Egy alkalommal lovaimmal a „Jó háziasszony"-hoz címzett fogadó előtt  álltam meg, s mivel a cégér mögött ember és jószág számára barátságos  hely kínálkozott, megpihentem s tollam a legfinomabb, epe nélküli  tintába mártottam. Arra gondoltam, ha Szántó János ily remek tárgyról  ír, ajánlatos illedelmesen viselkednie.
Csodálatos, milyen sok  régi közmondás foglalkozik az asszonyokkal - de nem mindig dicsérőleg.  Tíz egyéb közmondással szemben húsz az asszonyokat ostorozza. Régen a  férfiak meglehetősen nyers hangon beszéltek élettársukról. Egyik-másik  szójárás meglepően durva. Például: „Minden asszony két boldog nappal  ajándékozza meg férjét. Az első, amikor megesküdnek, a második, amikor  meghal". Vagy: „Aki egyszerre vesztette el a feleségét és a garasát, azt  a férfit a garassal nagy veszteség érte".
Még jól emlékszem egy  vén kintornás dalára, amely arról szólt, hogy a rab megmenekülhetett  volna a haláltól, ha megnősül. A rab ennek ellenére inkább a halált  választotta. Ez az ósdi kis dalocska jellemzi a házasságot ócsárló  régi rossz szokásokat.
Az ilyen olcsó szellemesség természetesen nem  az asszonyok rosszaságát, hanem a férfiak haszontalanságát bizonyítja,  mert ellenkező esetben nem találtak volna ki ilyesmit élettársuk  ócsárlására. A korhadt ág reccsen először a talpunk alatt s eszerint a  házastársak közül a férfiak azok, akik e durvaságokat kitalálták. Igaz,  hogy éltek olyan nők, akik a férfiakat arra a kijelentésre  kényszerítették, hogyha a nők termete egyenes arányban állna a  jóságukkal, akkor egy borsóhüvely elég volna arra, hogy számukra ruhát  és kalapot készítsenek belőle. Ezzel szemben hány ezer olyan feleség  létezett, akik testsúlyukkal egyenlő aranynál is többet értek. A Biblia  csak Jób feleségét és Jezabelt említi, ezzel szemben a Sárák és a  Rebekák száma megszámlálhatatlan.
Egyetértek Salamonnal, hogy a jó  feleség drága kincs (Péld 18,22). Ha a sarki fűszeres véletlenül egy  rossz garast adott vissza, azt rövidesen mindenki tudni fogja, de a jó  tallérok százairól senki sem beszél. A csendes, szorgalmas asszony nem  csap lármát s körülötte nincs háborúság; de a házsártos asszonyt messze  földön ismerik. Nagy általánosságban az asszonyok dicséretet  érdemelnek és sokkal jobbak, semhogy a férfiak nagy része megérdemelné  őket.
Az asszonyok jósága mellett az a legjobb bizonyíték, hogy a  férfiak ellen aránylag kevés csípős megjegyzést találtak ki, pedig ide  is illik az a régi közmondás: „Amilyen a liba, olyan a gúnár". Vagy: „A  kanca épp oly joggal rúghat ki a hámból, mint a csődör".
Az  asszonyok általában türelmesek, mert különben a férfiak rosszaságát  gonoszsággal viszonoznák. Igaz, hogy a nyelvük egy kicsit gyorsabb a  kelleténél, de ki csodálkozik azon, ha a haranghoz hasonló szép hangjuk  mellett a harang nyelvéhez is hasonlítanak, mert mint a harangé, az  övék is könnyen jár és mozog ide-oda. Ettől eltekintve sem lehetnek  olyan rosszak, mert különben rég bosszút álltak volna a férfiakon a sok  rágalomért. A férfiak általában nem szeretik szellőztetni azt, hogy  odahaza papucs alatt állnak, s meg vagyok győződve, hogy az erre  vonatkozó közmondások üres léggömbök, mert ha ez igaz is lenne, a  férfiaknak akkor sem volna elég bátorságuk arra, hogy azt bevallják.
A  rendes asszony férjének a jobbik fele, gyönyörűsége, virága, őrangyala  és szívének kincse. Férje nem győzi dicsérni: „Boldog vagyok, ha látlak  életem boldogsága, szívem választotta. Te vagy Isten ajándéka, aki  megfelezed gondjaim és őrzöd nyugalmam!"
A jó feleség a férjnek  „mennyország" e földön. Ő a ház fénye, lelkének öröme, a vigasztalás  lelke. Bármily sorsa legyen e földön, a feleségével mindig boldognak és  megelégedettnek érzi magát. Az ő oldalbordája életének a legértékesebb  része. Akinek kedves a felesége, az türelmesen hordja az élet terhét.  De akinek a felesége követelődző és erőszakos, annak az élete tele van  epével és a boldogság messzire elkerüli.
Ha a férfi hűséges,  akkor az asszony is az szokott lenni. Vannak férfiak, akik sem  asszonnyal, sem asszony nélkül nem boldogulnak. Nyomorultan érzik  magukat a feldicsért nőtlen állapotban, de otthonuk pokollá válik, ha  megnősülnek. Hasonlítanak Varga bácsi kutyájához, mert az sem bírta ki,  ha szabadon volt, de ha megkötötték, éktelen üvöltésbe kezdett. Aki  boldog volt nőtlen korában, az boldog nős korában is, s egy boldog  férjnél nincs boldogabb ember a világon. A boldog házasságban élő férfi  és nő élete kiegyensúlyozott s az élet terhét olyan örömmel viselik,  mint egykor az Eskol szőlőfürtjét vivő férfiak (4Móz 13,24). Úgy élnek,  mint két paradicsommadár, mert rájöttek arra, hogy az osztott öröm  kettős öröm és a megosztott bánat fél bánat. Eletükben ez az új  számtani szabály érvényesül. A gondok szekere könnyen gurul, mert  ketten húzzák és ha egyszer-másszor valamivel nehezebben is megy, annál  jobban szeretik egymást s e szeretettel terhüket kölcsönösen  megkönnyítik.
Ha a házastársak között veszekedés támad, úgy  legtöbbször mind a két fél hibás s az egyik tizenkilenc, a másik egy  híján húsz. Ha egy családban sok a baj, ennek a férj éppúgy oka, mint az  asszony. Károly éppúgy okolható a civakodásért, mint Jolán, sőt  elsősorban ő. Ha a férj önző szeretetében nincs édesség, ne  csodálkozzon azon, ha a nő keserű lesz. A kenyér hiánya a szeretetben is  érezhető, mert a sovány, éhes kutyák marakodnak.
A szegénység  legtöbbször a férfi hátán lovagol be a családba s csak ilyenkor van  szükség arra, hogy az asszony is segítsen kenyeret keresni. A falunkban  egy férfi gyűrűvel ajándékozta meg a feleségét, amelybe a következő pár  szót vésette bele: „Ha nem dolgozol, ne is egyél!" (2Tesz 3,10).  Embertelen gondolat volt, mert nem az asszony dolga megkeresni a  családnak a kenyeret. Az asszonynak az a feladata, hogy jól ossza be a  férje keresetét. Nem a nő bűnös, ha kevés az ennivaló. Az asszony dolga  nem a kenyér megszerzése, hanem annak megfelelő elkészítése. Többet  keres ő ezzel odahaza, mintha napszámba menne dolgozni.
 
