Véleményem szerint a jó gazdálkodás a titka annak, hogy az egyik család tisztességesen megél egy csekély összegből és csupán a rossz beosztás és ésszerűtlen gazdálkodás az oka annak, hogy a másik család ugyanakkor két-háromszor akkora fizetésből sem tudja magát fenntartani. Vannak családok, ahol szerény kereset mellett oly jól élnek, mint egerek a malátában, míg ugyanakkor kétszer annyi keresettel bíró családok úgy vergődnek, mint patkány a csapdában. Mindenki maga tudja, hol szorít a cipő. De a takarékos családnál az a csodálatos, hogy száz garasból többre jut, mint másoknál egy tallérból. Sokan a fűből is tudnak jó levest főzni, míg mások pecsenyehúsból sem képesek elfogadható ebédet készíteni.
Sokan a piacra csak annyi ésszel mennek, mint amennyi Sámson vállában volt. Nem értenek a vásárláshoz. Nem tudnak pénzükért jól és olcsón vásárolni. A vevőnek mindig száz szeme kell, hogy legyen - ehelyett legtöbbször még félszemük sincs s a legnagyobb baj az, hogy még ezt sem nyitják ki egészen. Azért igaz e mondás: „Ha bolondok nem mennének a vásárra, akkor a silány áruk nem találnának gazdára". Ezek sosem jutnak pénzük ellenértékéhez és gyakran csak azért, mert figyelmüket az olcsó áru kelti fel. Elfeledkeznek arról, hogy az olcsó áru gyakran a legdrágább.
Ahol egy garasért öt tojást kínálnak, ott biztos, hogy az ötből legalább négy záp. A szegény ember leginkább kis tételben vásárol, de akkor kétszeres áron, mert aki garasonként vesz, az tulajdonképpen saját háztartása mellett még egy másikról is gondoskodik. Arra kellene törekednünk, hogy két- három heti szükségletet egyszerre szerezzük be, mert így az kevesebbe kerül. A készlet nem pazarlás!
Gyakran helytelen módon takarékoskodunk. A csónakot korhadni hagyjuk, pedig néhány garas árú szurok - amit sajnáltunk megvenni -, megmenthette volna. Mások az apró-cseprő kiadásokkal takarékoskodnak, de pazarolnak a komoly összegeknél. Ezek az emberek bölcsek a garasoknál, de esztelenek a talléroknál. Takarékosak a cseppeknél, de nyitva hagyják a hordó csapját.
Sokan azért vesznek meg valamit, mert olcsó, holott arra sosem lesz szükségük. Ezek megfeledkeznek arról, hogy ami nem kell, az akkor is drága, ha féláron adják.
A szép ruhák vásárlása a szegény ember költségvetésében súlyos tétel. De minek is törődnének Szántó János és társai - akik két kezük keserves munkájával keresik kenyerüket -, a selyemmel és a bársonnyal? Dolgozhat-e a kovácsmester fehér selyemkötényben? Mindig furcsának találtam, ha egy szolga vagy egy munkásember lánya úgy fölcicomázta magát, hogy messziről fel lehetett ismerni az előkelő dáma képében való megjelenés hiú erőltetését. Nem sok tudás kell ahhoz, hogy a békaporontyot megkülönböztessük a haltól, vagy a mákfejet a rózsától. Egy leány tiszta, magához illő ruhában, szerény, üde bájával oly megnyerő, hogy a hiú kisasszonykák nyomába se léphetnek. Ha egy leánynak van egy kis megtakarított pénze, okosan teszi, ha azon szükséges dolgokat vásárol, nehogy a Sátán haszontalan piperkőc dolgok vásárlásával kísértse meg. Csak azt vedd meg, ami hozzád illik s ha ez másnak nem tetszik, hunyja be a szemét. A nő vagy jóravaló, vagy semmirekellő, és hogy ki hová tartozik, a ruháról legtöbbször megállapítható.
Általános vélemény, hogy a pénz gyorsan fogy, bár az is igaz, hogy az a rendeltetése. Jó, ha forog és gazdát cserél, mert nem ér semmit, ha kupacokba rakva őrizzük. Nem az a baj a pénznél, hogy olyan, mint a rossz szolga: hamar megszökik; hanem hogy megtelepszik, urunkká válik. Törekedjünk arra, hogy megtaláljuk az „arany középutat" s amint egy bölcs mondta: „Ne legyünk se tékozlók, se fösvények".
A legjobban az adja ki pénzét, akinek a legjobb felesége van. A férfi a pénzt megkeresi, de azzal takarékoskodni az asszony dolga. A családi házat az okos asszony építi, de a rosszul gazdálkodó nő romba is döntheti. Bölcs Salamon szerint a nők építik vagy rombolják le a házakat. A férfinak nincs szerencséje, ha feleségével szerencsétlen. A takarékos asszony többet ér a nagy jövedelemnél! Jó feleség és egészség a legnagyobb érték, amelyet az ember e földön kívánhat magának.