Már
volt alkalmunk hangsúlyozni, hogy Isten válasza az ember szükségére mindig két
egymást kiegészítő és egymástól elválaszthatatlan munkában található: a kereszt
művében és a Szellem munkájában. Meg fogjuk látni, hogy ez ebben az esetben is
igaz.
A KERESZT MŰVE
Eddig a pontig Jézus cselekedete,
hogy Isten törvényét a bensejébe rejtette, Saját egyéni emberi voltára
korlátozódott. Módot kellett találni arra, hogy ebben az egész Újszövetségi
Emberiség részesülhessen. Az Újszövetség elárulja, hogyan történt ez.
A János 12:31-33-ban olvassuk ezeket
a szavakat:
"Most
van e világ kárhoztatása; most vettetik ki e világ fejedelme: És én, ha
felemeltetem e földről, mindeneket magamhoz vonzok. Ezt pedig azért mondá, hogy
megjelentse, milyen halállal kell meghalnia."
Általában úgy értelmezzük ezt a
verset, hogy amikor Jézust felemeljük –
prédikálással, tanítással, a Róla való bizonyságtétellel vagy az Ő
kegyelmét kifejező életünkkel –,
akkor Ő Magához vonzza az embereket. Ez igaz. Egy író gyönyörűen fejezte ezt
ki: "Jézus Krisztus olyan szent és vonzó, hogy ha látnánk Őt, akkor is
szeretnénk, ha nem váltott volna meg minket."
Azonban Jézus itt elsősorban nem
erre utal. A fenti Igében haláláról beszél és ezt akarja kifejezni: amikor a
keresztre megy, egyéni személyisége közösségivé válik. Magába foglalja
mindazokat, akik hinni fognak Benne. Sátán, e világ fejedelme kivettetett
belőlünk és mi Őbelé foglaltattunk, hogy eggyé váljunk Vele és részévé legyünk.
A János 13-ban olvassuk a felházi
események beszámolóját, amikor Jézus a tanítványok lábát mosta. A 8. vers így
szól:
"Monda
néki Péter: az én lábaimat nem mosod meg soha! Felele néki Jézus: Ha meg nem
moslak téged, semmi közöd nincs énhozzám."
Jézus kijelentésének a fordítottja
tehát azt jelenti: "Ha megmoslak, részesülsz belőlem." Mivel részünk
van Őbenne, és így az Ő ember volta magába foglalt minket, az is igaz, hogy
amikor Ő meghalt, mi is meghaltunk; amikor Őt eltemették, minket is eltemettek;
amikor Ő feltámadt, mi is feltámadtunk Őbenne.
"Avagy
nem tudjátok-e, hogy a kik megkeresztelkedtünk (bemerítkeztünk)
Krisztus Jézusba, az Ő halálába keresztelkedtünk meg (merültünk be)?
Eltemettettünk azért Ővele együtt a keresztség (bemerülés) által a halálba:
hogy miképpen feltámasztatott Krisztus a halálból az Atyának dicsősége által, azonképpen
mi is új életben járjunk.” (Róma 6: 3-4.).
Most meg kell látnunk, hogy a Krisztusba
való megtestesülésünknek milyen hatása van a testtel való kapcsolatunkra és a
bűn és halál törvényéhez kapcsolódó megkötözöttségünkre.
"Tudván
azt, hogy a mi ó emberünk Ővele megfeszíttetett, hogy megerőtelenüljön a
bűnnek teste, hogy ezután ne szolgáljunk a bűnnek." (Róma 6:6.)
Mit jelent ez? Azt, hogy a kereszt elszakítja a minket a bűn
és halál törvényéhez kötő tekintélyi szálat, azt hatástalanná teszi.
Felszabadultunk az alól a tekintély alól, amely a bűn rabszolgáivá tett minket.
A test belső értékrendjének kényszerítő és uraló hatása megerőtlenült.
Akármennyire ellenséges az továbbra is Isten törvényével, már nem tarthat
minket láncok között. Egyszerű akarati döntéssel megszabadulhatunk a testtől,
nem azért mert erős az akaratunk, hanem mert a kereszt és az azon való halálunk
véget vetett a test hatalmának fölöttünk.
A SZENT SZELLEM MUNKÁJA
A János 7. része feljegyzi, hogy
Jézus Jeruzsálembe megy a sátoros ünnepen. Az ünnep egyik szertartása volt,
hogy a Siloám tavából való vizet az oltár tövéhez öntötték. Míg Jézus ezt
nézte, valami megmozdult szellemében és azt olvassuk, hogy felállt és így
kiáltott:
"Ha
valaki szomjúhozik, jöjjön énhozzám és igyék. Aki hisz énbennem, amint az Írás
mondotta, élő víznek folyamai ömlenek annak belsejéből."
(János 7:37-38.)
Aztán János elmondja, hogy Jézus a
Szent Szellemről beszélt, akit a Benne hívőknek kell megkapniuk:
"...mert még nem vala Szent Szellem; mivelhogy Jézus még nem dicsőítteték
meg."
Miért nem adatott még a Szellem?
Várt valamire. Arra, hogy Jézus befejezze a tökéletesített belső érték-csokor
létrehozását, amiről beszélünk. Jézusnak be kellett építenie ebbe a csokorba
minden képességet és forrást, amire valaha életünkben szükségünk lesz: a
tökéletes szeretetet, a tökéletes hitet, a tökéletes engedelmességet, a
tökéletes megbocsátást.
Addig várt a Szent Szellem, amíg
Jézus a keresztre nem ment és egyéni személyisége közösségivé nem vált, ami
minket is magába foglal. Addig várt, amíg az engesztelés műve befejeződött és
bűnünk problémája, ami elválasztott minket az Atyától, elrendeződött.
Addig várt, amíg Jézus széttörte
magának a halálnak végső korlátait és szintén a Szellem közreműködésével
feltámadott életre kelt - így a halál már nem uralkodott Rajta: Ezután adatott
a Szellem.
"Rájuk lehele, és monda
nékik: Vegyetek Szent Szellemet!" (János 20:22)
Az új ember, a belső ember, amit néha csak
"a szellem"-nek hív az Ige, ekkor költözött a tanítványokba. Amikor a
Test Feje belépett a feltámadott életbe; Ő belelehelte ezt a feltámadott életet
Teste tagjaiba. A tanítványok életébe a belső értékek egészen új készlete
került, nem kőtáblákra, hanem a szívre írt belső törvény.