Szolgálattevõk és programok
Egy  dolog  felől  bizonyosak  lehetünk: a Misszióban egy állandó önkéntescsapat  szolgált.  1906.  szeptember végére a csoportból már hatan elmentek és máshol kezdtek istentiszteleteket tartani. Négyen közülük soha nem jöttek vissza. 1907 elején további három ember  ment  végleg  el  Portlandbe (Oregon) és Indianapolisba (Indiana).  Sok szolgálóról nincsenek képi emlékeink  —  lelkigondozókról,  utcai evangélistákról,  akik  fõként  a  latin-amerikaiak  között  munkálkodtak:  például Abundio és Rosa de Lopez; azokról, akik a Misszió nevében a levelezést végezték:    I.  May  Throop,    C.  J. Hagg asszony és May Field Mayo; akik az Apostoli Hit újságot csomagolták és postázták, mint Tommy Anderson; akik az 1907-es sátoros összejövetelt szervezték,  mint  R.  J.  Scott;  vezetõségi tagokról,  mint  Richard  Asberry,  Louis Osterberg,  James  Alexander,  John Hughes és Reuben Clark; vagy Edward S. Lee, aki gyakran prédikált a gyülekezetben. Tulajdonképpen a szolgálócsoport  mérete  azt  sugallja  —  Frank Bartleman állításával szemben — hogy a Misszió igen jól-szervezett volt.
A Missziónak állandó tagsága és felügyelõ  bizottsága  volt.  Bejegyzett  közösségként mûködtek. Ingatlant vásároltak. Volt hitvallásuk, melynek nagy részét Parhamtól  vették  át.  Vasárnap  délutánonként  gyermek-istentiszteleteket  tartottak az emeleti teremben, a Felházban. Hétfő  reggelenként  vezetőségi  illetve munkamegbeszéléseik voltak. Amint  az  ébredés  egyre  csak  terjedt és újabb Apostoli Hit gyülekezetek alakultak Los Angelesben és a környéken  —  Pasadenában,  Monroviában,
Whittierben  és  Long  Beachen  —, Seymour meghívta ezeknek a gyülekezeteknek a pásztorait is a hétfő reggeli megbeszélésekre.  Az  a  tény,  hogy Seymour Florence Crawfordot tagállami  vezetõnek,  Jennie  Moore-t  és Phoebe Sargentet pedig utcai evangélistának  nevezte  ki,  figyelemreméltó igényességet tükröz a tervezésben.
A Misszió többféleképpen is próbált másokra  hatni.  1906  szeptemberétõl adták  ki  az  Apostoli  Hit  címû  újságot. Nagy bemerítési alkalmakat szerveztek a Long  Beach  melletti  Terminal-szigeten. Százak  ültek  vonatra  és  mentek  a tengerpartra, ahol egésznapos összejöveteleket  tartottak,  miközben  bámészkodó tömeg figyelte őket. Utcai evangélizációkat szerveztek a Los   Angeles   környéki   városokban: Monroviában,  Whittierben  és  Long Beachen. Ezek az összejövetelek eléggé felkavarták a helyi gyülekezeteket, és gyakran letartóztatásokkal végződtek… Amikor valakit letartóztattak, a gyülekezet három dolgot tett. Elõször is nyilvánosságra  hozták  a  letartóztatást,  a  letartóztatottakat  pedig  mártírnak  tekintették.  Másodszor,  úgy  tûnik,  ők  rendezték össze a védelem érveit, hogy a letartóztatottak felhasználhassák azokat a  bírósági  eljárás  során.  Harmadszor,
egy villamosnyi támogatót küldtek, akik a letartóztatott személy munkáját folytatták. Az evangélizációk szervezettsége  és  a  „villamoskocsi-rendszer”  működtetése  láttán  elmondhatjuk,  hogy mindez tudatos volt.
Hitvallás és istentisztelet
Az Azusa utcai misszió által kiadott hitvallásnak  kétségkívül  szentségmozgalmi alapjai voltak. A szentségmozgalmi alapok megtalálhatók  a  hitvallás  megszentelődés iránti  elkötelezettségében:  hitük  szerint ez a kegyelem második és egyben
befejező munkája; olyan esemény, mely a megigazulás után történik. Ez egyértelmûen kitûnik abból is, ahogyan a tagoktól elvárják a szent életet. Nagyon sok  Azusa  utcai  karének  a  szentségmozgalomból  származik.  A  Misszió jellemzően visszatérõ,  „A  Vigasztaló eljött”  kezdetû  éneke  Frank  Bottome-tól  Jézusnak  a  János  evangéliuma  14. fejezet 16. versében feljegyzett ígéretét adja vissza, de az Azusa utcában ez valójában  a  Cselekedetek  2:4  visszatükröződésévé vált.
A  Misszió  komoly  elkötelezettsége az isteni gyógyítás munkája iránt szintén egybevág a szentségmozgalom tanításával.  A  szentségmozgalmi  tanításban gyökeredzik  az  a  gondolat  is,  hogy  az engesztelés a kettõs átok helyett (a test és a lélek halála) kettős gyógyulást hoz (gyógyulás a lélek és a test számára). Az olyan kifejezéseket, mint például „pünkösdi”,  „teljes  evangéliumi”,  „Szent Szellemmel telt” — melyek olyan gyakran elõfordulnak az Apostoli Hit újságban  —  elõször  a szentségmozgalomban használták. Az „Isten Bibliaiskolája” — ahová Seymour is járt — hirdetéseiben találhatunk ilyen és ehhez hasonló kifejezéseket.
Forrás: Ceciil M. Robeckk,, Jr.. (PPhD)
A  kaliforniai  Fuller  Teológiai  Szeminárium
(Fuller  Theological  Seminary)  egyháztörténelem professzora
 
