cincinnatibõl Houstonba (Texas), Jacksonba (Mississippi), majd nyugat-Louisianába ment, ahol  pásztorokat  látogatott  és  összejöveteleket  tartott.  1905  körül  visszatért Houstonba,  és  megismerkedett  Lucy  F. Farrow  asszonnyal,  aki  elõtte  egy  afroamerikai szentségmozgalmi gyülekezetet alapított.
1905  júliusában  Charles  Parham egy szolgáló csoporttal Houstonba érkezett,  hogy  az  Apostoli  Hit  üzenetét hirdessék.  Parham  heteken  keresztül hirdette a városban az Igét, Farrow asszony  pedig  a  csoport  szakácsa  volt. Amikor véget értek a houstoni összejövetelek és Parham visszaindult Kansas államba, hívta Farrow asszonyt is, hogy csatlakozzon családjukhoz, mint dada. Farrow asszony elfogadta az ajánlatot, és  Seymourra  bízta  a  gyülekezetét.
Farrow  asszonyt  betöltötte  a  Szent Szellem,  míg  Parhammel  Kansasban volt.  Ez  alatt az idõ  alatt  Seymour  állt helyt a szószéken, és egy Los Angeles-i fiatalasszony, Neely Terry is besegített a gyülekezet gondozásába.
Forrás: Ceciil M. Robeckk,, Jr.. (PPhD) A  kaliforniai  Fuller  Teológiai  Szeminárium (Fuller  Theological  Seminary)  egyháztörténelem professzora
 
