ÉS MI VAN A KERESZTÉNYEKKEL?
Egészen világosan le kell
szögeznünk, hogy sok, valószínűleg szinte minden kereszténynél a megtérés
(avagy újjászületés) önmagában nem oldja meg azt a problémát, hogy a szeretetet
önmagunkra irányítjuk. Ez nagyon mélyen belénk gyökerezett, és olyan általános
tapasztalat, hogy aligha kell bizonyítanunk. Először ennek okát kell meglátnunk
ahhoz, hogy megtaláljuk a megoldást.
Az újjá nem teremtett személyt
először a Szent Szellem úgy ébreszti rá szükségére, hogy meggyőzi a
lelkiismeretét. A lelkiismeret
az emberi szellemnek az a működése, ami megítéli a viselkedést, de a
lelkiismeret sokkal érzékenyebb a helytelen cselekedetekre, mint a rossz
indítékokra. Megtérés előtt a lelkiismeretünk révén érzünk bűntudatot
elkövetett bűneink miatt és amikor először térünk meg és fordulunk hittel
Krisztushoz, az ezekre a dolgokra kapott bocsánatot éljük át.
A valódi probléma azonban az, hogy
énünkbe mélyről fakadóan hatalmas szeretetet ölünk és ez a tudatos elme
szintje alatt történik. Ez elsősorban indítékainkra hat. Más szóval, gyakran teszünk önmagukban helyes
dolgokat rossz, önző indokokból. Lelkiismeretünk először nem túl érzékeny
erre. Sőt, az emberi elmének egy sereg tudatalatti, pszichológiai védekező
szerkezete van, aminek a működése megakadályozza, hogy lelkiismeretünk
felderítse a bajt és önmagunkra vonatkozó fájdalmas felismeréseknek tegyen ki
minket.
Nézzük meg az én néhány ilyen
fegyverét, amit kifejlesztettünk!
Az egyik a megmagyarázás. Ekkor elfogadható, de
mesterkélt okokkal támasztunk alá valamit, amiről már eldöntöttük, hogy
mindenképp megtesszük. Pilátus, amikor kezeit mosta és kijelentette,
hogy ártatlan Jézus vérének ontásában, megmagyarázta álláspontját. Az
igazság az, hogy megijedt: "Ha ezt szabadon bocsátod, nem vagy a
császár barátja" (János 19:12.).
A kivetítés is egy védekező gépezet. Világosan látjuk másokban
azokat a problémákat, amelyek bennünk is megvannak, de amelyekkel magunkban nem
tudunk szembenézni. Valószínű, hogy a bírálgató ember mindig azért panaszkodik,
mert mások őt bírálják; a szeretetlen ember csak a szeretet hiányát látja
másokban, stb. Ez a szálkáról és a gerendáról szóló példabeszéd
mondanivalója. Az az ember, akinek farönk van a szemében, szakértelemmel ismeri
fel a szálkát másokéban.
A harmadik – és legveszélyesebb – eszköz az elfojtás. Kellemetlen
meglátásainkat, amelyekkel nem merünk szembenézni, olyan mélyre temetjük, hogy
valóban el is felejtjük, hogy egyáltalán léteznek.
"
Mert megkövéredett e népnek szíve, és füleikkel nehezen hallottak, és szemeiket
behunyták, hogy valami módon ne lássanak szemeikkel, és ne halljanak füleikkel,
és ne értsenek szívükkel, és meg ne térjenek, és meg ne gyógyítsam őket." (Máté 13:15.)
Az elnyomott, vagy eltemetett dolgok azonban tovább élnek
és hatnak. Noha az elme tudati szinten elfelejtette őket, keserűségüket mégis
befecskendezik az élet csatornáiba.
Istent viszont nem csak cselekedeteink, hanem indítékaink
is mélységesen érdeklik. Azok fogják meglátni Istent, akiknek a szívük tiszta.
A Királyság igazsága, amelynek meg kell haladnia az írástudók és farizeusok
igazságát, a szándék és indíték igazságossága. Ezért a keresztények általános tapasztalata az, hogy miután
Isten újjáteremtett minket és miután valóban Isten gyermekeivé lettünk,
a Szent Szellem elkezdi személyiségünk mélységeit kutatni, hogy indítékaink
rejtett áramlásaival foglalkozzon. Ezért kezd bennünk valami a bűnöknél több
tudatosulni. Ráébredünk az önzés alapelvére, ami láthatólag lényünk
egész mélyét megmérgezi. Figyeld meg, milyen gyötrelemmel kiált fel Pál szíve a
Róma 7. részében:
...Nem lakik én bennem...jó...
...magamban, ki a jót akarom
cselekedni...a bűn megvan...
...a bűn törvénye, mely van az én
tagjaimban.
Óh, én nyomorult ember! Kicsoda
szabadít meg engem e halálnak testéből?
(18.,
21., 23., 24. versek)
Van
válasz! Igen, dicsőség Istennek, van válasz! Először azonban engednünk kell,
hogy a Szent Szellem felfedje szükségünket. Egyedül Ő tud áthatolni az én védővonalain,
mert Ő hozzáfér az elme minden szintjéhez, a tudatalattihoz épp úgy, mint a tudatoshoz.
A baj pontosan az, hogy a probléma gyökere olyan mélyre hatolt a személyiségbe,
hogy az elme tudati szintjének hatáskörén kívül esik. Ezért nem ér semmit, amikor
a prédikátorok arra intik hallgatóikat, hogy legyenek önzetlenebbek, ugyanakkor
nem mutatják meg, hogyan lehet ezt megtenni. A szószékről jövő erős nyomás bűntudatot
kelthet az emberekben és elérheti azt, hogy megpróbáljanak önzetlenül élni.
Még önzetlen cselekedeteik is lehetnek látszólag, arra a kérdésre azonban továbbra
sem kapunk választ, hogy miért cselekszenek így: igazi, önzetlen emberbarátságból,
vagy azért, mert szabadulni akarnak a bűntudattól? Önzetlen szeretetből, vagy
azért, hogy olyanok legyenek, amilyennek egy kereszténynek lennie kell?
Önzetlen cselekedetek sok indítéka lehet alapvetően önző.
Ez a felfedezés az őszinte
keresztényt önmagával kapcsolatos bénító kétségekbe sodorja indítékai
tisztaságát illetően. Krisztust valóban az Ő kedvéért szolgálom, vagy csak önző
biztonsági okokból? Valóban szeretem Istent, vagy csak mondom ezt, hogy Ő
kegyes legyen hozzám? Az önvizsgálat és vádlás kínjait élhetjük át. Hadd
mondjak valami csodálatosat: Isten
azt akarja, hogy biztosak legyünk indítékainkban. Azt akarja, hogy tudjuk,
mikor kívánunk őszintén Neki tetszeni és mikor szivárog be az önzés. Ha
tovább olvasol, megtalálod ennek a felszabadulásnak a módját is.