2013. január 1., kedd

Tom Marshall - Az én felszabadulása 1.


Kezdtük meglátni, milyen mély és megkötöző a bukáskor létrejött énközpontúság és hogyan erősítik azt minden nemzedékben a folyamatosan hozott önző döntések. Világos, hogy a probléma megoldásának is - ha van megoldás - ugyanilyen gyökeresnek kell lennie. Kiderül, hogy a megoldás pusztító.
"Ha valaki jőni akar én utánam, tagadja meg magát, vegye fel az ő keresztjét és kövessen engem. Mert aki meg akarja tartani az ő életét (lelkét), elveszti azt; aki pedig elveszti az ő életét (lelkét) én érettem, megtalálja azt." (Máté 16:24-25.)

A KERESZT - VESZÉLY VAGY MEGVÁLTÁS?

            Fiatalabb koromban, mikor a Keresztről a keresztény életre vonatkozó üzenetet hallottunk, azt "kihívó szónoklat"-nak hívtuk. Ez azt jelentette, hogy az ilyet nagyon kényelmetlen dolog volt hallgatni és utána a lehető leggyorsabban elfelejtettük! A Keresztet valamiért nagyon fenyegető témának találtuk. A kereszt Jézus számára? Igen, ez csodálatos és nagyon hálásak vagyunk azért, hogy Jézus végigcsinálta. De a mi keresztünk? Az valami egészen más!
Nyilvánvaló, hogy Péter is ugyanúgy reagált, amikor Jézus a Máté 16. részének beszámolója szerint elkezdte megmutatni a tanítványoknak, hogy azzal a céllal megy Jeruzsálembe, hogy megfeszítsék. Péter félrevonta az Urat és feddeni kezdte Őt. Úgy gondolom, Péter valahogy így okoskodott: "Ha megfeszítik a Mestert, az rossz. Aztán valószínűleg megfeszítik a tanítványait is - azaz engem!"
Van valami a keresztben, ami valamit fenyeget bennünk. Na de mi ez? Az én- vagy az önszeretet? Döntő, hogy ezt megértsük.

A gondot nem az én, mint olyan okozza, hanem az önzés.
        
Nem az a baj, hogy énünk van, hanem az, hogy jelenleg teljesen helytelenül viszonyulunk az énünkhöz.
Az én a szeretet célja, avagy tárgya lett ahelyett, hogy szeretetünk kifejezési eszköze lenne.
A szeretet az énre rögzül, mint céljára, avagy tárgyára. Ezen kell változtatni, hogy úgy szerethessük az ént, ahogyan Isten eltervezte, azaz egy célra vezető eszközként. Ez a cél pedig az, hogy az Urat, a mi Istenünket, teljes szívünkkel, teljes lelkünkkel, teljes elménkkel és minden erőnkkel szeressük, felebarátunkat pedig úgy, ahogy magunkat.
Jézus viszont azt is kijelenti, hogy csak olyan drasztikus dolog, mint a kereszt, szakíthatja el az önszeretet erős kötelékét. Jézus nagyon erőteljes kifejezést használ: a "megtagad" szó az eredetiben azt jelenti: "teljesen lemond tulajdonjogáról".
            
Lapozzunk Ábrahám történetéhez az 1Mózes 22. részében, hogy megértsük az itt rejlő alapelvet! Emlékezz, hogyan adott Isten az öreg Ábrahámnak fiút, Izsákot, az ígéret gyermekét! Aztán egy napon azt mondta Ábrahámnak: "Vedd a te fiadat, ama te egyetlenegyedet, akit szeretsz, Izsákot, és menj el Mórijának földére, és áldozd meg ott égő áldozatúl a hegyek közül egyen, a melyet mondándok néked." (1Mózes. 22:2.)
Mit tett Isten? Tudod, Izsák nem a megígért Mag volt, hanem az eszköz, akin keresztül a Magnak el kellett jönnie, amint ezt Pál a Galata 3. részében leírja, mert Krisztus a Mag. Más szóval, Izsák eszköz volt, nem a cél. Isten úgy bánt Ábrahámmal, mint a hit emberével. Meg kellett óvnia Ábrahámot attól, hogy Izsákért, mint végcélért rajongjon, mert fia az Isten tervének eszköze. A Zsidó levél 11. része mondja el, hogyan küszködött Ábrahám ezzel a problémával. Ábrahám végül úgy döntött, hogy Istennek engedve meg kell ölnie Izsákot és testét el kell égetnie. Mivel azonban az Ígéretnek Izsák révén kellett megvalósulnia, Istennek végül fel kellett volna támasztania őt hamvaiból. Tudjuk, mi történt valójában. Amikor Ábrahám szíve eljutott addig a pontig, hogy felemelte a kést Izsák levágására, indulatainak beleszólási lehetősége megtört. Ábrahám szabad lett. Visszakapta Izsákot "halottaiból" és halála napjáig élvezte jelenlétét.
            
Velünk is ez Isten célja, hogy szeretetünknek az énre, mint célra rögzüléséből felszabaduljunk és így veszélytelenül, szabadon magunkat mint eszközt szerethessük, melynek segítségével Isten célja megvalósulhat.