1905 õszén Parham és Farrow asszony visszatértek Houstonba,   és Parham  bejelentette,  hogy  egy  rövid Bibliaiskolát indít januárban. Farrow asszony  ösztönzésére  Seymour  is  jelentkezett,  bár  a  Texasban  érvényben  levõ szegregációs törvények értelmében csak az elõszobában foglalhatott helyet. Közben  Terry  kisasszony  visszament  Los Angelesbe,  és  beszámolt  Seymourról pásztorának, Julia W. Hutchins asszonynak. Hutchins egy kis gyülekezetet vezetett. Egy földszinti üzlethelyiségben jöttek össze a keleti 9. utca 1604. szám alatt, közel a 9. utca és Santa Fe utca sarkához.  Hutchinsnak  régi  vágya  volt, hogy misszionáriusként Libériába utazzon, és csak a megfelelõ utódot várta a maga helyére. Amikor Terry kisasszony elmondta, hogy szerinte Seymour alkalmas  lenne  erre  a  posztra,  Hutchins meghívta  őt Los  Angelesbe. Parham nem örült Seymour   elutazásának, ugyanis õt (Seymourt) még nem töltötte be a Szent Szellem. Seymour elszántságát látva végül csak elengedte.
Amikor Seymour megérkezett Los Angelesbe, felkereste Hutchins gyülekezetét, és néhány alkalommal hirdette közöttük Isten Igéjét. Hutchins asszony meggyõzõdött róla,   hogy Seymour Szent Szellembe való bemerítkezéssel  kapcsolatos  tanítása nem  összeegyeztethetõ  a  hagyományos  szentségmozgalmi  tanokkal,  és lehívatta  a  Szentség  Szövetség  elnökét, hogy vizsgálja ki az ügyet. Végül Roberts  elnök  döntött:  Seymournak megtiltották,  hogy  a  gyülekezetben tanait hirdesse. Miután Seymour munkanélküli lett, és pénze sem volt, hogy visszautazzon Houstonba, Edward S. Lee  felajánlott  neki  egy  szobát  saját otthonában,  ahol  március  elejétõl Seymour  házi  bibliatanulmányozó  és imaalkalmakat kezdett tartani. A csoport egyre csak gyarapodott,   és   mivel a Lee-ház hamarosan szűkösnek  bizonyult, két   háztömbbel   arrébb,    az    Asberry-házba  helyezték  át az összejöveteleket, az északi Bonnie Brae utca 214. szám alá.
1906.  április  9-én a  Szent  Szellem  hatalmas erővel meglátogatta az imaalkalmat, ahol közel tizenöt afroamerikai hívõ volt je-
len. Többen elkezdtek nyelveken szólni; az  ébredés  elkezdõdött.  Április  12-re találtak egy üres épületet az Azusa utcában.   Aznap   este   Seymour   is bemerítkezett Szent Szellembe. Április 15-tõl, Húsvéttól már istentiszteleteket kezdtek tartani. Április 17-én a Los Angeles  Daily  Times  egyik  riportere  elment  az  összejövetelükre  és  másnap, április 18-án a San Francisco-i földrengés napján, meg is jelent az első újságcikk a Los Angeles-i sajtóban.
Részvevõk
Az Azusa  utcai  misszióban  többféle kultúra találkozott. Egy újságíró így ír a részvevõkrõl:
„Tegnap este mindenféle társadalmi osztályból  voltak  ott  emberek:  tagbaszakadt,  ’harcrakész’  négerek  és  kis tündérkék, akik finom sifon ruhába öltözve  álltak  a  padokon  és  tágra  nyílt kék szemmel figyeltek. Voltak kupakoló munkások  az  északi  Alameda  utcából és  méltóságteljes  hölgyek  a  nyugati Adams utcából. Képviselve volt minden korosztály,  bõrszín,  nemzetiség,  sőt még a felszabadult rabszolgák is.”
A   kupakoló   munkások   tipikus afroamerikai  hordárok  voltak  Los  Angeles  belvárosának  pályaudvarain,  míg a nyugati Adams utcában főleg gazdag fehérek laktak.  A The California Eagle, egy kiváló  Los  Angeles-i  afroamerikai  újság szerint  Seymour  azzal  a  szándékkal érkezett  a  városba,  hogy  egy  többnemzetiségû közösséget hozzon létre.  A  fenti  beszámolóból  világosan kitûnik, hogy éveken át ebben sikeres is  volt.  Látása  a  világi  sajtó  segítségével nyilvánvalóvá vált. Míg ez a beszámoló az afroamerikaiakra és a fehérekre szorítkozik, más forrásokból tudjuk,  hogy  latin-amerikaiak,  japánok, õslakos amerikaiak és egyéb nációk  is  gyakran  megfordultak  az  ébredési alkalmakon.
1906 és 1909 között több ezerre tehető  a  látogatók  száma.  A  múltban az  Azusa  utcai  ébredésre  csupán  úgy tekintettek,  mint  ahová  özönlöttek  a tömegek.  Helyesebb  azonban,  ha  a Misszió  számunkra  elsősorban  gyülekezet, ahová sok látogató is érkezett. Több  mint  500  ember  részvételét tudjuk dokumentálni. Közülük közel kétszázan  Los  Angelesben  és  a  környezõ
településeken éltek. Õk alkották az állandó tagságot. A többiek — mondhatjuk úgy — õszinte keresõk, kritikusok vagy
ébredéspártiak voltak. A kettőszáz rendszeres gyülekezetbe járónak körülbelül a fele  volt  afroamerikai,  egy  részük  latin-amerikai,  a  többiek  más  származásúak, de többségükben fehér emberek voltak. Los  Angeles  környékérõl  leginkább
fehérek jöttek. Sokan közülük miután az Azusa  utcában  bemerítkeztek  Szent Szellembe, szétszéledtek szerte a világban, ahol a saját Apostoli Hit üzenetüket hirdették. Az összeállított névlistám azt mutatja, hogy a Missziónál, egy átlagos összejövetelen a résztvevõk 30 százaléka evangélista, pásztor, tanító vagy misszionárius volt.
A Los-Angeles-i világi sajtó szerint az istentiszteletek látogatottsága 500- 700 fõ közé szökött az elsõ három hónapban.  Arthur  Osterberg  becslése szerint   1906-ban   vasárnaponként 1500 fõ gyûlt össze. Úgy tûnik, az alkalmak szünet nélkül folytak, miközben az emberek folyamatosan cserélõdtek.
Forrás: Ceciil M. Robeckk,, Jr.. (PPhD)
A  kaliforniai  Fuller  Teológiai  Szeminárium
(Fuller  Theological  Seminary)  egyháztörténelem professzora
 
