Harmadszor: mivel az ember elszakadt az élő Istennel
való közösségtől, elszakadt az Isten megismerésétől is. Arra fanyalodik, hogy
saját Istenről alkotott kicsinyes fogalmait imádja.
"...Okoskodásaikban
hiábavalókká lettek, és az ő balgatag szívük megsötétedett. Magukat
bölcseknek vallván balgatagokká lettek; és az örökkévaló Istennek dicsőségét
felcserélték a mulandó embereknek és madaraknak és négylábú állatoknak és
csúszó-mászó állatoknak képmásaival." (Róma 1:21-23.)
Az Isten képmására alkotott ember most emberi képmására
alkot isteneket. Más szóval tehát, saját énje kivetülését imádja. Az
emberi történelemben hemzsegnek az ember teremtette borzalmas istenek:
kegyetlen, buja, torz, elferdült, az ember összetört, kusza lényének
mélységeiből született lények. Még ennél is rosszabb, hogy az ember, mivel
ezekre a torz istenekre összpontosít, egyre inkább létrehozza önmagában
ugyanazt a torzulást. Az ember "hiábavalóság után járt és hiábavalóvá
lett" (Jeremiás 2:5.). Mi mást is tehetne az én?
Negyedszer: az ember a maga énközpontú állapotában nemcsak Istent
képtelen szeretni, hanem azt a képességét is elvesztette, hogy másokat igazán,
érdekmentesen, önzetlenül szeressen. Azért szeretünk másokat, hogy ők is
szeressenek minket és kielégítsék szeretetéhségünket. Ha nem kapunk viszont
szeretetet, becsapottnak, mellőzöttnek és elutasítottnak érezzük magunkat.
Előbb-utóbb megszakítjuk az ilyen egyirányú kapcsolatot és egy másik után
nézünk, amelyben önmagunk odaadásáért kapunk valamit cserébe. Minden figyelmes
szemlélő felismeri, hogy az emberi természet végső soron önmaga javát keresi.
C. S. Lewis beszél egyik könyvében azokról, akik "másokért élik le az
életüket". Lewis szerint mindig megállapíthatod, kik ezek a
"mások", üldözött kinézésükről! Egy világi pszichiáter írta nemrég:
"Amikor egy fiatalember azt mondja egy ifjú hölgynek: 'Szeretlek', akkor
valójában azt mondja: Akarlak téged –
szeretem magamat!" Egy másik író szerint minden emberi szeretetkapcsolat
valójában három kívánság kifejezése: "Hadd tegyem, amit akarok! Add nekem,
amit kívánok! Bizonyítsd be nekem, hogy valaki vagyok!"
Ötödször: az én, mint célirányos mechanizmus levált igazi céljáról, azaz az Élet
Fájáról. Még mindig csak úgy működik, ahogy tud - célt keres és a cél
tárgyát reprodukálja az ember természetében. Most milyen célt találhat az én? Csak azokat a benyomásokat,
érzéseket és válaszokat, amelyeket más emberekkel való kapcsolatainkban
megtapasztalunk. Ezekből ered énképünk, az a magunkról alkotott fogalom,
amit elsőként gyerekkorunkban szerzünk meg és amely egész életünkben alakul. Ez
sok forrásból épül fel: ahogyan szüleink bánnak velünk, akár úgy érezzük gyermekként,
hogy szeretnek és értékelnek minket, akár nem; az iskolában átélt sikerből,
vagy kudarcból, a barátságainkból stb., még a testünkről alkotott képünkből is
– akár túl kövérek vagy túl alacsonyak,
akár túl magasak vagy szeplősek vagyunk, vagy ferdék a fogaink.
Mivel azonban most hibás, eltorzult emberekre
összpontosítunk egy hibás, eltorzult világban, én-képünk is hibás. Nem a
rólunk való teljes igazságot hordozza. Épp annyira tükrözi szüleink és
barátaink problémáit, mint minket, de csak ezzel az önmagunkat ábrázoló képpel
mehetünk tovább. Az én-kép ereje abban rejlik, hogy hajlamosak vagyunk hűségesen
aszerint élni és nagyon keményen dolgozunk azért, hogy ezt a képet magunkra
érvényessé tegyük. Ezért ha én-képünk negatív, ha kudarcra ítéltnek érezzük,
értéktelennek gondoljuk és szürkének látjuk magunkat, akkor az én nagyon
megdolgozik azért, hogy létrehozzon valakit, aki sikertelen, kívülről szürke és
egészen értéktelennek bizonyul.
Végül, az énközpontú Univerzum, amibe az ember most bezárkózott, a félelem,
aggodalom és depresszió bőséges forrásává válik. Minden, ami veszélyeztetni,
vagy fenyegetni látszik az ént, félelmet, szorongást, haragot, vagy sérülést
hoz létre. Miért? "Mert ahol van a ti kincsetek, ott van a ti
szívetek is" (Lukács 12:34.).
Ehhez hasonlóan, nehezen tudjuk
elfogadni a kudarcot. Öntudatlanul is a tökéletesség isteni mértékét követeljük
magunktól. Amikor elbukunk, hajlamosak vagyunk depresszióra, mélabúra és
szélsőséges esetekben a teljes visszavonulásra is.