EGY VAGY KÉT TERMÉSZET?
Tudom, hogy most olyan területre
léptünk, ami néha ellentmondásokat szül. A kérdés az, hogy a kereszténynek egy
természete van-e, vagy kettő, tehát van-e egy "régi én", ami vétkezni
akar és egy "új én", ami nem. Ha vétkezek, ki a felelős? A régi, vagy
az új én? Ki az az "én", aki behódol a régi énnek? Valóban én vagyok,
amikor vétkezek, vagy akkor vagyok a valódi én, amikor igazul élek?
Én nem hiszem, hogy a kereszténynek kettős természete van.
Én én vagyok és így felelek minden cselekedetemért. Hitem szerint a tények
jobban megérthetők, ha két versengő tekintélyi rendszernek látjuk őket, és két
versengő belső értékrendnek. Az újjá nem teremtett embernek csak egy tekintélyi
rendszere van, a bűn és halál törvénye – és csak egy belső értékrendje, a test.
Csak a kereszténynek van két lehetősége.
Hadd mondjam el egy személyes
tapasztalatomat, ami bemutatja, mire gondolok. Nagyon erős dohányos voltam és
noha sokszor próbáltam leszokni, sosem sikerült egyszerre három napnál tovább
kitartanom. Röviden, a szokás erősebb volt és én tudtam ezt.
Mindazáltal, Szent Szellem
keresztségem estéjén az Úr Jézus kedves ráadásként (mert aznap este a
dohányzásnál sokkal fontosabb dolgokra gondoltam) azonnal és teljesen
megszabadított engem a dohány utáni minden vágytól. Nem voltak elvonási
tüneteim, nem sóvárogtam a dohányzás után, egyáltalán semmit sem váltott ez ki
belőlem. Olyan volt, mintha életemben sosem dohányoztam volna. Csodálatos volt,
mert azelőtt semmi hasonló nem történt velem.
Körülbelül 3-4 évvel később nagyon
súlyos személyes válságon estem át, amikor életemben minden összeomlott. Ennek
a nyomasztó felfordulásnak a közepén valaki adott egy cigarettát. Meggyújtottam
és elszívtam. Aztán egy másodikat is. Később eszembe jutott egy furcsa dolog.
Nem szédültem. Nem éreztem úgy, mintha a szám tele lenne itatóspapírral. Épp
olyan volt, mintha sosem hagytam volna abba a dohányzást. Egészen könnyű volt
felújítanom 40 éves szokásomat. Ez kb. 17 évvel ezelőtt történt; azóta sem
dohányoztam, nem is vágytam rá.
Ezzel azt akarom mondani, hogy nincs
két Tom Marshall a vasúti kocsikhoz hasonló felirattal: "Dohányzó" és
"Nem dohányzó". Csak egy Tom Marshall van. Tovább létezik azonban a
szokások egész sora (a dohányzás csak az enyhébbek egyike), amelyek régebben
életmódomat alkották. Mindegyikük indítómotorja már javában jár és távozásra
kész. A nekik való engedelmesség bármikor működésbe hozhatja bármelyiket, vagy
mindet. Néha ez meg is történik. Nem kötődök azonban hozzájuk. Az a dicsőséges
igazság, hogy nem kell egyiknek sem a hatalma alatt lennem, mert a kereszt leállítja
működésüket és engem szabaddá tesz. Hagyhatom, hogy elporladjanak és halálomig
vagy Jézus eljöveteléig porosodhatnak.
Olyan ez, mintha két választható
computer programom lenne. (Ahogy mondani szokták: szemét be - szemét ki!) Egy
program csak azt termelheti ki, amit belé tápláltak. Az újjá nem teremtett
embernek csak egy programja van: a test. Csak azt hozhatja létre, ami benne
van: a test cselekedeteit, melyeket Pál a Galata 5:19-ben ír le. A kereszténynek
két programja van: a kereszt révén kikapcsolhatja az óembert – a testet – és bekapcsolhatja az újat
és az a program is csak azt tudja létrehozni, ami már benne van: a Szellem
gyümölcsét a Galata 5:22. szerint. Itt a programok összehasonlítása:
A test (óember)
Isten
ellensége
Nem
veti alá magát Isten törvényének
|
Az új ember (szellem)
Sátán
ellensége
Nem
veti alá magát a bűn és halál törvényének
|
Eredménye:
Sötétség
a szellemben
Bűn
a lélekben
Betegség
a testben
|
Eredménye:
Világosság
a szellemben
Igazság
a lélekben
Gyógyulás
és egészség a testben
|
Belső értékei:
a
test cselekedetei
|
Belső értékei:
a
Szellem gyümölcse
|
A két program kölcsönösen kizárja
egymást. Nem élhetünk úgy, hogy mindkettő egyszerre működik.
"Mert
a test a szellem ellen törekedik, a szellem pedig a test ellen; ezek pedig
egymással ellenkeznek." (Galata 5:17.)
Ha kikapcsoljuk a testet és a szellemi ember életét éljük,
csodálatos összhangot fedezünk fel a belső értékek és a belénk helyezett
törvény között, úgy hogy nem csak lehetségessé, hanem természetessé is válik,
hogy ennek a törvénynek – az önzetlen Szeretet törvényének – engedelmeskedjünk; s mivel ez a természetes, ezért ez a szabadság.