Az
őszinte keresztényt foglalkoztató egyik legfogósabb kérdés az, hogyan kell
viszonyulnunk önmagunkhoz.
Egyrészt folyton óvnak minket a
büszkeségtől –
a mindenek közt leghalálosabb bűntől, ami az Isten által valaha teremtett
legmagasztosabb lényt is tönkretette. Legtöbbünk, ha az igazság kiderül,
inkább hajlamosak vagyunk önsajnálatra, önmagunk iránti engedékenységre és önvédelemre,
mint valódi, komoly büszkeségre. Ahhoz viszont, hogy mindkét veszélyt
elkerüljük, hajlamosak vagyunk keresztény eszményként az önmegtagadást, a
megalázkodást és önmagunk megsemmisítését elfogadni, akármilyen messze is
vagyunk ezek gyakorlati megvalósításától.
Másrészt a Biblia egyes szakaszai
szerint világos, hogy a másokkal való kapcsolatunkat önmagunkról alkotott
képünkre kell alapoznunk. Például: "Szeresd felebarátodat, mint
önmagadat" (Máté 19:19.), vagy: "A férjek is úgy szeressék
feleségüket, mint a saját testüket" (Efézus 5:28.).
Ez azt jelenti, hogy másokat meg
kell tagadnunk, le kell alacsonyítanunk és meg kell semmisítenünk? Minden
keresztény lelkigondozó találkozott már olyanokkal, akik valóban úgy szeretik
felebarátaikat, mint önmagukat –
katasztrofális következményekkel! Romboló hatása lehet annak, ha
elégtelennek, értéktelennek, nem kívántnak vagy szerethetetlennek érezzük
magunkat, nem csak saját személyiségünkre nézve, hanem arra a képességünkre
nézve is, hogy kielégítő kapcsolatokat hozzunk létre más emberekkel és magával
Istennel is. Azok a mély sebek és a sérült önbecsülés, amelyek sokunkban kora
gyermekkorunkban jönnek létre, korlátozzák és néha meg is bénítják még az odaszánt
keresztény férfiak és nők életét is.
Mégis, miután mindezt elmondtuk,
egyet kell értenünk azzal, hogy a legjobb és legmagasabb rendű törekvéseink
közül is nagyon sokban van bizonyos gyógyíthatatlan énközpontúság. Ez alól nem
kivétel az úgynevezett "odaszánt élet" vagy a keresztény élet
"karizmatikus" hangsúlya sem. A figyelem még ezekben is nagyon
könnyen az én szükségemre, az én tapasztalatomra, az én gyógyulásomra,
szolgálati ajándékaimra... korlátozódik. Lényegileg maradhatunk inkább
énközpontúak vagy ember központúak, mint Isten központúak.
Akkor hát hogyan kell együtt élnünk
énünkkel? Mert vele kell élnünk, az biztos. Ha mindig a pillanatnyi prédikáció
vagy tanítás szerint váltakozunk a szigorú, elfojtó lépések és a lágy, túlzott
engedékenység között, akkor nem szabad meglepődnünk, ha nem érjük el az
érettséget. Tulajdonképpen ilyenkor olyan eredményt érünk el, mint az a szülő,
aki pillanatnyi szeszélye szerint bánik gyermekeivel – ezek az elrontott, rosszul
nevelt gyerekek.
Keresztény életem legnagyobb
részében ilyen zűrzavaros és ellentmondásos volt magatartásom önmagammal
szemben. Aztán néhány évvel ezelőtt egy lelkigondozói tapasztalat arra
késztetett, hogy újragondoljam ezt az egész kérdést a Biblia valódi üzenetének
fényében.
Egy fiatalasszonnyal beszéltem, aki
épp egy nehéz időszakot élt át, amit az önmaga iránti kételkedés és önmagával
kapcsolatos általános bizonytalanság jellemzett. Haszontalannak és
reménytelennek érezte magát, mint aki csak gondot jelent imakörének, nem
segítség férje és gyermekei számára, és szomorú csalódás az Úrnak – néhány évi keresztény élet
után. Az elfogulatlan valóságtól függetlenül ő pontosan ezt érezte önmagával
szemben, láthatólag teljesen eltévedve egy hatalmas, roppant pusztaságban. Egy
ideig beszélgettünk, aztán együtt imádkoztunk. Ima közben az Úr üzenetet adott
nekem a számára. Ennek egy része annyira meglepett, hogy egy darabig
egyszerűen nem tudtam elhinni, hogy jól értettem Istent. Tudod, az Úr azt
mondta ennek a fiatalasszonynak, hogy nagyon kedveli őt. Nos, természetesen
tudtam, hogy az Úr szeret minket. Sohasem gondoltam azonban arra, hogy az Úr kedvelhet
is minket. Hogyan? Kedvel? Élvezi a társaságunkat? Becsüli az
ízlésünket? Tetszik Neki személyiségünk és vérmérsékletünk? Még a külsőnkben
is gyönyörködik? Ez új volt nekem.
Idő kellett hozzá, de amikor félre
tudtam tenni előzetes elgondolásaimat és elfogultságomat, ami valójában
saját szükségemet fejezte ki e területen, elkezdtem tisztán hallani, hogy
mindvégig mit mondott a Biblia. Sőt kezdtem meglátni a szabadságnak és
gyógyulásnak igazán izgalmas területeit.
Azóta elkezdtem ebből legalább
annyit megélni, hogy tudjam, ez nem káprázat, hanem örökségünk létező része.
Tulajdonképpen ahhoz a dicsőséges szabadsághoz tartozik, amely Isten minden
gyermekének sajátja.
Vissza kell azonban mennünk
történelmünk legelejére, ha meg akarjuk találni az odavezető utat.