Aki azt várja, hogy megkapja a felét annak, amit keresett, a negyedrészét annak, ami őt megilleti és semmit sem remél abból, amit kölcsönadott, az körülbelül jól számít. De aki azt hiszi, hogy a holdból arany hull a lába elé, az a legnagyobb bolond a világon. Maradjon reményünk az ész korlátain és az öreg Biblia ígéretein belül. A remény biztos horgonyba kapaszkodik, ha a horgony olyan alapot talált, ami őt is tartja. A remény alap nélkül olyan, mint hordó fenék nélkül, ló fej nélkül, liba törzs nélkül, cipő talp nélkül és kés penge nélkül. Ki más, mint Együgyű Simon kezdi házát a tetőnél építeni, pedig először az alapot kell lerakni.
Ha egy ember lehetetlenséget remél, annak reménye nem reménység, hanem nyilvánvaló ostobaság, mert aratásra vár anélkül, hogy vetett volna. Az ilyen remény csak beszéd alap nélkül. Hasonló a lidércfényhez, amely a vándort a mocsárba csalja.
Nézzétek csak Szegény Vilmost a szegényházban! Állandóan arról beszél, hogy ő egy nagy birtok tulajdonosa s a birtokából cselvetéssel távolították el. Akitől a birtokot örökölte, Földi vagy Földes - vagy valami ehhez hasonló nevű egyén annyi pénzt hagyott hátra, hogy az egész Nemzeti Bankot meg lehetne vele vásárolni. Egy szép nap meg is kapja a pénzét. Emiatt Szegény Vilmos - egy ilyen nagy úr, mint ő! -, a szegényházi posztot nem tartja magához méltónak. Nekem is ígért - ha megkapja az örökséget egy- vagy két ezret a pénzéből, mire én már légvárakat építhetek és seprőnyélen lovagolhatok. Szegény éhenkórász, légvárakat épít, mint sokan mások s a végén csak piszkos körmét mutogatja, mert egyéb vagyona nincs.
A levegőt könnyű szántani, de nincs is sok haszon belőle. Az a munkás, aki többet akar, mint amit két kezével kereshet, azt hiszi, hogy kajszibarackot szedhet vadalmafáról. Aki rendetlen, lusta leányt vesz feleségül és azt hiszi, hogy a felesége jó háziasszony lesz, az ugyanígy vehet libát fejős tehén helyett. Aki fiait kocsmába viszi és rendes embereket akar nevelni belőlük, hasonlít arra az asszonyra, aki a kávéskannát a nyílt tűzre teszi és azt gondolja, hogy az tiszta, fényes marad, mint az arany.
Nem ura öt érzékének az az ember, aki rossz malátából jó sört remél, vagy ha rossz példa után jól nevelt családra számít. Remélni mindig szabad, amíg a szívünk bele nem szakad, de ha fiainkat a kéménybe küldjük, azok - minden reményünk ellenére -, kormosán jönnek vissza. Ha gyermeked hazudni tanítod, hiába várod, hogy becsületes ember legyen belőle. Inkább zárj egy darazsat kátrányos hordóba és várj, míg az ott mézet gyűjt. Gyermekeink csak akkor lesznek rendesek, ha mi is rendesek vagyunk.
Ami a túlvilágot illeti, kár hogy a beszédben nem vagyunk néha óvatosabbak. Például ha egy részeg meghal, az egyik vagy másik barátja azt mondja: „Remélem, hogy a mennyországban van!" Szép, hogy az illető azt gondolja róla, de ilyen esetben ebben reménykedni súlyos hiba. Egyes ember a pokol felé néz és azt reméli, hogy a mennyországba jut. Miért nem mennek ezek az emberek a vízbe, mint a libák, abban a hiszemben, hogy ők szárazak maradnak? A mennybejutás reménye komoly dolog, de ennek Isten ígéretére kell támaszkodnia. Egy ember ugyanannyi joggal remélhetné - az Úr Jézus tanítása szerint -, hogy szőlőt szedhet a bojtorjánbokorról, vagy fügét a tövisbokorról (Lk 6,44), ha az örökkévaló boldogságban reménykedik egy bűnös élet után.
Csak egy szikla van, amelyre jó reménnyel építhetünk, és ez egyedül az Úr Jézus. Szántó János erre épít és nem fél, hogy csalódik, mert ez olyan biztos alap, amelyet sem élet, sem halál meg nem rendít.
Nem akarok a prédikátorok dolgába avatkozni, de záradékul arra figyelmeztetek mindenkit, hogy a hiú ábránd olyan létra, amely nyakát töri annak, aki arra felmászik. Akinek tehát drága az élete, ne próbálkozzék meg vele.