A TEREMTETT ÉN
Az 1Mózes első részei az igazság sok
területén alapvetőek, de leginkább az ember valódi természetének és lényének
megértésében. Különösen fontos két kijelentés az Isten által teremtett
emberről.
Először is a Biblia kijelenti, hogy Isten az embert szerető
lénynek teremtette.
Az 1Mózes 1:26-ban Isten azt mondta:
"Teremtsünk embert a mi képünkre és hasonlatosságunkra." Hogyan
kell ezt értenünk? Már többféleképpen értelmezték azt, hogy az ember Isten
képmására készült, de hitem szerint ezt a következőképp kell érteni:
Az anyagi teremtésben Isten mindenki
szeme láttára kinyilvánította hatalmát és bölcsességét.
"Mert
a mi Istenben láthatatlan, tudniillik az Ő örökkévaló hatalma és istensége,
a világ teremtésétől fogva az Ő alkotásaiban megértetvén megláttatik;" (Róma 1:20.)
Mivel azonban Isten Atya is, Ő még
valami ennél is csodálatosabbat tervezett el. Úgy döntött, hogy Saját
szeretettermészetét terjeszti ki a teremtett mindenségre azáltal, hogy
megteremti az embert Saját képére és hasonlatosságára. Más szóval, az ember arra teremtetett, hogy
önmagában visszatükrözze az Istenség belső életerejét és nekünk
kinyilatkoztatott, hogy ez a belső dinamizmus a Szeretet (1 János 4:8.).
Az ember lényének legközepén tehát teremtésétől fogva ott a szeretet; Isten
szerető lénynek alkotta. Ezért láthatjuk azt, hogy az ember még teremtett emberlétének szintjén sem volt
teljes, amíg nem volt valaki hozzá hasonló, akit szerethetett. Isten azt
mondta: "Nem jó az embernek egyedül lenni; szerzek néki segítőtársat,
hozzáillőt." (1Mózes 2:28.). Ezért teremtette Isten Évát, testet az
ember testéből, csontot a csontjából, úgy, hogy ők együtt a szeretet egységében
lehessenek Ádám – emberiség.
Az emberben, mai mivoltában – miután már tudjuk, hogy
Isten milyennek tervezte eredeti természetét –
az egyik legnehezebb dolog a kegyetlenségét megérteni. Nemzedékünkben már
annyit láttunk ebből, hogy kezdünk megkeményedni és így hajlamosak vagyunk
nem észrevenni, mennyire mindent áthat a kegyetlenség. Az emberi bűn majdnem
minden formája mögött ez rejlik. Néha nyíltan, néha elrejtve. Hol fizikailag,
hol meg pszichikailag. A pszichiáterek felismerése szerint ez a hajtóereje a
pornográfiának, eme burjánzó társadalmi rákfekélynek. A pornográfiának
áldozatra van szüksége. Ezért ha "nincs áldozat – nincs pornográfia".
Mindazáltal valahányszor
kegyetlenséget látunk vagy tapasztalunk, az mindig megráz minket, mert
ösztönösen tudjuk, hogy az embert Isten nem ilyennek gondolta el. A
kegyetlenséget "embertelenség"-nek hívjuk nem pedig "az ember
ember iránti emberségének". Tökéletesen tudjuk, hogy az ember szeretetre
lett teremtve. Csak akkor nevezhető embernek, ha e téren legalább megpróbál hű
lenni önmagához.
Másodszor, az 1. Mózesből egyértelműen kiderül, hogy Isten
az embert egonak, "én"-nek teremtette.
Az 1Mózes 2:7-ben ez áll: "És
formálta vala az Úr Isten az embert a földnek porából, és lehellett vala az ő
orrába életnek lehelletét. Így lőn az ember élő lélekké." Más
szóval, az embernek azért van
énje, mert Isten ilyennek alkotta. Fontos megadnunk ennek a ténynek az
őt megillető hangsúlyt, mert ebből szükségszerűen következik, hogy ha Isten alkotta az ént, akkor nem
fogja eltörölni vagy megsemmisíteni. Talán meg kell váltania és
újítania, de nem fogja megsemmisíteni. Prédikálásunk és tanításunk mégis
gyakran azt fejezi ki burkoltan (és néha félreérthetetlenül), hogy Isten célja
az én elpusztítása. Például a Szent Szellem a megszentelésben el akarná törölni
emberi énünket és Krisztussal akarná helyettesíteni. Noha az illető így járkálhatna,
továbbra is tehetne-vehetne, de eszményi esetben énje már eltűnt és Krisztus
vette át fölötte az uralmat. Ha ez így van, akkor a valóban megszentelődött
keresztény olyan furcsán hatna, mint egy járkáló halott, amelyből minden
egyéniséget és személyazonosságot kitöröltek és csak Krisztus látszik belőle.
Valahogyan már akkor is éreztem, hogy ez a
tanítás nem illeszkedik az igazsághoz, amikor még nem tudtam, mi vele a baj.
Eltűnődtem azon, hogy láthatólag a gyakorlatban a prédikáció mondanivalója a
tervezettel épp ellentétes eredményt ért el. Például az általam ismert
legszellemibb keresztények a leghitelesebb egyéniségek, kétségtelenül
valódi emberek is voltak. Az egyetlen közös vonásuk az volt, hogy teljesen különböztek
egymástól! Most már tudom, hogy az egyéniség valójában isteni elrendelés. A
Teremtő rendkívüli erőfeszítéseket tett azért, hogy mindnyájunkat
"egyedi", soha meg nem ismétlődő művé alkosson. Ma már gyanakszom
minden olyan tanításra, gyakorlatra vagy istentiszteleti formára, amely az
embereket uniformizálni igyekszik. Isten nem tizesével gyártja a szellemi
keresztényeket, akik egyformán gondolkodnak, imádkoznak, hisznek és egyformán
imádják Istent. Ez az ember tömegtermelési módszere, Isten teremtése nem
ilyen. Az Újszövetségből úgy látom, hogy Isten célja a mindenséget végtelen
változatossággal megtölteni, amiben mégis tökéletes összhang van. Pál ezt "Isten
sokoldalú bölcsességé"-nek hívja (az egyik angol fordítás szerint) az
Efézus 3:10-ben. Ehhez a tökéletes összhanghoz Istennek arra van szüksége, hogy
egyéniségünk teljesen kifejeződjön és mégis harmóniában maradjon minden más
ember egyéniségével.
A TEREMTÉS CÉLJA
A Biblia egyik alapvető
kinyilatkoztatása, hogy a hármas egységű Isten az örökkévalóságtól fogva az
Atya, a Fiú és a Szellem közötti kapcsolatban létezik, mely tökéletesen
kifejezi az isteni Lét végtelen teljességét. Különösen János igyekszik ezt
kifejezni az emberi nyelv korlátain belül. Három nagyon gazdag jelentésű szót
használ, amelyek együtt egyfajta térhatásban jeleznek valamit Isten Lényének
fantasztikus gazdagságából. Mindhárom szó a János 17. részében található.
Az első az Élet: "Az
pedig az örök élet, hogy megismerjenek téged, az egyedül igaz Istent, és akit
elküldtél, Jézus Krisztust" (János 17:3.).
A második a Dicsőség: "És
most te dicsőíts meg engem, Atyám, te magadnál azzal a dicsőséggel, amellyel
bírtam tenálad a világ létele előtt." (János 17:5.).
A harmadik a Szeretet: "Atyám,
akiket nékem, adtál, akarom, hogy ahol én vagyok, azok is én velem legyenek;
hogy megláthassák az én dicsőségemet, amelyet nékem adtál; mert szerettél engem
e világ alapjainak felvettetése előtt." (János 17:24.).
Az Isten képmására teremtett embernek nemcsak
visszatükröznie kellett önmagában ezt az életerőt, hanem részesülnie kellett
az Istenség életéből, szeretetéből és dicsőségéből. Ez volt Isten szívében
kezdettől fogva.
"...
Kiválasztott minket Ő benne a világ teremtetése előtt... szeretet által. Eleve
elhatározván, hogy minket a maga fiaivá fogad Jézus Krisztus által az Ő akaratának
jó kedve szerint, kegyelme dicsőségének magasztalására..." (Efézus
1:4-6.)
Ezzel a valódi dicsőséggel koronázta
meg Isten az embert teremtésében. "Kevéssel tetted őt kisebbé az
Istennél, és dicsőséggel és tisztességgel megkoronáztad őt." (Zsolt.
8:6.).
Hogyan részesedhet az ember ebből a
dicsőségből? Úgy, hogy Isten az ember lényének belsejébe a szeretet nagy
hajtóerejét helyezte bele. Ezt a szeretetet Isten felé kellett kiöntenünk, hogy
Isten viszonzásul megoszthassa szeretetét, életét és dicsőségét az emberrel.
Istennel kapcsolatos egyik legcsodálatosabb felfedezésem az
volt, hogy minden cselekedete és parancsa végül is mindig inkább az ember javát
szolgálja, mint Istenét. Gyakran azt gondoljuk, hogy Isten a parancsai révén
kapni akar, pedig Ő mindig adni akar általuk.
"Most pedig, óh Izrael! Mit kíván az
Úr, a te Istened tőled? Csak azt, hogy féljed az Urat, a te Istenedet; hogy
minden Ő utain járj és szeresd Őt, és tiszteljed az Urat, a te Istenedet teljes
szívedből és teljes erődből, megtartván az Úrnak parancsolatait és rendeléseit,
amelyeket én ma parancsolok néked, hogy jól legyen dolgod!" (5Mózes 10:12-13.)
Isten parancsai a mi javunkat szolgálják. Amikor azt
parancsolja, hogy szeressük Őt, az nem az Ő javát szolgálja, hanem a miénket.
Nem Istennek van szüksége a szeretetünkre, hanem nekünk szükséges, hogy
szeressük Őt és Ő szeressen minket. Egész egészségünk és boldogságunk attól
függ, hogy kielégül-e szeretet utáni éhségünk. Ha ez nem sikerül, ezt biztosan
megszenvedjük szellemileg, értelmileg, érzelmileg és testileg is.
AZ ÉN, MINT CÉLRATÖRŐ MECHANIZMUS
Isten célja a teremtéssel az volt,
hogy szerető természetét megossza az emberrel. Mindig ez volt az Atya
kifejezett szándéka.
"Mert
akiket eleve ismert, eleve el is rendelte, hogy azok az Ő Fia ábrázatához
hasonlatosak legyenek, hogy Ő legyen elsőszülött sok atyafi között."
(Róma 8:29.)
Hogyan lehetséges ez? Úgy, hogy
Isten az ember természetébe megteremtette azt az adottságot, hogy ez
megvalósuljon. Isten megalkotta az ént. Az én egy célra irányuló mechanizmus.
Létrehozza az ember természetében azt, amire irányul. Ilyennek teremtetett,
másképp nem tud működni. Azt hozza létre bennünk, amire figyel. Működik
tudatosan vagy öntudatlanul, amikor járunk, vagy alszunk, hogy létrehozza
bennünk annak másolatát, amivel foglalkozik. Isten úgy tervezte, hogy Ádám énje
az Élet Fájára irányuljon, és Krisztus hasonlatosságát hozza létre a teremtett
emberben. Más szóval, az Igének Ádámban és Évában kellett volna testté lennie.