AZ UTOLSÓ ÁDÁM
A kérdés az: "Valójában hogyan
került belénk Isten törvénye? Az valóságosan ráírható a szívre?" Egyszer
azon tűnődtem, miért töltött el Jézus olyan sok időt a megváltásunkon kívül,
azaz miért élt több mint harminc évig emberi életet, mielőtt értünk a keresztre
ment volna. Miért nem jöhetett el a mennyből felnőtt férfiként, hogy hordozza
bűneinket, meghaljon, feltámadjon és visszatérjen az Atya jobbjára - pár nap
alatt.
Ennek természetesen számos oka van,
de néhány okot az 1 Korintus 15:45. olvasásakor kezdtem megérteni:
"Így
is van megírva: Lőn az első ember, Ádám, élő lélekké, az utolsó Ádám
megelevenítő Szellemmé."
Jézus, mint utolsó Ádám, vagy ahogy
valaki mondta: "végre Ádám", tehát az igazi ember azért jött, hogy új
kezdetet alkosson az embernek. Ő volt az újszövetségi ember őse. Ezért kellett
mindenek előtt saját emberségében megvalósítania az Újszövetség ígéreteit.
Halálának kellett megoldania az emberi bűn problémáját és vére tisztította meg
az emberi szívet a szennyeződéstől és a mocsoktól. Élete volt viszont az
eszköz, ami által Isten törvénye az emberbe került.
Hogyan végezte ezt el Jézus?
Engedelmességével. Alapos, kitartó, tökéletes engedelmességgel, minden
helyzetben és minden körülmények között. Isten törvényét a Saját szívére írta.
A feszültség, vagy unalom időszakaiban, az ellenállással szemben és a
félreértések közepette, kis és nagy dolgokban, mindig Önmagába építette a
törvényt:
"Azért
a világba bejövetelekor így szól: Áldozatot és ajándékot nem akartál, de testet
alkottál nékem....Akkor mondám: Ímé itt vagyok, (a könyv fejezetében írva
vagyon rólam), hogy cselekedjem óh Isten a te akaratodat." (Zsidók 10:5, 7.)
Az emberi történelemben először élt
egy ember olyan kapcsolatban Istennel, hogy azt mondhatta teljesen őszintén és
maradéktalan igazsággal: "Mindig azokat a dolgokat teszem, amelyek Neki
kedvesek." Sőt, az Atya is bizonyította ezt a tényt: "Te vagy az
én szeretett Fiam, Benned gyönyörködöm." Ebben az egy életben az Isten
tökéletes Törvénye teljességgel testet öltött.
A Maga emberi természetében Jézus két azelőtt soha nem
létezett dolgot teremtett. Meg kell tudnunk, mik ezek.
Először, tökéletes emberi gyűlöletet teremtett a bűnnel
szemben. Isten mindig tökéletesen gyűlölte a bűnt. Az el nem bukott
angyalok is teljességgel gyűlölik a bűnt, de Jézus előtt soha egy emberi lény sem gyűlölte
maradéktalanul a bűnt. A legjobb keresztény sem képes felismerni a bűn
valódi természetét. Csak a Kereszt fedi fel, mit tenne a bűn, ha szabadjára
engednénk: Arra törekedne, hogy Istent megölje és teremtett világát romba
döntse.
Ez Jézus erkölcsi szenvedésének és
gyötrelmének egy része, amit sokszor nem veszünk figyelembe: Ő naponta a bűn
jelenlétében élt és látta, mit tesz a bűn az Ő képmására alkotott emberrel. Annyi elnyomással, kegyetlenséggel
és gonoszsággal élt együtt, a szenvedő, eltorzult emberiséggel és ezért Jézus
egyre jobban gyűlölte a bűnt. A kereszten azonban, amikor Ő, a bűntelen Ember
átélte, mit jelent bűnné válni és ennek következményeképp kiszakadni az Atya
jelenlétéből, Jézus emberi szívére kitörölhetetlenül bepecsételődött a bűn
tökéletes gyűlölete.
A második dolog, amit Jézus teremtett, s ami azelőtt sosem
létezett, az az igazság iránti tökéletes emberi szeretet. Az el nem
bukott angyalok tökéletesen szeretik az igazságot, de Jézus előtt egy ember sem
szerette maradéktalanul az igazságot. Jézus emberi szíve az engedelmesség
eredményeképp egyre jobban gyönyörködött az Atya akaratában, de amikor Jézus a
keresztre jutott és azt az Atya akarataként elfogadva felismerte, hogy ennek
az akaratnak és az Ő szenvedő engedelmességének végeredménye a világ
üdvössége, Jézus emberi szívére rápecsételődött az igazság és engedelmesség
iránti tökéletes emberi szeretet.
Az utolsó Ádámnak azonban életadó
szellemmé is kellett válnia. (1Korintus 15:45.). Mit jelent ez?
Jézus emberi élete a Szent Szellem
felé teljesen nyitott volt. Jézus a Szent Szellemtől született és bemerült
Szent Szellembe. Olyan emberként gyógyította a betegeket, mint aki "fel
volt kenve erővel és Szent Szellemmel" (Ap. Csel. 10:38.) és Isten
Szelleme által űzött démonokat. Jézus olyan csodákat tett, amelyeket egy Szent
Szellemmel telt ember tudott megtenni. Mindazt, amit Jézus emberi természetében
az Atyáról és az Atya akaratáról tudott, a Szent Szellem kinyilatkoztatása
által tudta.
Mindennek isteni célja volt, mert
épp úgy, ahogy a sátáni szellem a bukott emberben működött, hogy a testet, az
óembert létrehozza, a Szent
Szellem Jézus emberi lényében munkálkodott, hogy létrehozza a belső értékeknek
azt a csokrát, ami az "új ember" avagy a "belső ember" vagy
néha csak a "Szellem".
Ennek az új embernek belső értékeit
a Galata 5:22. írja le: "szeretet, öröm, békesség, béketűrés,
szívesség, jóság, hűség, szelídség, mértékletesség."
Pál azt írja, az ilyenek ellen nincs
törvény. Másként kifejezve: "Isten törvénye nincs az ilyesmi ellen."
Ellenkezőleg, ezek tökéletes összhangban és összefüggésben vannak a törvénnyel.
Ugyanerről az új emberről beszél az
Efézus 4:24.: "amaz új ember, mely Isten szerint teremtetett igazságban
és valóságos szentségben."
Jézus életében a belső értékeknek és
a belétáplált törvénynek ez a tökéletes összhangja tökéletes engedelmességet
eredményezett. Ebből a tökéletes engedelmességből tökéletes szabadság
fakad. Jézus szabad volt arra, hogy magától értetődően és függetlenül megtegye,
amit csak akart, mert a választásait és vágyait irányító értékrend teljes
összhangban volt az önzetlen szeretet törvényével. Jézusnak nem kellett minden
helyzetben megállnia és megkérdenie Magától, mi a megfelelő magatartás törvénye.
Ez a szívében volt, úgyhogy természetesen, magától értetődően és szabadon élt
azzal összhangban.
Még elképzelnünk is nehéz, milyen
lehet egy ilyen tökéletesen szabad emberi lény. Próbálj meg elképzelni valakit
komplexusok, kötelékek, gátlások és elrejtett területek nélkül! Jézus ilyen
volt. Őt nem lehetett megtéveszteni, manipulálni, korlátozni vagy
kényszeríteni.
Az embert mindig lehet korlátozni és
befolyásolni, ha az emberi természet két tényezőjével manipulálunk: a
kapzsisággal és a félelemmel. Erre mondjuk néha: "az orránál fogva
vezetik". Jézusban viszont nem volt kapzsiság. Ő szó szerint semmit sem
akart Önmagának. Azt mondta: "a rókáknak van barlangjuk és az égi
madaraknak fészkük, de az Emberfiának nincs hova fejét lehajtania". A
körülmények egyáltalán nem zavarták. Nem félt. Végigaludta a vihart és
szüntelen azt mondta tanítványainak: "Ne féljetek!" Hogyan lehet egy
ilyen embert megfogni? Ez még a Sátánnak sem sikerült soha. Jézus elmondhatta
útja végén: "jön a világ fejedelme (Sátán), de énbennem nincsen
semmije" (János 14:30.).
Jézus olyan szabad volt, hogy még
azt is mondhatta: Senki nem veszi el az életemet tőlem, hanem én teszem le azt
Magamtól" (János 10:18.). Ez valóban a maradéktalan szabadság.